Som rubriken lyder. Jag är på jakt efter ett hyfsat bra teleskopspö. Jag vet att de flesta förespråkar flerdelade spön istället, men jag har ett sånt redan som jag aldrig använder. Vill ha ett som jag kan stoppa i ryggsäcken eller spänna på utanpå och ta med på skogspromenaden. Vill ha det fiskeredo på 15 sekunder. Kastvikt gärna runt 10-35. De jag har kikat på som verkar lovande är Daiwa Ballistic och Okuma LRF. Någon med erfarenhet av dessa? Finns fler alternativ? Gärna dugligt för jigg.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vettigt teleskopspö, finns det? (Haspel)
Collapse
X
-
Vad kul, ytterligare ett teleskopfan!
Jag kör budgetspåret med denna:
Har testat det upp till en gädda på 3 kg. Däremot har jag bytt lina till FC, och jag metar till 85% av tiden. Gäddan högg på ett Atom blå/silver dock.
Har precis börjat klättra upp på prisstegen med en daiwarulle för 32 EUR som jag köpte nyligen och kan säga att den var värd priset jämfört med vad som följde med paketet ovan. Så därför ser jag fram emot rekommendationer på lite dyrare teleskopspön för att se om man även där kommer att märka en positiv skillnad.
Anledningen till att jag fillar teleskop är precis samma som din. Tycker det är smidigt att kunna packa ihop och promenera genom skogen då jag till stor del fiskar från land.
// N
-
Kinetic Beaster CT Tele haspelset (fiskejournalen.se)
Jag köpte detta i 6" storlek, ej i lager just nu. Gillade att man fick med spöväska då jag skulle spänna fast det utanpå vandringsryggsäcken för fjällfiske.
Hade inga problem att kroka en 4 kg gädda, även om inte det var målfisken.
Gillar det skarpt.
Har vandrat och fiskat med det lite här hemma med.
Kommentera
-
Jag har haft ett STC 7 fot typ upp till 20g i ca 20 år och kan verkligen hålla med om att ett telekopspön gör sig bäst om alla delar sitter i varandra. Skulle jag köpa ett nytt skulle det därför troligen inte bli ett STC. För mig ska telespöt inte bara vara smidigt att ta med sig utan också smidigt kunna tas fram och fiskas med några minuter när tid ges. Därför förvaras spöt alltid i en liten spöväska som passar spöt när det är färdigriggat med rulle och allt (som att det inte var tvådelat). Då tar det inte magiskt liten plats men blir väldigt mycket använt.Ursprungligen postat av Perkules Visa inläggHar sneglat mot Shimano STC men gillar inte att det är tvådelat.
Förr när jag var på kajaksemestrar låg spöt alltid ihopfällt men färdigriggat (oftast med drag på t.o.m.) mellan knäna på botten av kajaken. Kom man till något fint fiskeställe var det bara att fälla bygeln, fälla ut spöt och fiska. Sedan tog det inte många sekunder att få ner spöt igen när man skulle paddla vidare.
Aktion och känslighet är ganska långt från ett premiumspö men i brist på bröd får man äta limpa. Man jämför väl inte pulverkaffe med lyxkaffe? Det är två olika produkter med olika användning.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 907 visningar