Linan lägger sig under spolen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan lägger sig under spolen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Låter som lite för mycket lina på spolen i kombination med ny lina.
    När linan är ny är den ganska stel och den får svårare att lägga sig på spolen, med lite tur räcker det att fiska lite till så linan blir mjukare, annars prova ta av några meter lina
    För lite lina på spolen bromsar.. För mycket lina på spolen trasslar..
    Old Firehand Leif Engström

Kommentera

Jag kan känna igen TS fundering kring varför linan lägger sig under spolen. Mitt teams yngsta medlem har precis bytt från inkapslad till vanlig haspel. På förra fisketuren hamnade linan under hennes spole tre gånger. Jag funderade också på linuppläggning och linmängd m.m. men i vårt fall kan inte hela sanningen ligga där. Hon bytte till en annan rulle som teamets meste fiskare brukar använda. Vad händer? Jo linan fastnar under spolen igen. Jag och de andra i teamet handfäller normalt bygeln med spötoppen riktat mot betet. Sedan sträcker vi upp linan genom att rotera spöspetsen åt sidan så spö är 90 grader mot linans (betets) riktning innan vi börjar veva. Jag ska be henne att prova göra det samma nästa gång vi fiskar. Hjälper inte det så får jag försöka med något nytt. Löslina kring spolen när man börjar veva borde i min värld öka risken för att linan hamnar på fel ställe. En grov lina kan säkert resa sig mer och också ställa till det gissar jag.

Kommentera

Ja visst är det så att lite löslina kan bildas om man inte spänner upp linan (med en spörörelse) när bygeln fälls, oavsett om fällning sker med handen eller med veven.
        Jag fällde ofta med vev förr utan problem med löslina, nu gör jag det nästan uteslutande med handen för linkontroll och för att spara på mekanismen.

En fråga Kulfisk, när din yngste teammedlem fått lösslinga vid bygelfällning har det då varit nån enstaka slinga? Alltså knappast som på bild 2 ovan med en mängd slingor? Det senare är sannolikt ett problem med shimsning, att få det till det rätt och att inte ha en alltför grov/styv lina på en förhållandevis liten spole.

Kommentera

Jag ska kolla lite noggrannare nästa gång. Min minnesbild är att det snarare var någon enstaka slinga som hamnat fel. Sedan kan man ju tydligen veva några varv med linan under spolen innan det tar stopp. Jag tror mer på för styv lina eller för dålig sträckning av lina vid vevstart eftersom linan aldrig hamnat under spolen när andra fiskat med rullarna.

Vad det var för rullar? Cardinal Ultracast 2 (köpt i Svängsta) respektive Daiwa Ninja 2000.

Kommentera

Flertalet har kommit med goda råd och tips värda att testa.
            Glöm inte bort och säkerställa att det inte är ett måndagsex som " kollegan " fått. Har det testats av flera och problemen varit desamma = måndagsexemplar. Däremot om det bara strulat för " ägaren " men inte för övriga = handhavandeproblem.
            Finns ingen garanti för att dyra rullar är helt utan problem. Köpte en Stella FJ för ngt år sen och den la linan på rullhuset, måndagsex , fick en ny efter hot o. ARN och den nya innebar inga problem.
            Tror inte ngt märke kan svära sig fria , mer än fråga om hur man hanterar " krisen ".
            Peter b

Kommentera

Hej allihop!

Tack för alla svar och förlåt för min frånvaro.

Jag använder en Fireline 0.13 på rullen.

Det som händer är exakt det som syns på antemans andra bild.

/V

Kommentera

Bilder på rullen kommer så snart mitt "där-rök-semestern"'-ryggskott är lite bättre så att jag kan ta mig till förrådet och fotografera den.

Kommentera

Bild behövs nog inte om det är konstaterat att den ser ut som bild 2 ovan. Här en länk till hur du fixar. Du lär behöva ta bort en (ev två) av de mjölkvita brickorna. Sitter en tunn plastbricka ovan kullagret* om jag minns rätt (*ev bussning på vissa rullar) som måste bort.
                  https://www.bassresource.com/bass-fi...even-line-lay/
                  Gärna en bild efter redovisning av utfört ingrepp som hjälp till andra som finner tråden!
                  Senast ändrad av anteman; 2023-08-06, 13:49.

Kommentera

Hej igen!

Nu har jag pillat, slitit, suckat och svurit isär en av rullarna och fått bort den mjölkvita brickan (det finns också en tunnare röd gummibricka som jag lämnade).

Jag provade rullen och det fungerar helt strålande!! Tack allihop för all hjälp och tack anteman för länken till beskrivningen.

Bilder kommer när jag plockar isär nästa rulle, jag väntar bara på en dag när jag är lugn i sinnet för det är djävligt pilligt.

Tack igen för hjälpen!

/V

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 719 visningar
                    0 gillar