NRX+ eller -? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NRX+ eller -?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• NRX+ eller -?

Nyfiken på att införskaffa ett G.Loomis NRX+ JWR till multi. Sökte på "NRX+ här på FS - noll träffar?

Var inne i butiken och kände på ett, dock 852c. Förvånas över hur få "3or (upp till 18g) resp 4or (upp till 28g) det finns på lager. Läser man på jänkar sidorna verkar klassvikt "2" (upp till 10g) förekomma ofta i diskussionerna.Någon som vet hur detta kommer sig? En tvåa kändes dock tydligt underklassat, av det jag hann torrvifta. Vill ju kunna dra iväg jiggskallar upp till 20g utan att riskera att toppen går av, varför jag ställt in siktet på en "4"a.

Tar gärna input från er som äger och fiskar med något utav de senare + modellen. Recensera gärna, bonus om ni kan jämföra "känsligheten/återkoppling från hugg eller strukturer" mot andra spön - tack!

Har inte fiskat med nrx+ så jag kan inte ge dig hundraprocentigt svar. Dock fiskar jag väldigt mycket med just bassspön. Det jag kan säga är att oftast håller de klassningen riktigt bra. Tvärt om vad de flesta tror. Om de ska ha de egenskaper som spöt utlovar.
    Kör du jiggskallar på 20g och sen en jigg så är du förmodligen uppe på 30g. Under ett 1oz spö skulle jag inte gå. Själv föredrar jag ett spö på 1,5oz till de vikterna.

Kommentera

2:orna blir kvar då 3-4:or säljer?
      Inte heller prövat NRX i någon variant men han i länk har, dock främst 89X + som han verkar nöjd med och han berättar vilka beten/vikter han kör.

Själv slås jag av hur kraftig klingan är på nedre delen av spöna i länken, ser ut som vissa gäddspön...
      Sannolikt är det något man uppskattar om man snabbt behöver massor av ryggrad att veva hem en bass på 5-10lb ur täta Lilly pads men tyvärr sannolikt alltför grovt för mina borrar och deras käkparti.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        2:orna blir kvar då 3-4:or säljer?
        Inte heller prövat NRX i någon variant men han i länk har, dock främst 89X + som han verkar nöjd med och han berättar vilka beten/vikter han kör.

Själv slås jag av hur kraftig klingan är på nedre delen av spöna i länken, ser ut som vissa gäddspön...
        Sannolikt är det något man uppskattar om man snabbt behöver massor av ryggrad att veva hem en bass på 5-10lb ur täta Lilly pads men tyvärr sannolikt alltför grovt för mina borrar och deras käkparti.
        Fick förklarat för mig att 852 varianterna var de mest eftersökta i modellserien när jag frågade, men visst är det säkert så att de mer lämpade för vårt fiske här hemma (20.-30g) ryker fortast.

Angående klingan tilltalar det mig, gillar att ha rejält med ryggrad när jag sätter mothuggen i gösens käft. Har även på senare tid lärt mig pumpa upp fisken istället för att vinscha med rullen.

Fina spön, men omständiga att köpa om man vill prova spöna i butik. Såg att det fanns i ett "3" klassat i butik i Sthlm, får eventuellt beställa hem det och skicka tillbaka om det känns för klent med tot vikt på 25g.

Kommentera

Ja till gös med sitt relativt sett avgjort grövre, "beniga" käkparti är det bra med lite ryggrad och gärna ryggrad lite högre upp så kroken kan drivas in snabbt men det får gärna vara lite flex i klingan också en bit ned

Jobbigt att många intressanta spön bara finns på långa avstånd, ffa odelade som är dyra att frakta/returnera.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 740 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04