Spöaktion? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöaktion?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöaktion?

Finns säkert en matig tråd i ämnet men svårhittat...
    Såg en text härom dan "Toppig men fortfarande bra ryggrad" om ett "borrespö" och blev konfunderad, ett toppigt spö är för mig ett spö som främst jobbar i toppen.

Alltså ett (jigg-)spö med toppaktion där ryggraden börjar tidigt, dvs högt upp i klingan och de är relativt styva bortsett från övre toppdelen (som kan vara mer eller något mjuk, vek) och har en för kastvikten kraftig ryggrad där nedre delen inte jobbar mkt eller alls.

Vad säger ni? Vad menar ni med "toppig aktion"? Hur är ryggraden på era toppiga spön?

"toppig men fortfarande bra ryggrad" är i princip en motsägelse enligt mig, hur tror ni han menade som formulerade sig så?
    Senast ändrad av anteman; 2023-06-25, 12:35.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Såg en text härom dan "Toppig men fortfarande bra ryggrad" om ett "borrespö" och blev konfunderad, ett toppigt spö är för mig ett spö som främst jobbar i toppen.

Alltså ett (jigg-)spö med toppaktion där ryggraden börjar tidigt, dvs högt upp i klingan och de är relativt styva bortsett från övre toppdelen (som kan vara mer eller något mjuk, vek) och har en för kastvikten kraftig ryggrad där nedre delen inte jobbar mkt eller alls.

Vad säger ni? Vad menar ni med "toppig aktion"? Hur är ryggraden på era toppiga spön?

"toppig men fortfarande bra ryggrad" är i princip en motsägelse enligt mig, hur tror ni han menade som formulerade sig så?

(Glad gubbe)… det är väl ingen större motsägelse än en stark men ändå mild sås på pizzan (Glad gubbe).

Möjligen skulle jag kunna säga att mitt streetstick 2-10g är både toppigare och har mer ryggrad än mitt gamla UL-spö i glasfiber och kolfiber.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Flummiga formuleringar kan förvirra. Kanske menade han egentligen känslig/mjuk topp men bra ryggrad för drillning av fisk och mothugg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand

Hej Anteman;

De jiggspön som jag använt i många år vid jiggfiske efter abborre och gös är 7- och 8-fots Berkley Lightning.
        Vill du hitta ett bra jiggspö idag som passar dig bör du besöka närmaste större sportfiskebutik och höra vad de har att erbjuda dig idag...
        Innan du köper spöt bör du känna på det helst med rulle på och vifta med spöt i butiken så att du verkligen gillar det....
        Mvh Old Firehand, Leif Engström
        Kudos! ett riktigt goddag yxskaft‍♂️

Kommentera

Ja en udda formulering i mina ögon iaf… toppig aktion är iaf för mig ett spö där främst övre delen av toppen jobbar sen blir det ganska styvt… ”hög” ofta kraftig ryggrad m a o.

Överlag är butiker ganska dåliga på att ange vilken aktion spön har enligt tillverkaren. Webbutiker skriver ofta ”teknikspecifika aktioner i denna spöserie” men sedan så anger de inte vilken aktion de individuella spöna har alls eller ibland vagt.

För övrigt har jag känt på flera importerade eller bassinspirerade ”borrespön” med Fast eller extra fast action och många är enligt mig alldeles för stumma i bottendelen, som om abborren skulle ha lika kraftigt käkparti och ungefär samma vikter som largemouth bass… eller att vi körde nylon/FC lika ofta som i USA och mitt i spenaten… Bottendelen på vissa ”borrespön” förefaller helt gjorda för tävlingsfiske efter bass där de planar in en fisk på några få sekunder med en FC-lina… då kan möjligen en ”påk” behövas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04