Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborespö
Collapse
X
-
-
Ok tack, intressant, jag upplever ju nästan att jag tappar känsla för vad betet/sänket gör därnere om vikten är för lätt, betet, ja ffa sänket kommunicerar för dåligt...
Månne har jag för kraftig lina, SWSS8 i dimension 0,10 mm och ffa ett spö med lite för kraftig topp. Håller med om att "jiggpimplande" (DS) är lite tålsmodsprövande... Ffa då jag har få "säkra" abborrställen, som att plocka blåbär med förbundna ögon, man kan vara helt fel ute...
Kommentera
-
Jag kör inte heller ultratunna linor utan vanliga 0.11-0.12, dock går jag ner i dimension på FC till 0,28 eller så. Dropshot funkar med helt vanliga borrecombos utom kanske de allra kralligaste och okänsliga spöna eller de allra svampigaste crankspöna, med dropshot vill jag känna pet i spöt snarare än att titta på linan som jag gör vid traditionellt jiggfiske. Man måste heller inte ha extra långa spön om man inte fiskar från land då det underlättar för att få rätt vinkel på linan.
- Gillar 1
Kommentera
-
Har aldrig haft lyckat fiske med vanlig jigg efter abbore. Har provat på dropshot ett par gånger i Malmö kanal, då fiskar man på natten eller när det är mörkt, fick flera som vägde 500-600 g Men aldrig fått några på vanliga jiggar kanske har fel teknik när jag fiskar med jigg, kanske beror på att jag har fiskat Abbore mest på sommaren..
Är det någon som har provat sportfiskeprylar egna spö? Finns några haspelset till abbore
Tex Söder Tackle Perfection Spin 7'6'' 5-30g
Med Okuma Pitch Black 2500 FD
Och detas egna lina
1599 kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av neo333 Visa inläggHar aldrig haft lyckat fiske med vanlig jigg efter abbore. Har provat på dropshot ett par gånger i Malmö kanal, då fiskar man på natten eller när det är mörkt, fick flera som vägde 500-600 g Men aldrig fått några på vanliga jiggar kanske har fel teknik när jag fiskar med jigg, kanske beror på att jag har fiskat Abbore mest på sommaren..
Är det någon som har provat sportfiskeprylar egna spö? Finns några haspelset till abbore
Tex Söder Tackle Perfection Spin 7'6'' 5-30g
Med Okuma Pitch Black 2500 FD
Och detas egna lina
1599 kr
Kommentera
-
Kan varmt rekommendera shimano nasci, köpte ett 7,4 fot med kastvikt på 7-21 gr och det är ett supertrevligt allroundspö som jag är riktigt nöjd med. Snabb aktion, i mitt tycke mest allround till abborre. Jag kör den med en nasci 2500-rulle och det är en perfekt combo, spräcker dock din budget något men även lite billigare shimanorullar är bra.
Kommentera
-
Läste en artikel om abbore fiske...Då skrev han att det är viktigaste att lägga mest pengar på spöet? Vad tycker ni om detta? Har redan en budget rulle som Ja hade kunnat använda. Så länge så lägger jag 1000-1500 kr pä ett spö sen sparar jag och köper en rulle...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av neo333 Visa inläggLäste en artikel om abbore fiske...Då skrev han att det är viktigaste att lägga mest pengar på spöet? Vad tycker ni om detta? Har redan en budget rulle som Ja hade kunnat använda. Så länge så lägger jag 1000-1500 kr pä ett spö sen sparar jag och köper en rulle...
Kommentera
-
Kanske blir
Eller
Kan inte riktigt bestämma mig,, eller så köper jag bara ett spö.
Har en Abu garcia revo alx 3000sh som är en fin rulle, kanske lite stor , men kan använda den så länge sätta på en annan lina
Kommentera
-
Jag köpte själv en ny uppsättning spö+rulle till Abborrefiske ganska nyligen.
Blev en Daiwa Fuego LT i 2500strlk. Kändes som man fick mycket rulle för pengarna.
Spöt är ett 7fots Daiwa ags 5-25g. ”Universal” kallar de just det spöt. Det finns i ytterligare 2 längder om man vill ha något längre. Är nöjd med mitt spö, tycker också det har skönt gammalt hederligt ”runt”, ”enkelt” grepp.
Det finns också ett ags klassat 7-32g. 7’1”. Det bör väl vara lite kralligare än ovan nämnda spö.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BaraalbinHej, letar efter någon kunnig angående denna Buster jerk. Det enda jag vet om den är att det ska vara...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-03-01, 19:50 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
2024-11-09, 20:27 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|