Linan lägger sig under spolen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan lägger sig under spolen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linan lägger sig under spolen

Hej allihop!

Jag och sambon provade idag våra nya rullar (Daiwa Fuego 2500) och stötte båda på ett problem jag inte har stött på tidigare.

Ingen av oss fick trassel men båda upplevde att delar av linan lade sig under den del av spolen där linan ska vara, d.v.s. på metallen under själva spoltrumman.

Skulle någon kunna tala om vad det här beror på?

Mvh
    Viktor

Låter som lite för mycket lina på spolen i kombination med ny lina.
    När linan är ny är den ganska stel och den får svårare att lägga sig på spolen, med lite tur räcker det att fiska lite till så linan blir mjukare, annars prova ta av några meter lina

Kommentera

Fiskar Ni från båt så sätt på ett flytande ytbete och släpp ut lina bakom båten tills Du kommer till backingen a då jag gissar att Du/Ni kör med flätlina när Ni kör sakta. Sedan börja veva in linan medans båten går sakta framåt så lindas linan på hårt och fint och utan kinker, kvarstår problemet efter detta så kapa bort några meter som tipsades ovan.

Kommentera

Svårt att svara på om vi inte vet vad det är för typ av lina och vilken dimension den har.
        En gissningar som inte varit med i tråden…
        ni använder en på tok för tjock lina för rullen ifråga.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Oftast är den enklaste förklaringen den uppenbara men även den man glömmer lätt. Är linan inte sträckt när du börjar veva in blir det väldigt lätt trassel eller att linan lägger sig fel. Det är i varje fall vad jag bittert fått erfara efter många år av trassel haha

Kommentera

De flesta, alla orsaker finns angivna här vad du bör göra beror på lindimension, mängd, typ av lina m.m. Har du en bild på rullarna?

Kommentera

Spänningen är outhärdlig. Får vi veta mer av trådskaparen?

Ett sista tips. Om det nu visar sig att alla tips och gissningar inte bidrar till en nämnvärd förbättring så är det dags att plocka bort en bricka (eller två?) som sitter under spolen (på spolaxeln).

Kommentera

Ja Sir fish a lot det var just brickorna jag tänkte på när jag önskade en bild, vi får se om TS kommer med input...

Alla eller iaf flertalet av Daiwas LT-rullar ska ha en linpåläggning som är lite konisk (den intresserade kan googla ABS/ABS II), mer så än t ex Shimano föreskriver.

Kommentera

Anteman, korrekt fast tvärtom. Daiwas spolar är designade att lägga lite mer lina vid övre spolkanten, inte nedre.

Kommentera

Jag har naturligtvis kollat på ABS-spolar och har en LT rulle själv så visst lägger de linan koniskt om den är rätt intrimmad men inte som på nån av mina gamla Aero Shimanorullar utan tvärtom, men likafullt koniskt. Du ville nog förtydliga, gott så men för mig är koniskt inte något avsmalnande åt ett visst håll :-)

Så här ungefär menar Daiwa är rätt:
                    Click image for larger version

Name:	nedladdning (1).jpeg
Views:	275
Size:	13,3 KB
ID:	2627069

.. och detta är fel:
                    Ser TS linpåläggning ut så här så bör han laborera och ta bort en bricka eller två. Ser f. ö. ut som att det sitter en väl grov lina på denna.
                    Click image for larger version

Name:	2072251141_DaiwaFuegoReel.jpg.61537239065958fddb355df91f6af29c.jpg
Views:	281
Size:	774,3 KB
ID:	2627070

Så här ser min ut, inte lika konisk som bild 1 men det finns där, Kastar utmärkt utan trassel med linöglor eller linslingor som faller av spolen i underkant vilket är huvudsaken:
                    Click image for larger version  Name:	20200304_235108.jpg Views:	0 Size:	925,2 KB ID:	2627068
                    Senast ändrad av anteman; 2023-08-03, 20:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04