Sötvattensrulle i bräckt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sötvattensrulle i bräckt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sötvattensrulle i bräckt?

Hej!

Jag har bestämt mig för att komma igång med fiske igen och har beställt utrustning på internet när jag åkte på en dunderförkylning och inte hade något bättre för mig.

Jag har förstått att det finns en skiljelinje mellan söt- och saltvattensutrustning. Det verkar bland annat ha att göra med vilken typ av kullager ruller har. Vet ej om det har implikationer på spöt men av de rullar jag har köpt är det endast en av dem jag är säker på är anpassad för fiske i saltvatten.

För det mesta ska jag fiska i insjö men jag ser det inte som omöjligt att jag även skulle fiska i Mälaren i anslutning till eller i Stockholm. Det skulle kunna bli så att jag någon gång fiskar i Östersjön också. Till saken hör att dessa vatten är mer eller mindre salta, närmare bestämt är vattnet på det bräckta spektrat.

Min fråga lyder som följande:

Bör jag absolut inte fiska med något annat än min saltvattenrulle i Östersjön? Mälaren där den möter östersjön? En liten bit in på Mälaren, säg Hässelby strand?
    En av rullarna är en Daiwa Presso som jag läste saknar ett antal "seals" jämfört med sin syskonrulle Daiwa Legalis. Jag skulle bli väldigt ledsen om den gick sönder för att jag fiskar i Mälaren med den. Hur gör ni?

Svaret är NEJ! Står det bara sötvatten bara så ska den inte vara i närheten av salt eller bräckt vatten. Inte bara lager som blir förstörda, stativ är säkert i magnesium och det blir inte kul om det kommer i kontakt med salt.

Kommentera

Engqvist är ursäktad eftersom han inte bor i HUFVUDSTADEN. Men svaret på din egentliga fråga är JA Utanför Hässelby är vattnet lika bräckt som kranvatten i jönköpingstrakten och vattnet i Mälaren rinner ut i saltsjön genom slussen och stockholms ström. Så inget saltvatten i Mälaren så länge inte havsnivån stiger att par meter. i övrigt har han en poäng. Sötvattensprylar trivs inte i saltvatten, även om jag själv tycker varningarna är lite överdrivna för brackvatten. Östersjön har en salthalt på ca 0,6% dvs knappt 20% av "riktigt" saltvatten. Men visst sliter det på grejerna mer än sötvatten, inget snack om saken!

Kommentera

Som jag förstår det gäller frågan haspelrullar.

Jag har aldrig haft problem med ”sötvattensrullar” i bräckt eller saltvatten. Var på en haspelrulle kommer det in saltvatten i rullhuset vid vanligt fiske? Svaret är - ingenstans.

Utvändigt så är det givetvis spole och lintrissa som utsätts för vatten hela tiden. Dessa delar spolas av hemma, skakas ordentligt, torkas och lintrissan får lite kärlek i form av en droppe olja.

Undantaget är ju, som redan nämnts, rullar som har delar i magnesium men det har ingen av nämnda modeller.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Inga problem att fiska både i Mälaren och Östersjön med Legalis (mkt trevlig rulle Legalis)
          När du fiskar Östersjön är det viktigare med rullvård, skölj av rullen med kranvatten så du får bort saltet och droppa lite olja på det som som ska smörja så kommer den hålla.
          Gör du detta kan du mer eller mindre fiska med alla rullar i bräckt vatten, finns några high end rullar i magnesium som man ska undvika i saltvatten

Kommentera

Detta är inte för att vara någon glädjedödare på något sätt...
            Men det där med att en rulle, eller vad för produkt, är saltvattenbeständigt är bara ren försäljningssnack.

En rulle kommer slitas i saltvatten oavsett märke, modell eller finesser.
            Saltet tar sig in, saker som är "rostfria" kommer börja rosta när det används osv.
            En ytbehandling är bara så bra som den är tills den används. Därför man inte ska säga NYSKICK på rullar eller andra produkter man säljer. Om man så har provkastat med en rulle så har den börjat slitas och är därför inte i nyskick.

Men sköter du dina rullar, smörjer, sköljer/tvättar och underhåller så kommer dom klara det. Det gäller bara att vara lite extra nogrann.
            Jag kör själv en "sötvattens-elmotor" i havet och det har funkat i över 6 år. Med underhåll och lite kärlek klarar dom det.
            Fiskar mycket i Öresund/Malmökanal så får alltid ta hand om grejerna efter varje tur.

Kommentera

Jag fiskar majoriteten av min tid i Stockholms skärgård och lägger ca 50 pass där varje år. När jag köper rullar så reflekterar jag inte alltför mycket om det tål saltvatten. Jag har en mängd olika som jag använder och ibland spolar jag av dom när det fått gå ett par pass. De rullar som jag är absolut mest rädd om kanske får en avsköljning med åtdragen broms efter varje pass. Upplever inga som helst problem i prestandan på rullarna. Funkar hur bra som helst. Kan bli lite korrosion på rullar som har magnesium delar men har upplevt att detta bara påverkat kosmetiskt. Om du inte tänker använda rullarna i 20+ år så skulle jag inte va ett dugg nervös! Skitfiske!

Kommentera

Håller inte riktigt med att det bara är försäljning knep. Har tyvärr fått se åtskilliga magnesium rullar som utsatts för salt/bräckt vatten. Och det är tyvärr ingen rolig syn. Men visst kan de fungera ett tag även om stativ och liknande börja ärja bort.

Kommentera

Tack för era svar! Mycket uppskattat. Låter som att undvika magnesium (tror Shimano Vanquish är magnesium) är det enda någorlunda måstet. Vad gäller att spola av och olja, finns det några goda riktlinjer jag borde följa där? Någon sade dra åt bromsen, gissar att det är haspeldraget? Eller är det bara bromsen på multirullar? Jag har bara min farfars gamla Ambassadeur i den kategorin. Finns det någon bra resurs för information om vilken olja man borde köpa och hur man använder den på en vanlig haspelrulle? Min farfars Ambassadeur har en manual med instruktioner för vad man ska olja och han har även kvar ett antal små behållare med olja i som jag använde när jag servade den lätt för en liten tid sedan. Skulle dock vilja hitta en annan källa till olja och bra dokumentation för hur jag oljar en haspelrulle. Vill verkligen ta hand om min utrustning, framför allt om vattnet skulle vara bräckt. Håller mig till sjöar tills vidare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 717 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04