Spinncombo 100-200g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinncombo 100-200g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinncombo 100-200g

Hej alla fisketokiga!

Såhär ligger det till, idag har jag en downsize combo med ett Westin w4 80g med en gammal hederlig Abu revo toro 51hs. Jag älskar den combon, rullen är fortfarande hur mjuk och fin som helst efter mycket omvårdnad och spöt är rappt och fint med mycket känsla. Jag har även en combo som var meningen att fylla gapet som är över 80g. Det är ett svartkonster signature 40-140 med en ambassadeur 5601 JB. Tanken var väl att rullen skulle kunna plågas av tunga beten utan att svika och att spöt skulle kasta beten över 80g.

Nu för att göra en lång historia kort. Jag är inte nöjd med min JB och svartzonkerspöt. Det är klumpigt, kastar inte över 100g utan att det känns konstigt plus att jag inte gillar rullen. Jag vill inte ha en rundgavlad rulle längre.
    Jag har funderat på Daiwa ags spön med antingen curado/tranx eller med daiwas motsvarigheter.
    Jag vill ha lite mer finess, lite mer känsla, lite mer prylnörderi. Det kan tilläggas att jag idag inte kastar större än kanske 120g men vill inte heller låsa mig vid 120g.

Så vad säger ni? Vad är den bästa combon över 80g?

Svartzonker signature 40-140 är ett skämt gällande kastvikten, 140 gram funkar om man ber en stilla bön först men absolut bäst kastar det vid typ 40-80g. Mitt används mest till spinnare, spinnerbaits och wobbler upp mot 13-14 cm nu för tiden. På den sitter en Revo Toro NaCl 51, lättkastad rulle men den känns klumpig för att vara en lågprofilare.
    MItt huvudsalkliga gäddspö är sedan förra hösten ett Savage gear Custom predator -170g, kastar klockrent från 70 och upp till ungefär 140-150 gram. 170 gram funkar men det känns ansträngt. Tillsammans med en 5601 JB får man ducka när man kastar i medvind, annars finns det risk för att betet träffar en i nacken när det gått ett varv runt jorden.

Jag har gjort ett provpass med min senaste kombo, ett Prorex XR Sledgehammer -220g med en Tatula 300. 170 gram funkar rätt bra, men vid 216 som jag kastat som mest så börjar det kännas väldigt tungt trots att vissa påstår att det klarar 220 och lite till. jag upplever i alla fall inte att aktionen "slår igenom" vid 216. Jag har inte provat fler spön i den klassen så det kanske är fullt normalt att det känns väldigt tungt när man ligger runt 200g på betena oavsett spö.
    Prorex XR är dessutom sjukt lätt, ett 220g spö som väger in på 215 gram är inte fy skam.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Svartzonker signature 40-140 är ett skämt gällande kastvikten, 140 gram funkar om man ber en stilla bön först men absolut bäst kastar det vid typ 40-80g. Mitt används mest till spinnare, spinnerbaits och wobbler upp mot 13-14 cm nu för tiden. På den sitter en Revo Toro NaCl 51, lättkastad rulle men den känns klumpig för att vara en lågprofilare.
      MItt huvudsalkliga gäddspö är sedan förra hösten ett Savage gear Custom predator -170g, kastar klockrent från 70 och upp till ungefär 140-150 gram. 170 gram funkar men det känns ansträngt. Tillsammans med en 5601 JB får man ducka när man kastar i medvind, annars finns det risk för att betet träffar en i nacken när det gått ett varv runt jorden.

Jag har gjort ett provpass med min senaste kombo, ett Prorex XR Sledgehammer -220g med en Tatula 300. 170 gram funkar rätt bra, men vid 216 som jag kastat som mest så börjar det kännas väldigt tungt trots att vissa påstår att det klarar 220 och lite till. jag upplever i alla fall inte att aktionen "slår igenom" vid 216. Jag har inte provat fler spön i den klassen så det kanske är fullt normalt att det känns väldigt tungt när man ligger runt 200g på betena oavsett spö.
      Prorex XR är dessutom sjukt lätt, ett 220g spö som väger in på 215 gram är inte fy skam.

Jag känner inte alls igen mig i att min JB skulle kunna kasta långt. Jag tycker att jag tar i för kung och fosterland men kastar ändå längre med mitt andra spö som är
      kortare. Då har jag avaktiverat alla vikter utom 1 samt att den mekaniska bromsen ligger så jag precis har liiiite glapp i sidleds på spolen.

Men hur känns tatulan kombinerat med sledgehammer?
      Jag har sett att folk lovordat spöt men hur är rullen? Är det mest en slitvarg eller finns det lite ”finess” i den?

Kommentera

Ursprungligen postat av johanhhh Visa inlägg

Jag känner inte alls igen mig i att min JB skulle kunna kasta långt. Jag tycker att jag tar i för kung och fosterland men kastar ändå längre med mitt andra spö som är
        kortare. Då har jag avaktiverat alla vikter utom 1 samt att den mekaniska bromsen ligger så jag precis har liiiite glapp i sidleds på spolen.

Men hur känns tatulan kombinerat med sledgehammer?
        Jag har sett att folk lovordat spöt men hur är rullen? Är det mest en slitvarg eller finns det lite ”finess” i den?
        Det skulle mycket väl kunna vara spöt det beror på. Svartzonker signature är ju relativt långsamt och min erfarenhet är att det är lättare att kasta långt med ett snabbt spö.
        Jag har tre vikter aktiverade om jag inte minns helt fel, och den mekaniska bromsen är spänd så att glappet precis försvinner.

Jag tycker att tatulan sitter som en smäck på spöt, det ligger klockrent i handen. Jag har som lättast kastat typ 140 gram med den kombon så det är svårt att säga hur finessig den är, men jag tror nog att rullen skulle funka utmärkt till betydligt lättare beten än så.

Kommentera

Jag gillar när man återkopplar vad det till slut blev för något så jag tänker inte vara sämre.

Var på Söders igår och tjattrade med personalen och provade rullar och spön i säkert en timme då det var lite lugnt i butiken.
          Efter att ha haft säkert 6 olika rullar på Sledgehammern så kände jag att Tatula 300 som jag var så inriktad på kanske inte var den som var skönast på spöt eller passade mina händer bäst.
          Så det blev en Curado K 301HG på Sledgehammern. Fick lite rabatt av den extremt trevliga personalen och nu till helgen blir det test av grejerna under två dagar.

Tack för all hjälp nephilim!

Kommentera

Ursprungligen postat av johanhhh Visa inlägg
            Jag gillar när man återkopplar vad det till slut blev för något så jag tänker inte vara sämre.

Var på Söders igår och tjattrade med personalen och provade rullar och spön i säkert en timme då det var lite lugnt i butiken.
            Efter att ha haft säkert 6 olika rullar på Sledgehammern så kände jag att Tatula 300 som jag var så inriktad på kanske inte var den som var skönast på spöt eller passade mina händer bäst.
            Så det blev en Curado K 301HG på Sledgehammern. Fick lite rabatt av den extremt trevliga personalen och nu till helgen blir det test av grejerna under två dagar.

Tack för all hjälp nephilim!
            Säljer du JB'n?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Säljer du JB'n?
              Ja det är nog tanken som det ser ut nu. Både jbn och svartzonker-spöt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 711 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04