Spinnspö för mindre crankbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö för mindre crankbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg

Det spöet väger c:a 144gr vilket får anses som väldigt tungt jämfört mot många andra spön idagsläget.
    Är det något du upplever ?
    Jag upplever det absolut inte som tungt. Jag är dock 190cm och väger 135kg samt är hyfsat stark.

Har en Daiwa Steez med Sunline 0,26mm fluorocarbon på det.

Men det är klart att glasfiber är tyngre än kolfiber, så vill man ha det lättaste så ska man se sig om efter annat.

Jag kan bara säga att jag är nöjd.

Senast ändrad av Låg_Profil; 2023-03-09, 17:47.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
      How is the 3-15 gr. AGS for deeprunning cranks on 12-15 gr. that push alot of water?
      Det var en bra fråga, hoppas att någon kan svara på den!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg
        Det spöet väger c:a 144gr vilket får anses som väldigt tungt jämfört mot många andra spön idagsläget.
        Är det något du upplever ?
        Testa spöt med aktuell rulle är mitt tips.
        Balans är viktigare än vikt enligt mig, känslan av tyngd uppvägs helt klart av en välbalanserad utrustning. Alla håller inte med men mitt fiske har underlättats sedan jag började balansera mina prylar istället för att stirra på grammen.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Testa spöt med aktuell rulle är mitt tips.
          Balans är viktigare än vikt enligt mig, känslan av tyngd uppvägs helt klart av en välbalanserad utrustning. Alla håller inte med men mitt fiske har underlättats sedan jag började balansera mina prylar istället för att stirra på grammen.
          Håller med. Har Scout Lunker ihop med en Shimano Vanford 2500. PERFEKT Balans. Vet lättare spön som är som pinnar och ej ger bra kastlängder. Är som om man håller på med billjud. Stirra dig inte blind på watten! Samma sak med vikt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
            Håller med. Har Scout Lunker ihop med en Shimano Vanford 2500. PERFEKT Balans. Vet lättare spön som är som pinnar och ej ger bra kastlängder. Är som om man håller på med billjud. Stirra dig inte blind på watten! Samma sak med vikt.
            Bra om än lite okonventionell jämförelse!

Kan dock tycka att vid fiske med statisk spöföring blir balansen inte lika avgörande, särskilt inte om spöt mest fiskas riktat nedåt, men få av oss fiskar på det viset merparten av tiden.
            Ska man styra betet, fiska med aktiv spöföring, anser jag balansen väldigt viktig.
            I viktspannet tråden avhandlar kanske de flesta inte sliter ut sig med obalanserad utrustning men för vissa av oss (jag själv inräknad) som har bekymmer med kroppen kan dålig balans påverka även i det här lätta segmentet.

Ser tycker jag dålig balans stör mer vid fiske med lätta prylar.

Hade själv ett custombyggt spö på 7'3", kastvikt 3-15 gram (alltså nära trådskaparens spann) som var helt bedrövligt obalanserat.
            Spöt vägde en bit under 100 gram, alltså lätt även med dagens mått mätt, men var väldigt tröttsamt att fiske längre perioder. Det kändes tungt och orsakade sämre beteskontroll.

Rekommenderar alla att testa sina framtida spön med aktuell rulle monterad, det kanske inte finns möjlighet att provkasta men ska spöt köpas i Sverige bör det inte vara omöjligt att svänga in till en butik och testmontera rulle på ett demospö.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Så "Crankbait" är mer ett alltoundspö för andra hårdbeten, twitch eller t o m T/C och jigg med flätlina?
              Skulle påstå att det är vettigt till chatterbait runt gräs, eller ett gräs-crankbait spö för att slita ut betet lätt ur gräs.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Rekommenderar alla att testa sina framtida spön med aktuell rulle monterad
                Håller med till 100% och det är då inte enbart för att rullen har en viss vikt utan för att personen som ska kasta med spöet har sina preferenser som troligtvis inte stämmer överens med mina eller grannens...

Som exempel kastar jag gärna lätta cranks under 12 gram med svartzonker 12-38 gram och det funkar för mig eftersom jag laddar på ganska hårt... jag har ju även med framgång kastat tio grams beten med ett svartzonker 30-90 gram av misstag... det var svårt att få det att ladda men med lite våld går det utmärkt och kastar till månen...

Kommentera

Jag kör westin tc 15 g spö till både lätta jerk och crank beten. Känner inget behov att ha olika spön för så lätta abborrwobbler. Stora djupgående crank skulle kanske vara annan sak men de kör jag inte till borre. Multi är klart skönare än haspel men haspel fungerar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                    Ska du köpa ett suveränt spö för ovanstående. ska du köpa expride 6,10 7-21g
                    Instämmer!
                    nya expride är helt galen och har svårt att se annat spö i den klassen göra det bättre.

Kommentera

Någon som har provat Shimano Yasei LTD Perch Crankbait 215ML spinnspö 7'1" 4-16 g

Shimano Yasei LTD är en spöserie för predatorfiskare som vill ha det allra bästa. Spöserien innehåller en rad olika spön anpassade efter olika tekniker för fiske efter gädda, gös eller abborre.I Yasei LTD möts japansk spödesign med de främsta komponenterna på marknaden. Gemensamt för alla spön i serien är lätta och starka klingor byggda med Spiral X och Nanopitch-teknologi. Fuji Sic K/KR-spöringar ger låg friktion och långa kast. Den känsliga klingan gör att du känner minsta hugg från rovfisken du jagar!Yasei LTD Perch Crankbait 215ML är ett spö helt utvecklat och designat för fiske efter abborre med crankbaits. Den tvådelade klingan, av typen X Core + Nanopitch, har en medelsnabb aktion och en kastvikt på 4-16 gram.De främre handtagen i kork ger ett skönt och stadigt grepp samtidigt som det bakre handtaget ger spöt en modern look.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 726 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04