Haspelspö hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Men, som du säger, när man läser gäddfisketips så får man känslan av att spön och tackel är framtagna för gäddor på 14-16 kg eller mer.

Så jag brukar alltid fundera på hur ofta man får gäddor på 14-16 kg på kroken och om det inte är lite onödigt att överoptimera utrustningen? Nu säger jag detta som insjöfiskare i Uppland, så jag brukar inte åka til Norrland eller andra lyxområden för fiske där det bevisligen finns gäddor eller laxar på 14-16 kg eller mer.

.
    Personligen så fiskar jag stora beten för att sortera bort smågäddor. Sedan jag började fiska stort så har jag absolut inte fått mer fisk, snarare tvärt om. Men medelstorleken har ökat markant. Men madamer på 16 pannor är inget jag ens funderar på när jag ska ut, jag blir mer än nöjd med 4-5-6 kg.

Sedan så är faktiskt inte ett spö som kastar 200+ så påkigt som man kanske kan tro. Även fast jag huvudsakligen fiskar med ett Prorex XR -220g så får man stånka på en del även med mindre gäddor kring 2 kg. Gäddan på min profilbild vägde in på 9,45, där hade jag inte särskilt mycket att säga till om när hon inte tyckte att det var dags att gå in i håven riktigt än.

Sedan så underlättar kraftiga utrustningar en hel del vid C&R då man kan pressa in fisken hyfsat snabbt för att undvika att de drar på sig en massa mjölksyra.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Sedan så underlättar kraftiga utrustningar en hel del vid C&R då man kan pressa in fisken hyfsat snabbt för att undvika att de drar på sig en massa mjölksyra.
      Ja det har du rätt i. Jag fick en 3 kg på mitt 10-30 grams spö, och ville den dyka så dök den. Väldigt aggressiv och mycket fart i den gäddan. Men efter några turer fram och tillbaka som kom den upp. Spöet var som värst U format kan man säga. Men jo, hade jag haft en kraftigare lina (jag hade in FC på ca 7 kg) och kraftigare spö så hade jag nog vågat ta i lite. Nu blev man lite extra försiktig.

En vecka senare fick jag en på 2.5 kg och den var betydligt mer medgörlig. Märkligt hur det kan variera från gädda till gädda.

// N

Kommentera

Tack. Blev ett Prorex X från Daiwa. Är det nån som har koll på fiskeplatser i Kalmarsund? Västervik?

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Det där är rätt intressant. Alla mina spön är budgetspön (kan inte ha kostat mer än 200-300 SEK) och på ca 10-30 gram och det har fungerat utmärkt från fiskar på 2 cm upp till 3 kg. Kan mycket väl tänka mig att 6 kg också skulle gått fin fint.

Men, som du säger, när man läser gäddfisketips så får man känslan av att spön och tackel är framtagna för gäddor på 14-16 kg eller mer.

Så jag brukar alltid fundera på hur ofta man får gäddor på 14-16 kg på kroken och om det inte är lite onödigt att överoptimera utrustningen? Nu säger jag detta som insjöfiskare i Uppland, så jag brukar inte åka til Norrland eller andra lyxområden för fiske där det bevisligen finns gäddor eller laxar på 14-16 kg eller mer.

Sista funderingen jag har är att med mina spön så skulle nog linan gå av innan spöet går av om jag fick ett sådant monster på kroken.
          Utrustningen anpassas ju mer efter betesvikt än fiskens vikt och man lyfter ju inte upp fisken med spöet i regel fått oändligt många små gäddor också på stora beten men som nån annan skrev så sållar det bort några iallafall.
          stora jiggar kräver rejäla mothugg också för jiggen ger bra grepp för tänder så ett mjäkigt mothugg så sitter inte gäddan

Kommentera

Lånar den här tråden istället för att starta en ny, ska handla ett abborrspö till 12åringen hemma och tänkte kolla om nån har synpunkter på dom två jag väljer mellan : är främst jigg dom fiskar och lite annat och inte dyrare än dom två alternativen jag velar mellan

savage gear sg2 7’3” 7-23 gram

eller prorex s 7” 5-25gram

Kommentera

Äger personligen ett Psycho Perch 4-24g 7'3" och tycker att det är ett mycket trevlig spö, kastar sjukt bra. Det enda jag personligen tycker är mindre bra är att öglorna är så extremt små i toppen så knyter du en längre FC tafs på tjongar det till i ringarna i utkastet oavsett skarvknut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 771 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04