Köp av bättre grejer. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av bättre grejer.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Ledgend Elite 8.6 3oz verkar vara ett väldigt trevligt spö. Det finns väl inte som haspel? Kan man köpa en sån klinga någonstans och bygga ett haspelspö?
    Tidigare fanns flera av deras rena klingor listade här men nu länkar de till annan tillverkare som sägs erbjuda liknande klingor, eller ordagrant:
    these blanks offer technologies found in our LEGEND family of rods

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Tidigare fanns flera av deras rena klingor listade här men nu länkar de till annan tillverkare som sägs erbjuda liknande klingor, eller ordagrant:
      Inte så dyra klingor men väldigt svårt att lista ut vilken klinga som motsvarar vilken serie av St croix-spön. Eller har motsvarande teknik.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Tyvärr finns inte som haspel, lyssna med Gary som har Truecustomrod han har byggt endel spön med St Croix klingor.
        Jag vet att det här blev väldigt OT. Det ber jag om ursäkt för.
        Men vad kostar det typ att få ett spö byggt utöver priset på klingan? Jag inser ju att det beror på val av komponenter och så vidare. Men om komponenterna typ är som på ett Legend Elite eller motsvarande på Shimano eller Daiwaspön.

Kommentera

Men vad kostar det typ att få ett spö byggt utöver priset på klingan? Jag inser ju att det beror på val av komponenter och så vidare. Men om komponenterna typ är som på ett Legend Elite eller motsvarande på Shimano eller Daiwaspön.
          Om du lyckas hitta en motsvarande klinga ledgend elite kanske vi beställa ihop.
          Har köpt 2 custom byggda spön tidigare och det har kostat 4000kr för allt, material och arbete

Kommentera

Tror det finns en, eller flera, trådar om customspön.
            Alltid intressant att diskutera.

Jag har själv komponerat ett tiotal, eller om det kanske är upp mot 20, customspön. Inte byggt själv men valt alla komponenter och även tagit hem många av dem från världens olika hörn.
            Har idag sålt ett par av byggena jag ägt men har kvar några stycken som också är makalöst bra spön.

Priserna på färdiga spön varierar mycket kraftigt om man gör på "mitt" sätt.
            Det billigaste spöt tror jag inte ens kostade mig 2 000 kronor, trots Fujis titan/Torzite-ringar (det bästa de har att erbjuda), medan det dyraste nog kostade närmare 5 000.

Den enskilt dyraste kostnaden brukar vara själva byggandet, förutsatt att du inte väljer en dyr klinga som kan kosta hur mycket som helst.
            Olika byggare tar olika mycket, skulle dock förvåna mig om något tar mindre än 1000-1500 per spö, om du inte köper alla komponenter av byggaren så denne tjänar en slant på dessa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Om du lyckas hitta en motsvarande klinga ledgend elite kanske vi beställa ihop.
              Har köpt 2 custom byggda spön tidigare och det har kostat 4000kr för allt, material och arbete
              Tack för bra info. Jag står inte i begrepp att beställa customspö riktigt än. Men bra att veta vilka priser det handlar om. Ska jag köpa spö för 4kkr så får jag nog dessutom börja med att sälja befintliga prylar för typ 4kkr.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Tror det finns en, eller flera, trådar om customspön.
                Alltid intressant att diskutera.

Jag har själv komponerat ett tiotal, eller om det kanske är upp mot 20, customspön. Inte byggt själv men valt alla komponenter och även tagit hem många av dem från världens olika hörn.
                Har idag sålt ett par av byggena jag ägt men har kvar några stycken som också är makalöst bra spön.

Priserna på färdiga spön varierar mycket kraftigt om man gör på "mitt" sätt.
                Det billigaste spöt tror jag inte ens kostade mig 2 000 kronor, trots Fujis titan/Torzite-ringar (det bästa de har att erbjuda), medan det dyraste nog kostade närmare 5 000.

Den enskilt dyraste kostnaden brukar vara själva byggandet, förutsatt att du inte väljer en dyr klinga som kan kosta hur mycket som helst.
                Olika byggare tar olika mycket, skulle dock förvåna mig om något tar mindre än 1000-1500 per spö, om du inte köper alla komponenter av byggaren så denne tjänar en slant på dessa.

Blev du nöjd med första customspöna du beställde? Eller har du längs vägen lärt dig hur du vill ha sina spön och komponenter? 4kkr är ju en hel del pengar ifall spöt inte riktigt blir som man tänkt sig. Samtidigt blir ju inte alla fabriksbyggda spön man köper heller precis som man hoppats på. Det är ju väldigt sällan man har chansen att provfiska innan köp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk
                  Blev du nöjd med första customspöna du beställde?
                  Kort sagt nja.
                  De allra första blev bra men jag har gått på några nitar.

Eller har du längs vägen lärt dig hur du vill ha sina spön och komponenter?
                  Läste på och tog in information i flera år innan jag lät bygga första spöna.
                  Det går förvisso lämna bort allt till en spöbyggare men jag anser halva nöjet vara just processen där man faktiskt själv avgör hur spöt ska bli.
                  Ge byggaren fria händer och man kan lika gärna köpa fabrikstillverkat.

4kkr är ju en hel del pengar ifall spöt inte riktigt blir som man tänkt sig. Samtidigt blir ju inte alla fabriksbyggda spön man köper heller precis som man hoppats på. Det är ju väldigt sällan man har chansen att provfiska innan köp.
                  Här finns en betydande risk.
                  Inte sällan är klingorna omöjliga att testa på förhand, engqvist beställde klingor till några av våra byggen från Nya Zeeland, högst tveksamt om spön byggda på de klingorna, med just de komponenterna existerade i Europa eller i världen vid tillfället. Svårt då att testa sig fram.

Vi är långt från trådens ämne men det finns mycket mer att skriva.
                  Dra ett PM om du vill veta mer vad jag tycker och tänker om customspön i allmänhet, mina spön och min process i synnerhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 728 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04