Abborespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Vilka djup, beten kör du vanligen då? Jag är amatör på DS, det lilla jag kört har varit på större djup ca 4-8 meter och ofta i hyfsad vind och då känns15-20g rimligt med de spön jag använder med rel. mjuk topp,! dock ej DS-mjuk.

​​​​​​Under de förutsättningarna så upplever jag att 15-20g behövs för att känna när betet enbart arbetas resp. när det lyfts/tas hem. Vad ser du som den primära nackdelen med ett "ovanligt" tungt, tyngre DS-sänke?

Vid DS så sitter ju betet hyfsat ovan sänket och huggen jag haft känns då relativt tydligt även med 20g, lite beroende på åt "vilket håll" borren tar vägen efter hugg. Känner du hugget bättre med en rel. lätt sänke?
    Jag kör 10 g tungstensänken av det avlånga slaget som jag då med lätthet kan släpa, och också lyfta lite lätt eller bara vippa med då och då, överlägsen känsla mot att köra med en tung blyklump. Brukar bli max 8 meter djupt, men sällan mer än 5-6 meter. Usch, snart är den hemska dropshottiden här igen :-) Varmt vatten och aktiv fisk är ju så mycket roligare.

Kommentera

Ok tack, intressant, jag upplever ju nästan att jag tappar känsla för vad betet/sänket gör därnere om vikten är för lätt, betet, ja ffa sänket kommunicerar för dåligt...

Månne har jag för kraftig lina, SWSS8 i dimension 0,10 mm och ffa ett spö med lite för kraftig topp. Håller med om att "jiggpimplande" (DS) är lite tålsmodsprövande... Ffa då jag har få "säkra" abborrställen, som att plocka blåbär med förbundna ögon, man kan vara helt fel ute...

Kommentera

Jag kör inte heller ultratunna linor utan vanliga 0.11-0.12, dock går jag ner i dimension på FC till 0,28 eller så. Dropshot funkar med helt vanliga borrecombos utom kanske de allra kralligaste och okänsliga spöna eller de allra svampigaste crankspöna, med dropshot vill jag känna pet i spöt snarare än att titta på linan som jag gör vid traditionellt jiggfiske. Man måste heller inte ha extra långa spön om man inte fiskar från land då det underlättar för att få rätt vinkel på linan.

Kommentera

Har aldrig haft lyckat fiske med vanlig jigg efter abbore. Har provat på dropshot ett par gånger i Malmö kanal, då fiskar man på natten eller när det är mörkt, fick flera som vägde 500-600 g Men aldrig fått några på vanliga jiggar kanske har fel teknik när jag fiskar med jigg, kanske beror på att jag har fiskat Abbore mest på sommaren..

Är det någon som har provat sportfiskeprylar egna spö? Finns några haspelset till abbore

Tex Söder Tackle Perfection Spin 7'6'' 5-30g
          Med Okuma Pitch Black 2500 FD
          Och detas egna lina

1599 kr

Kommentera

Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
            Har aldrig haft lyckat fiske med vanlig jigg efter abbore. Har provat på dropshot ett par gånger i Malmö kanal, då fiskar man på natten eller när det är mörkt, fick flera som vägde 500-600 g Men aldrig fått några på vanliga jiggar kanske har fel teknik när jag fiskar med jigg, kanske beror på att jag har fiskat Abbore mest på sommaren..

Är det någon som har provat sportfiskeprylar egna spö? Finns några haspelset till abbore

Tex Söder Tackle Perfection Spin 7'6'' 5-30g
            Med Okuma Pitch Black 2500 FD
            Och detas egna lina

1599 kr
            Kanske borrarna har ett mer statiskt levnadsätt i kanalen så de inte vill följa en jigg utan behöver få betet långsamt presenterat direkt framför gapet, där jag fiskar är det så under den kalla årstiden då vanlig jigg nästan är hopplöst.

Kommentera

Kan varmt rekommendera shimano nasci, köpte ett 7,4 fot med kastvikt på 7-21 gr och det är ett supertrevligt allroundspö som jag är riktigt nöjd med. Snabb aktion, i mitt tycke mest allround till abborre. Jag kör den med en nasci 2500-rulle och det är en perfekt combo, spräcker dock din budget något men även lite billigare shimanorullar är bra.

Kommentera

Läste en artikel om abbore fiske...Då skrev han att det är viktigaste att lägga mest pengar på spöet? Vad tycker ni om detta? Har redan en budget rulle som Ja hade kunnat använda. Så länge så lägger jag 1000-1500 kr pä ett spö sen sparar jag och köper en rulle...

Kommentera

Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  Läste en artikel om abbore fiske...Då skrev han att det är viktigaste att lägga mest pengar på spöet? Vad tycker ni om detta? Har redan en budget rulle som Ja hade kunnat använda. Så länge så lägger jag 1000-1500 kr pä ett spö sen sparar jag och köper en rulle...
                  Avseende haspel stämmer det helt klart att det är bättre att lägga mest krut på spöt, man får en helt ok haspel för små pengar och känslan sitter huvudsakligen i spöt. Med multi blir det dyrare totalt sett, och kanske mer jämnt i pris mellan rulle och spö för att det ska lira.

Kommentera

Kanske blir

Eller

Kan inte riktigt bestämma mig,, eller så köper jag bara ett spö.

Har en Abu garcia revo alx 3000sh som är en fin rulle, kanske lite stor , men kan använda den så länge sätta på en annan lina

Kommentera

Jag köpte själv en ny uppsättning spö+rulle till Abborrefiske ganska nyligen.

Blev en Daiwa Fuego LT i 2500strlk. Kändes som man fick mycket rulle för pengarna.

Spöt är ett 7fots Daiwa ags 5-25g. ”Universal” kallar de just det spöt. Det finns i ytterligare 2 längder om man vill ha något längre. Är nöjd med mitt spö, tycker också det har skönt gammalt hederligt ”runt”, ”enkelt” grepp.

Det finns också ett ags klassat 7-32g. 7’1”. Det bör väl vara lite kralligare än ovan nämnda spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 771 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04