High end lågprofil till gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

High end lågprofil till gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• High end lågprofil till gäddfiske

Vad kör ni för fina rullar till gäddfisket? Vilken är the one enligt er?

Precis kopplat på min Bantam på ett Yasei bb pike vilket är riktigt nice. Inte hårdkört den än dock.

Sneglat lite på Zillion HD 1000. Har ni någon erfarenhet av den ?

Har en Zillion HD 1000 som jag kör till "lätt" gäddfiske. (Har kastat Miuras Mouse och DRT Klash 9'' ett antal gånger med den, så vet inte hur lätt det är....). Älskar den. Men beror ju på vad du ska köra, för mig som oftast håller mig under 80 g är den perfekt. Haft min i en säsong och hittar inget att klaga på än så länge.

Kommentera

Ok intressant! Jag tänker mig max 100g

Kommentera

Jag kör aldrig lågprofilare till gäddfiske, men innan jag gick över till enbart klassiska ambor fiskade jag med Daiwa Prorex 200HLA och Shimano Tranx 301.

Kommentera

De LP rullar som övertid verkar ha minst fel. Daiwa Lexa och revo beast. Gamla Shimano curado 300 d och e är inte dumma heller.

Kommentera

Jag har tre Lp rullar från Shimano som jag kört med för gäddfiske. Körde mkt rundgavlat tidigare, 4-6000 strlk men orsaken till bytet var nog främst pga att jag tröttnade på täta underhåll och att väta lätt tog sig in mellan gavlarna. Fiskar i bräckt vatten och ja kullager rostar ffa de vid evighetsskruven. Tycker det generellt är jämförelsevis tätare sidokåpor på lågprofilare, iaf vissa modeller, mindre väta så nu kör jag underhåll kanske 2 ggr per år och känner att det räcker. Min första LP till gäddfiske var japan-motsvarigheten till curado 201E, scorpion XT mest p.g.a. Curado E var svår att få tag på. Stabil rulle, otroligt enkel att snabbt justera kastvikter på , sidokåpan lossas snabbt med ett vred och hänger kvar i stativet, så man känner sig trygg att fippla vid båtkanten. Kastar stabilt och bra och medium i utväxling. Numer på avbytarbänken.

Hade en shimano exsence dc-12 till havsöringsfisket som jag satte på gäddpåken som test. Var mkt hype på bassforum då den kom ut, tyckte det till en början var överdrivet. Hög utväxling ca 85cm lina per vevtag som det tog ett tag att vänja sig vid och det tog ett tag att förstå att det är grov lina som gäller om det ska funka till tunga gäddbeten. Tunna linor gjorde att hela linpaketet fick kasseras vid p.o. och/eller samtidigt linbrott. Jag får rätt ofta p.o. men med grov lina löser man trasslet oftast. Inne på 2 säsonger med samma Tuf line 0,31 (grov för sin diameter). Man får helt enkelt lära sig leva med att det finns 0 m i reserv på spolen vid vissa kast pga låg linkapacitet.Linan är såpass grov så att den inte förkortas ssk ofta. Knarr på bromsen också. Stabil rulle!

Kört med en curado 201 dc men den är mest med ifall exsencen fallerar vilket än så länge inte hänt, 3 säsonger in med gäddfiske. Den jag har är inte lika tät mot vatten och en nackdel med den är att bromsbanan snabbt blir fuktig och slirar vid rätt så lågt motstånd. Irriterande då man gör hårda knyck för att lossa på gräs eller får ett hugg och känner att bromsen viker. Kräver tätare underhåll, ffa hålla bromsbanan torr. Något lägre utväxling också, kastar dock riktigt bra. Känner att den nog skulle hålla bra för gäddfiske (tänker då mest på spolen) men har inte hårdtestat den ännu.

Har helt ärligt svårt att överge DC-systemet (med risk för att bli hatad) och återvända från den mörka sidan, när jag äntligen hittat en rulle med hög utväxling som passar till gäddfiske. Fiskar rätt ofta samma sträcka från land och lite lustigt är det nog ändå när man får minst lika långa kast och ibland även längre med haspelutrustning med 0 risk för backlash.

För mig är exsence dc-12 the one. Klarar sig trots rätt långa serviceintervall, förhållandevis tät mot väta invändigt. Hållbar. Dc och hög utväxling som jag tidigare hatade men numer inte kan fiska utan.
            Senast ändrad av gabbu; 2022-12-04, 00:09.

Kommentera

Jag använder följande rullar till mitt spinnfiske efter gädda:
              Shimano Curado 201D
              Shimano Curado 301E

Gamla rullar är det men det finns ingen anledning att byta.
              Båda två är otroligt pålitliga.
              Enda uppgraderingen som är gjord är en längre vev från Tranx 301.
              Senast ändrad av HenkeW; 2022-12-05, 22:34.

Kommentera

Behöver imte vara så high end... Daiwa Tatula 200, väldigt populär rulle här i Finland för stor gädda. Kastar långt och smooth, och har inga problem att trötta ut en tioplussare.

Kommentera

Fiska gädda med High End rullar är lite som att köra rally med en Ferrari, jäkligt kul så länge det inte händer något.
                  Att bara kasta & veva är inga problem, min erfarenhet är att det är inte det som sliter på rullar, det är bottennapp, hårda mothugg med styva spön & jerkfiske.
                  Med små toleranser silkeslena drev kan det gå fort till att den mjuka fina känslan börjar försvinna

Skulle jag köpa några High End rullar för gäddfiske då hade det blivit någon rund rulle typ Calcutta Conquest eller Daiwa Ryoga

Till gädda & lågprofilare då är Tatula 300 & Tranx 300 klara favoriter, mjuka fina kastkanoner & stryktåliga.
                  Till det lite lättare fisket (under 100gr) då är Tatula 200 & Curado 200 supertrevliga rullar, men med mindre rullar får man räkna med att byta dreven lite oftare om man vill ha den mjuka fina känslan. Tatulan 200 har vi kört med sedan den kom, när den börjar skorra är det dax att byta drev & sen är den som ny igen. Det är riktigt imponerande med tanke på hur mkt stryk den har fått utstå, kanske byter drev vart annat år, kostar ca 150kr nya drev.

Kommentera

Jag tycker det är lite svårt med high-end LP rullar då de alltför oftast är relativt små i storlekarna, omkring Max 200-size. Det i sig gör att de kan bli svårt att få en bra balans med spö, om gäddfisket mestadels utförs i viktspannet 100g+.
                    Det finns två rullar som jag själv har ägt och brukat, och det är Daiwa Z2020, samt Shimano Antares DC MD.
                    Dessa är stora nog både till vikt och yttre mått för i dagens mått mätt passa för ”vanligt” gäddfiske.
                    Nackdelen kan möjligen vara linkapacitet, beroende på linvalet och dimension.
                    Men i ärlighetens namn, så finns det ingen anledning att ha high end LP, så vida man inte tänkt ”lättare” gäddfiske. Skall man däremot knåpa ihop ett downsize-kit, säg Max kastvikt 60g, då ser jag betydligt mer användbarhet i high end rullar! Och framförallt om man kör en mängd olika betestyper.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 701 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04