Shimano Tranx HG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx HG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Tranx HG

Har en tranx 300Hg som jag tycker låter lite väl mycket både när jag vevar samt när jag frikopplar och snurrar på spolen.

Funderar på att själv testa och göra en lättare service på den, vilket fett/olja rekommenderas till den? Bäst/enklast sätt att rengöra insidan? Vart och hur mycket fett/olja bör läggas?

Om problemet skulle kvarstå efter en egen service vad bör man satsa på då, köpa nya delar själv eller lämna in rullen på en service? Vart är bäst att lämna in den och vart kan man få tag på delar till tranxen?

Finns det någon som har bytt drev och omvandlat en HG till den lägre utväxlingen eller vet om det är möjligt?

Shimanos bantam oil funkar fint om du har någon liggandes brukar skickas med vissa shimano rullar, Liten droppe olja i alla kullager tills de snurrar bra och är tysta.

Fett så skulle jag rekommendera Cals reel grease, ett schysst universal fett som är framtaget för fiskerullar som minskar friktion mellan drev och skyddar mot korrosion. Jag hade borstat dreven med en tandborste och applicerat ett tunt tunt lager fett över tänderna, En grej som är jäkligt värt att göra är att applicera fett runt frikopplings mekanismen(Får tumtangenten att kännas väldigt len och bättre än fabriksny i mitt tycke). Värt att tänka på när det kommer till fett är att man inte ska överdriva då kan bla invevning kännas trögare.

Sen kan man såklart köpa värre och tunnare oljor/fett för att optimera ytterligare men detta funkar fint till en gäddrulle och kommer funka lika fint ifall du ska serva andra rullar också.

Ang rengöring av insidan:
    Ta bort allt gammalt fett med hjälp av tops, Hushållspapper och något fettupplösande medel ifall det behövs.
    Dreven går att göra fina med hjälp av ex en tandborste då kommer man in mellan tänderna

Ang ditt problem så skulle jag tippa på att kullagret vid pinjongen är tort och en liten droppe olja borde hjälpa något enormt. Skulle problemet sedan kvarstå skulle jag lämna in rullen för service ifall att du själv inte lyckats identifiera problemet dvs och kan beställa ersättnings delar.

Drev ska nog gå att byta mot lägre utväxling, vet att det går på shimano metanium och då kan man anta att det borde gå att göra på en Tranx 300

Kommentera

Ursprungligen postat av Mackan19 Visa inlägg

Finns det någon som har bytt drev och omvandlat en HG till den lägre utväxlingen eller vet om det är möjligt?
      Det är möjligt att dreva om men man måste även byta slirbromsbrickorna.
      Bor du i Sthlm kan jag fixa rullen åt dig. Håller på att packa upp rullserviceverkstaden igen efter några års paus
      Oljor och fett är lite som matlagning. Alla har sina egna recept

Kommentera

Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg
        Shimanos bantam oil funkar fint om du har någon liggandes brukar skickas med vissa shimano rullar, Liten droppe olja i alla kullager tills de snurrar bra och är tysta.

Fett så skulle jag rekommendera Cals reel grease, ett schysst universal fett som är framtaget för fiskerullar som minskar friktion mellan drev och skyddar mot korrosion. Jag hade borstat dreven med en tandborste och applicerat ett tunt tunt lager fett över tänderna, En grej som är jäkligt värt att göra är att applicera fett runt frikopplings mekanismen(Får tumtangenten att kännas väldigt len och bättre än fabriksny i mitt tycke). Värt att tänka på när det kommer till fett är att man inte ska överdriva då kan bla invevning kännas trögare.

Sen kan man såklart köpa värre och tunnare oljor/fett för att optimera ytterligare men detta funkar fint till en gäddrulle och kommer funka lika fint ifall du ska serva andra rullar också.

Ta bort allt gammalt fett med hjälp av tops, Hushållspapper och något fettupplösande medel ifall det behövs.
        Dreven går att göra fina med hjälp av ex en tandborste då kommer man in mellan tänderna

Ang ditt problem så skulle jag tippa på att kullagret vid pinjongen är tort och en liten droppe olja borde hjälpa något enormt. Skulle problemet sedan kvarstå skulle jag lämna in rullen för service ifall att du själv inte lyckats identifiera problemet dvs och kan beställa ersättnings delar.

Drev ska nog gå att byta mot lägre utväxling, vet att det går på shimano metanium och då kan man anta att det borde gå att göra på en Tranx 300
        Brukar du fetta in broksskivorna till slirbromsen också?

Kommentera

Ursprungligen postat av Marcus182 Visa inlägg

Brukar du fetta in broksskivorna till slirbromsen också?
          Själv brukar jag faktist låta lammelerna vara, Går att fetta pytte lite så att de glider lite mjukare. Om du applicerar en överdriven mängd fett kommer lammelerna bara att glida och du kommer knappt ha någon bromsverkan. Har du inget fett kan lammelerna kännas "sandiga eller ryckiga/twitchiga" dvs inte en jämn utragning av lina utan hackigt.

Om du nu vill fetta lammelerna skulle jag rekommendera väldigt lite fett, Själv hade jag lämnat de då detta är en gäddrulle där bromsen nästan alltid är ställd i botten, hade rullen använts till abbore,öring eller lax där bromsen är lite viktigare att den spottar ut lina jämt och fint hade jag applicerat lite fett om bromsen hade kännts ryckig annars hade jag lämnat de

Kommentera

Har bytt drev från hög till låg utväxling & tvärtom på Tranx & det är inga problem. eventuellt har jag lågutväxlade drev som ligger, kan kolla i helgen om det är intressant

Om du vill lära dig meka rullar är Tranxen en mkt bra rulle att lära sig på, den är förvånansvärt enkel.
            Fota delarna i den ordningen du skruvar bort dom så kommer det säkert gå.
            Som rengöring använder jag 5-56 om det är gammalt fett som är svår att få bort & när man har fått bort allt använder jag aceton eller kemisk ren bensin för att få det riktigt rent.

Rull olja & fett har dom flesta märkena & samtliga funkar bra.

Till broms lamellerna är det inte nödvändigt att ha fett enligt carbotex, men fettet ger ett bättre skydd, har själv alltid fett på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg

Okej tack så mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

Det är möjligt att dreva om men man måste även byta slirbromsbrickorna.
                Bor du i Sthlm kan jag fixa rullen åt dig. Håller på att packa upp rullserviceverkstaden igen efter några års paus
                Oljor och fett är lite som matlagning. Alla har sina egna recept
                Okej, skiljer det i storlek på brickorna mellan HG och vanliga utväxlingen eller är det något annat som skiljer? Tack men bor tyvärr en bit ifrån Sthlm.
                Senast ändrad av Mackan19; 2023-05-14, 16:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Har bytt drev från hög till låg utväxling & tvärtom på Tranx & det är inga problem. eventuellt har jag lågutväxlade drev som ligger, kan kolla i helgen om det är intressant

Om du vill lära dig meka rullar är Tranxen en mkt bra rulle att lära sig på, den är förvånansvärt enkel.
                  Fota delarna i den ordningen du skruvar bort dom så kommer det säkert gå.
                  Som rengöring använder jag 5-56 om det är gammalt fett som är svår att få bort & när man har fått bort allt använder jag aceton eller kemisk ren bensin för att få det riktigt rent.

Rull olja & fett har dom flesta märkena & samtliga funkar bra.

Till broms lamellerna är det inte nödvändigt att ha fett enligt carbotex, men fettet ger ett bättre skydd, har själv alltid fett på.
                  Okej tack! Om du har drev är jag väldigt intresserad! Har du bytt brickorna då också eller går det att föra över mellan de olika dreven?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 707 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04