Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L - erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa 21 Zillion SV TW G 100L - erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Vad skiljer på dom här två zillion 21:orna bara spolen ?eller spole plus utväxling , skiljer ju trots allt 1500:- i pris
    har som anteman en 1000 på göspinne och är det bara dreven som skiljer i material så kommer du bli helnöjd

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...CABEgJjR_D_BwE

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-21-zillion-sv-tw-g-100.html?variant=32-220779
    De prissänkta produkterna avser låg (1000P)- respektive normalutväxlade (1000) versionerna.

L står för vänstervev.

Produkten du länkat till är versionen med hög utväxling (beteckning H), för övrigt samma rulle.

Daiwa multi är helt nytt för mig, så citera mig inte- än =]

Kommentera

Sundström76 Den billigare har lägre utväxling, kanske säljer den sämre? Köpte en 7,1:1 för ett par år sedan och det tar väl in ungefär som en 5,3:1 haspel som iof kan ha lite längre radie på veven.

Senzitivity ovan var före! :-)
      Senast ändrad av anteman; 2023-02-26, 19:48.

Kommentera

Jag är oerhört nöjd med alla 21 Zillion jag hanterat. De känns lika flrfinade som Daiwa Steez eller Shimano Antares i mitt tycke. Jag öppnade upp en och kollade i en. Dreven är otroligt välskurna och går ihop och ur varann perfekt (sett från mina ögon). Mycket mer imponerande än den förra Zillion och jag tycker om vad jag ser mer än min Bantam...och därmed Metanium som är byggd väldigt likt.

Kommentera

Hämtade precis upp rullen.

Första intrycket så långt:
          • Som Alman skrev, för 2499 kr är det ett sanslöst kap, funderar du på en ny kvalitetsrulle? Sluta läs och köp medan kampanjen är kvar!
          • Supertight konstruktion, noll frispel i veven/dreven "in och ut"
          • Nätt och lätt, försvinner i handen
          • Makalöst len och fin gång. Utmanar min nya 19 Antares, vilken fortfarande känns mer solid och snäppet lenare att veva
          • Perfekt mekanisk feedback i frikopplingen, inget frispel när tummen ligger på eller trycker till
          • Fin neutral färg och finish, om än inte fullt ut "metallisk". Märktes tydligt sida vid sida med 19 A.
          • Svag "knarr", men mycket uppskattad funktion som även denna delas med 19 A
          • Enkel bromsinställning, perfekt placerad och återger ett "klick" vid justering. Främsta orsaken till att jag valde bort 22 Bantam, det ska vara smidigt att justera bromsen om man väljer annat än DC
          Daiwa, jag är ombord.

Kommentera

Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
            Daiwa, jag är ombord.
            Blir intressant om du tycker samma, om rullen och märket, om 3-4 år.

Kommentera

Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
              Hämtade precis upp rullen.

Första intrycket så långt:
              • Som Alman skrev, för 2499 kr är det ett sanslöst kap, funderar du på en ny kvalitetsrulle? Sluta läs och köp medan kampanjen är kvar!
              • Supertight konstruktion, noll frispel i veven/dreven "in och ut"
              • Nätt och lätt, försvinner i handen
              • Makalöst len och fin gång. Utmanar min nya 19 Antares, vilken fortfarande känns mer solid och snäppet lenare att veva
              • Perfekt mekanisk feedback i frikopplingen, inget frispel när tummen ligger på eller trycker till
              • Fin neutral färg och finish, om än inte fullt ut "metallisk". Märktes tydligt sida vid sida med 19 A.
              • Svag "knarr", men mycket uppskattad funktion som även denna delas med 19 A
              • Enkel bromsinställning, perfekt placerad och återger ett "klick" vid justering. Främsta orsaken till att jag valde bort 22 Bantam, det ska vara smidigt att justera bromsen om man väljer annat än DC
              Daiwa, jag är ombord.
              Tror du blir nöjd, plockade själv hem en nyss till mitt legend x.
              Min gamla Zillion 1016 modellen fungerar fortfarande utmärkt trots att den har blivit utsatt för hård behandling, den nya zillion ska tydligen vara en stor upgradering.
              Största fördelen med att köpa Daiwa tycker jag är att dom har en fantastisk kundservice, jag har fått hem nya delar gratis på posten efter diverse missöden där delar tappats i vattnet.
              Får du problem med en Shimanorulle däremot så får du nog be till ebaygudarna att delar finns att beställa, Shimano nordic verkar mest intresserade av att laga cyklar.

Kommentera

Japanarna har sagt sitt. Senaste 10 åren ska (enl länken nedan) Metanium ha vunnit en stor enkätundersökning i Japanska ”Lure Magazine”, enkelt översatt ”bästa rullen år x”.

Ny vinnare 2022, gissa vilken?

Kommentera

Nu gråter han väl syndafloder på sin youtubekanal... :-)

Kommentera

Ha, du var före! Länge sedan jag tittade på hans videor. TRT är i kommentarer en ofta dryg, otrevlig person trots hans inledningar, skrifterna, budorden är för honom bara tomma ord… tänker jag.

Älskar att pika de som tycker annorlunda än han och kan ofta inte ens svara dem i sak utan är mer oförskämd, har hänt mig med. Kallar i princip alla som har frågor eller iaf ifrågasätter något för ”butt hurt fan-boys” fast sanningen mer är den omvända. Kan nog vara en YT strategi för att få lönsamma tittare och kommentarer.

”Årets rulle” säger föga, jag gillar min nya Zillion och hoppas den håller sig tight och fräsch flera år men det återstår att se.
                    Senast ändrad av anteman; 2023-02-28, 15:00.

Kommentera

Om man vill byta spole i zillion som han gör här. Vad jag förstår så så finns det spolar men de saknar sw boost funktionen? https://www.youtube.com/live/T8b0inZph4M?feature=share

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04