Lätt fiske för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt fiske för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lätt fiske för abborre

Hej! Jag har haft ett mellanlätt spö ett bra tag nu (Shimano Yasei Perch 210ML 210 cm (7') 7-18g) som fungerat jättebra, men nu gick det till slut sönder. Det ramlade ut ur cykelkorgen och hamnade genast mellan hjulen på cykeln, jag är otroligt ledsen... Jag fick en hel del abborre på det, även gädda och en liten gös.

Men 99% av fisket var i åar från land, och för det allra mesta med drag på 3-7 gram. Jag testade en hel del kustfiske med tyngre drag, men det gick aldrig särskilt bra. jag ska därför köpa ett lätt spö anpassat för å-fisket när budgeten tillåter det, men jag är orolig över att det ska komma en medelstor gädda och slita för mycket på spöt - jag fiskade en hel del i Dalbergså i Dalsland, och tillsammans med små abborrar fick man en hel del gäddor på runt 50 cm. Skulle lätta spön klara av det, tror ni? Hur ska man bäst undvika att få gädda, om man på samma gång fiskar efter abborre?

Jag har en Shimano - Catana spol på 2500 FD, så jag undviker helst att behöva köpa en extra... jag tänker framförallt på Daiwa Prorex X Spinning (haspel) 1-9g och Darts Perch Master V2 3-15g. Har ni några tips på spön, gärna under 1000 kr?

Tack på förhand!

De spöna du föreslagit klarar utan problem smågäddor på 50cm.
    Det är svårt att komma ifrån gäddorna när man fiskar abborre, då de gärna hänger på ungefär samma platser och äter samma saker.

Kommentera

Tack för försäkran!
      Jag har dessutom en spol, med följande specifikationer. Är det lagom vikt för ett ultralätt spö?

Shimano - Catana 2500 FD
      Utväxling 5.0:1
      Max broms: 4 kg
      Vikt: 260g
      Linkapacitet: 0.18-290,0.20-240,0.25-160 (mm/m)

Kommentera

Visst funkar den.
        Till ett lätt, kort spö för lätt fiske (-15g) skulle jag dock helst ha en ngt lättare rulle ca 160-200g i stl 2000 eller 2500 vilket bör göra upplevelsen mer harmonisk (om inte spöt ar alltför framtungt) men inte nödvändigtvis märkbart mer fångstrik.

En 1000 stl är ofta väl liten i spoldiameter vilket inte ger några tekniska fördelar i min mening

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 716 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04