Relativt ny till gäddfiske och behöver köpa en rulle. Jag undrar hur tunga drag man kan kasta med en storlek 3000 5 kilo broms haspel rulle? Dessutom så undrar jag ungefär hur stora gäddor man kan ta med så mycket broms?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Behöver tips om gädd rulle
Collapse
X
-
Rullen klarar nog en hel del, men på en 3000 vill man nog ha så pass tunn lina att man nog inte bör kasta mer än 50-60 gram.
Mitt förra PB tog jag med en multirulle med 5 kilos broms, 101 cm och 6,5kg är ganska spännande på 0,15-lina och 0,40 FC som tafs. Jag fick bromsa en hel del extra med tummen men det var ganska hanterbart ändå.
Skulle jag köpa gäddhaspel så skulle jag helt klart gå upp på 4000 så man kan få på en vettigare lina och lite mer stuns i mothuggen med mer än dubbla bromsstyrkan. Men det beror ju såklart helt på vilket spö du ska ha rullen på.
När jag ska plocka ihop en ny utrustning så är prioriteringsordningen betesvikt > spö > rulle > lina.
- Gillar 1
-
Ursprungligen postat av Hampeee Visa inläggVarför går det inte att få på tjockare lina på en mindre rulle. Är det att man inte får plats med tillräckligt med lina då eller finns det mer bakom det?
- Gillar 2
Kommentera
-
Det "går" men det finns några problem. Den kan ta för lite lina, men knappast stort problem om du inte köper en rulle med grund spole eller mkt grov lina. ( Daiwa har t ex tre olika djupa spolar på 2500 serien med samma diameter).
Dessutom så arbetar en grov lina dåligt med en liten diameter på spolen, det blir många små linvarv per meter ju grövre lina som dessutom har svårare att ligga kvar bra på en liten spole än en större..
En 3000 är inte större men djupare än 2500 om Shimano, Daiwas 3000 marginellt större men inte i nivå med D/S 4000. Nu säger du inget om vikter på din beten och det har avgörande betydelse. Om säg max 60g så funkar en 3000 med t ex 0.20-0.22. Kör du grövre så hellre en 4000.
Mer än 5 kg broms behövs ej för gädda... Pröva att ställa den på 4kg och försök att veva hem något riktigt tungt , spolen kommer inte slira....
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
En 3000 är inte större men djupare än 2500 om Shimano, Daiwas 3000 marginellt större men inte i nivå med D/S 4000. Nu säger du inget om vikter på din beten och det har avgörande betydelse. Om säg max 60g så funkar en 3000 med t ex 0.20-0.22. Kör du grövre så hellre en 4000.
Det står vilket jag märkte sent att den klarar 0,28 x 150 men jag vet inte om jag ska lite på det då jag har sätt samma exakta spö står det att den tar mycket tunnare lina. Men om 0,2 mm klarar runt 60 gram så kan jag köra med det. Om jag kör ett spö med 20-80 gram istället (vilket egentligen är bättre från början då jag har en hel del drag runt 20-40 gram).
Så då blir det det här spöt
Den förbättrade och förstärkta andra generationen av Westins populära Westin W3 Powercast är designad för att möta kraven från moderna predatorfiskare. Dessa spön finns i modeller för såväl haspel- som multirulle och lämpar sig för spinnfiske efter gädda med skeddrag, jiggar och spinner baits. W3 Powercast består av fin japansk TORAYCA High Performance Carbon för en överlägsen action och bästa kastegenskaper i kombination med kvalitetskomponenter från Seaguide.Rullfäste: SKSRingar: Seaguide LTSKrokhållare: Seaguide DhookKlinga: TORAYCA High Performance Carbon, förstärkt med 1k wowen CarbonHandtag: Högkvalitativ EVA
Tillsammans med det Amerikanska bassfiskeproffset Mike ”IKE” Iaconelli har Abu Garcia tagit fram den här otroligt häftiga haspelrullen. Abu Garcia Revo IKE är fylld med attityd och prestanda på högsta nivå som gör det möjligt för alla sportfiskare att känna sig som ett proffs. Stativet i C6-kolfiber är superlätt och Rocket Line Management™-systemet gör kasten långa och trasselfria. Finns i storlek 20 och 30, båda med utväxling 6,2:1.9 rostfria HPCR™-kullager + IARCarbon Matrix™-slirbromsStativ och rotor i C6-kolfiberRocket Line Management™AMGearing™ – precisionsfrästa kugghjul av aluminiumVev i kolfiberVevknopp i EVAHållare för drop shot-sänke
Frågorna jag har nu är bara finns det nåt som jag borde ändra eller som ser fel ut? Och om jag kör på den här kombon vilken tjocklek av lina borde jag köpa? Borde jag lita på att den tar 0,28mm eller köra direkt på 0,2mm eller mindre?
Kommentera
-
Tror det blir en trevlig kombo.
Det spöt är fantastiskt roligt att drilla fisk på. Lina mellan 0,20 - 0,22 klarar du dig gott med beroende på lintillverkare och deras olika tjocklekar i praktiken.
T.ex Spiderwire 0,20.
En annan bra lina är nya Sick Braid och där hade jag valt 0,23.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggTror det blir en trevlig kombo.
Det spöt är fantastiskt roligt att drilla fisk på. Lina mellan 0,20 - 0,22 klarar du dig gott med beroende på lintillverkare och deras olika tjocklekar i praktiken.
T.ex Spiderwire 0,20.
En annan bra lina är nya Sick Braid och där hade jag valt 0,23.
Vilken fluorocarbon tafs rekommenderar du (både tjocklek och märke)? Har alltid fiskat med metal tafs men tänkte köpa nytt.
Kommentera
-
Till gädda är ju ståltafs eller titan att rekommendera, fc bör ju nästan ligga på 1,0-1,2 så det blir tjockt om du ska ha till gädda för att inte mötas av , gös eller abborre är skillnad där brukar jag ha 0,4 fc .
ska du ha fc kan du lika gärna köra lika grov nylon det har jag gjort på slutet
Kommentera
-
Hard Mono på 1,0 mm tycker jag funkar bra. Detta till beten som jag vill ska gå ytligt som shallow-riggade jiggar, jerkbeten och tailbeten. Den tjockare diametern hjälper till att "lyfta" betet lite extra.
Vill jag fiska djupare används oftast en tunnare titan eller hemmagjord ståltafs på 60-90 LB. Gillar också Darts 7x7 mjuka ståltafs till det här fisket.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 716 visningar
0 gillar