9fot haspelspö med kort bakhandtag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

9fot haspelspö med kort bakhandtag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 9fot haspelspö med kort bakhandtag?

Nån med tips på ett haspel kring 9fot med kort bakhandtag?

eller annars tips på beggat kring ~9/10fot för å kapa bakhandtaget? (jag tycker de känns muppigt å eventuellt köpa någe nytt som kräver ett grövre ingrepp för att vara mig till lags).

jag sitter nämligen i roddbåt (tjurig fan ja jag vet) och föredragna fiskesätten är;
    1. båtpimpla (skulle kanske kunna beskyllas/kallas "vertikalfiske" om ekolodet varit av högre kvalitet och båten hade haft motor av någe slag?)
    2. dragrodd (men där föredrar jag egentligen andra kortkorta spön men det är skit samma)

så, jag gillar i detta inlägg 9fot längd för att;
    1. det ger mig bra möjlighet att styra runt lina/bete etc kring båten från sittande.
    2. kan göra enhands roddjusterande och hålla undan linan enkelt smidigt å bra
    3. ger mig möjlighet att slöa å inte justera linsläppet alltför noggrant utan kan justera mycket rörande var i vattnet (djupledes) jag fiskar bara med hjälp av spöets läge MEN ändå ofta lyckas få till bra/dugliga mothugg...
    4. återigen mothugget! går bra att få till fina mothugg trots slöa reaktioner och ofta i sittandes läge (med kaffe eller grogg eller åra i handen, mitt motto bör nog vara; "aldrig redo" ;P )

enda "ogilla" (annat än transporter) jag har med 9fot är att bakhandtaget ofta är väldigt långt (rimligt för balans samt kastlängder såklart)

och, ja, jag vet, varför ens fundera i dessa banor? tänka på köpa ÄNNU ett till jävla spö??? när man såklart kanske hellre borde googla sig skelögd efter en billig/vettig elmotor och batteri?
    men dels är en sån grej dyrare och bängligare och tråkigare, sanningen ligger väl mest i att spön är roliga / motorer tråkiga å klumpigt skit när man bara vill hoppa i roddbåten, ro sig svettig å snabbt surpimpla lite bara...

kastvikt då? inte jättenoga då det mest har å göra me båtpimpel? men kring -25g är nog rimligt? blir mycket 14g jiggskalle me tjorv på eller nån balansare då å då...
    går ju bra fladdra iväg de mesta lite de ggr man vill ut lite i vinkeln å inte vill ligga vertikalt (även om ja väl mer ofta har fullt sjå att försöka just hålla mig hyfs vertikalt med bara årornas hjälp).

annars gillar jag väl generellt rätt "svampiga" spön och så, men är ju fint att ändå känna botten å hugg såklart... ^*^

så, tips? antingen nytt eller tips på nåt att hålla utkik på beggat/tradera? eller råkar ni ha någe som låter lämpligt ståendes undantryckt i nån skrubb så kan ni ju PMa eller skriva här!

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Pimpla med ett halvsvampigt 9-fotsspö med kort bakhandtag låter som en mardröm :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Pimpla med ett halvsvampigt 9-fotsspö med kort bakhandtag låter som en mardröm :-)
      mar/dröm

Kommentera

Sportex Tiboron Extend Spin Carbon 9'
        7-29 gram
        Medium Fast
        Superkänsligt
        Kort bakhandtag
        Svindyrt (€519.95)
        Vill-ha-faktor 10

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          Sportex Tiboron Extend Spin Carbon 9'
          7-29 gram
          Medium Fast
          Superkänsligt
          Kort bakhandtag
          Svindyrt (€519.95)
          Vill-ha-faktor 10

ååååh fytusan ett sånt spö!!! dreglar överallt som en hungrig labrador!!!

såg ju klart magiskt fint ut, antagligen hade det varit helt perfekt...
          men...också en kostnad tyvärr långt över försvarbara summor för mig... :○

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

ååååh fytusan ett sånt spö!!! dreglar överallt som en hungrig labrador!!!

såg ju klart magiskt fint ut, antagligen hade det varit helt perfekt...
            men...också en kostnad tyvärr långt över försvarbara summor för mig... :○
            Mmm svårt att motivera ett sånt köp med tanke på priset. Men säkerligen ett fantastiskt spö. Nån gång när jag blir snuskigt rik så ska jag slå till

Kommentera

Jag köpte ett sånt här för havsöring, relativt kort bakhandtag (hade föredragit något längre för det fisket):

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                Nån med tips på ett haspel kring 9fot med kort bakhandtag?

så, tips? antingen nytt eller tips på nåt att hålla utkik på beggat/tradera? eller råkar ni ha någe som låter lämpligt ståendes undantryckt i nån skrubb så kan ni ju PMa eller skriva här!

mvh/peter
                Hej Peter Gädd-jos;

Ring eller maila till Fiskejournalen för hjälp!

Se även nedan om du hittar något spö som passar till dina önskemål
                https://happyangler.se/produkt/abu-g...yABEgL_hvD_BwE ....

Mvh;
                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2022-09-24, 11:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Jag köpte ett sånt här för havsöring, relativt kort bakhandtag (hade föredragit något längre för det fisket):

https://www.fiskeutrustning-rea.se/s...s-9-1783p.html
                  såg riktigt mysigt ut!!! tyvärr även det utanför ramarna för en budget i min nivå... °¿° skulle nog säga att om man bara kollar lite snabbt å missar 3an innan 9orna i priset så landar man mer nääära min slags budget (oxå delvis därför som det som sagt inte finns på kartan att ge sig på elmotorer som lösning på det hela) :P

EDIT; man letar alltså efter nåt sånt där precis så som allt för många andra oxå letar, nåt underbart skönt bra magiskt spö, MEN!!! helst gratis... såklart.... hahahaha!

Kommentera

Leta efter begagnat havsöringspö och skit i längden på bakhandtaget som du istället kapar av till passande längd.
                    blir både billigast och enklast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S