Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Polare som vill prova ny lina och söker förslag på märke och diameter.
    Linan ska på en ABU Mgxtreme2 dragvikter 5-15g.
    Vill köra flätlina
    Tack i förhand.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
      Polare som vill prova ny lina och söker förslag på märke och diameter.
      Linan ska på en ABU Mgxtreme2 dragvikter 5-15g.
      Vill köra flätlina
      Tack i förhand.
      Shimano kairiki x8

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

        Shimano kairiki x8
        Har själv kollat på den då jag testar G5 nu och den verkar vara ett steg upp från spiderwire som jag kört tidigare.
        Vilken diameter ska han sikta på har ju läst och nu märkt att det kan skilja rätt mycket mellan märken.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

          Shimano kairiki x8
          Hur upplevde du slitaget ?körde kariki x8 och suffix 131 förra året men tveksam om det blir fler båda slits vansinnigt fort tycker jag 131:an säger sig självt att den slits fortare men även kariki x8:an upplevde jag så-trevliga att kasta med men haft slitagebrott trots att jag tycker jag knyter om ofta
          blir blir suffix 91 och siglon i nästa byte men även spiderwire 8:an

          Kommentera


          • Har nu kört med Westins nya lina W6 på ett par rullar för båda abborre & gädda & är positivt överraskad, linan känns som en mkt fin premium lina väldigt mjuk & tyst skulle kunna nästan tro att det är en 12 trådig lina. Håller färg bra, känns väldigt stark & stryktålig, har inte sett några tendenser till onormal nötning inga lin brott.
            Eftersom linor specas fruktansvärt ojämnt har jag mer eller mindre slutat att titta på vilken dimension & styrka det är på linorna & går uteslutande på PE# klassningen på linan & då stämmer det riktigt bra mellan olika linor.
            Till borre spöt har jag PE1,0 tror westin specade den som 0,16 medans Spiderwire PE1,0 är 0,09mm får på lika mkt på rulle.
            Sen har jag den linan på en gäddhaspel Sustain 4000 & en Tatula 200 även där funkar den linan perfekt.

            En ny lina som jag ser framemot att prova är Daiwas nya J.Braid expedition som kom på tredje plats i The Line Laboratory​ test på linor
            We have tested over 140 types of braided line to find the top 5 across 4 different categories.- Tensile Strength- Abrasion Resistance- FG Knot Strength- Over...



            Endel linor som jag annars kör/kört med
            Sunline SX1 50LB i färgen gul/orange har jag på ett gäddrullar & inte varit med om en lina som syns så bra, kastar väldigt bra & stryktålig & stark
            Spiderwire har varit en säker goto lina som har funkat till allt, abborre, gös , gädda muskie, haspel & multi, den är bra på allt.
            Daiwa Tournament EVO 8, en finare lina med mjukare & lenare egenskaper, inte lika slitstark mot nötningar
            Berkley X9, en besvikelse, fransade sig onormalt mkt, efter ett par pass gick den av.
            Shimano Kairiki, mkt trevlig i början men blev onormalt snabbt sliten, efter några botten napp gick den av lättare & lättare
            Power pro Max cuatro, extra slitstark lina för muskie
            Power pro, en väl beprövad lina som gör sitt jobb men tappar för mkt färg, tycker det finns bättre alternativ
            Sufix 832, en stabil & väl beprövad lina.
            Daiwa J-braid, köpte den när den kom, måste ha fått extremt dåligt lina för den gick av lättare än sytråd utan att överdriva, fick en ny lina men har inte vågat prova den. Det var väldigt många som hade otur med J-braid när den kom.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

              Hur upplevde du slitaget ?körde kariki x8 och suffix 131 förra året men tveksam om det blir fler båda slits vansinnigt fort tycker jag 131:an säger sig självt att den slits fortare men även kariki x8:an upplevde jag så-trevliga att kasta med men haft slitagebrott trots att jag tycker jag knyter om ofta
              blir blir suffix 91 och siglon i nästa byte men även spiderwire 8:an
              Inte haft problem. Och väldigt stark lina vid bottennapp

              Kommentera


              • Click image for larger version  Name:	PE.png Views:	0 Size:	14,8 KB ID:	2641173
                Tabell över PE# och diameter samt styrka från en av Sunlines flätlinor.
                Den kan användas som referens för andra linor för att ta reda på vilken diameter dom egentligen har eller åtminstone väldigt nära. (Om det står PE storlek på förpackningen.)
                Har någon en bättre tabell så ge mig! : )

                Kommentera


                • Tveksam även till dessa tabeller. Inte ens PE# verkar säga något allmängiltigt om diameter eller styrka, vad gör att du litar på just Sunlines tabell?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
                    Click image for larger version Name:	PE.png Views:	0 Size:	14,8 KB ID:	2641173
                    Tabell över PE# och diameter samt styrka från en av Sunlines flätlinor.
                    Den kan användas som referens för andra linor för att ta reda på vilken diameter dom egentligen har eller åtminstone väldigt nära. (Om det står PE storlek på förpackningen.)
                    Har någon en bättre tabell så ge mig! : )
                    Brottsgränsen som är angiven ger ju signaler om hur ”tjock linan verkligen är , spiderwire är ju världsklass i starka linor men som du hintade så är dom troligen dubbelt så tjocka som angivet -går iallafall på brottsgränsen mer än angiven tjocklek när jag väljer tjocklek på flätlina alltid orkar inte kolla efter tabeller osv däremot har jag konstaterat att 12-13 trådiga finlinor inte har nåt på gäddspön att göra för dom slits ofantligt mycket fortare är 8-trådiga diton

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                      Brottsgränsen som är angiven ger ju signaler om hur ”tjock linan verkligen är , spiderwire är ju världsklass i starka linor men som du hintade så är dom troligen dubbelt så tjocka som angivet -går iallafall på brottsgränsen mer än angiven tjocklek när jag väljer tjocklek på flätlina alltid orkar inte kolla efter tabeller osv däremot har jag konstaterat att 12-13 trådiga finlinor inte har nåt på gäddspön att göra för dom slits ofantligt mycket fortare är 8-trådiga diton
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Tveksam även till dessa tabeller. Inte ens PE# verkar säga något allmängiltigt om diameter eller styrka, vad gör att du litar på just Sunlines tabell?
                      Sunlines lina är den enda lina jag har köpt där det faktiskt står korrekta data på förpackningen.
                      Linan är den diameter som står där och styrkan är väldigt nära sanningen med.

                      Jag har köpt olika linor av Suffix, SavageGear, Berkley x9, flera olika Berkley Fireline, Spiderwire, Svartzonker, Daiwa J-Braid, Sunline med fler och hållit på och testat hemma och jämfört.
                      De flesta av linorna är fullständig bluff.

                      Diametern är aldrig rätt och styrkan är absolut aldrig korrekt om man läser det som står på förpackningen.
                      Endast på senare år har det blivit aningen bättre när dom listar USA specifikationerna som är helt annorlunda än EU siffrorna.

                      Prova ta en lina som ska klara 17kg enligt EU datan, spänn fast ett beteslås i något du vägt upp och lyft. Den kommer aldrig att ens komma i närheten av 17kg, mer troligt är att den går av vid 2.5-6kg.
                      Siffrorna är så skeva att man inte kan veta vad man egentligen har köpt.

                      Men om man kollar på linornas PE# så blir det helt plötsligt mycket närmare sanningen.
                      Det är den enda klassningen som verkar stämma rätt så bra.
                      Det är en helt annan metod för att klassa linor än de andra siffrorna som förmodligen bara är tagna ur luften av marknadsförings teamet.
                      Det PE# klassar är i huvudsak just diametern på linan.

                      Spiderwire är skitstark, men om man mäter upp linan så är det för att den inte är tex 0.12mm som det står på förpackningen utan det är en 0.21mm som man får, vilket förklarar varför den är så jäkla stark.
                      Om man kollar på PE storleken som står på förpackningen för 0.12mm linan så ser man att det är en 0.21mm man köper.

                      Därför rekommenderar jag att kolla PE# i första hand och vara medveten att alla andra siffror är rena fantasinummer tagna ur luften för att sälja linan.

                      Ju tunnare linan man vill ha ska vara desto viktigare är det att kolla PE#, för det är med de tunnare linorna det fuskas mest.
                      Ska man ha en 0.40 så verkar det som att dom fuskar mindre.

                      Hur roligt är det att fiska med UL och den dyra 0.12 linan är en 0.21 så den kastar smådragen dåligt?
                      Eller om man ska ha lite extra för Gäddan som kan kliva på och går på 0.15 och får en 0.27 liksom, då kan man inte fiska med UL drag på rätt sätt.


                      Sunlines lina stämmer väldigt bra. Även en lina jag köpte från Daiwa var korrekt, det var någon tidig version av J-Braid.
                      Alla andra märken jag testat har varit fullständig bluff och lotto. 0.12 som är 0.21, 0.24 lina har varit närmare 0.40.. det är helt sjukt hur grundlurade alla blir av siffrorna, vi fiskare har ingen aning om vad vi faktiskt fiskar med!

                      Många klagade på J-Braids första linor och sa att dom gick av så lätt. Det kanske berodde på att dom faktiskt levererade det som stod på förpackningen.
                      En 0.12 lina till exempel är extremt jäkla tunn.
                      Är man van att fiska med 0.21mm som man blivit vilseledd att tro var 0.12 så tycker man naturligtvis att den äkta nolltolvan är dålig förutom att den kastar väldigt bra.


                      Det bästa man kan göra idag är att gå på PE# för att veta vad det är för lina i förpackningen.
                      Diameter är viktigast, sedan kan vissa tillverkare ha aningen bättre eller sämre lina för sin diameter när det kommer till brottstyrka men de flesta ligger ganska nära varandra.

                      Kortfattat: PE# = Korrekt diameter. Det andra som står i millimeter är inte ens nära sanningen.



                      Exempel med Spiderwire 0.09mm 10kg PE 1.0
                      Det står 0.09mm på förpackningen men PE avslöjar att det egentligen är ungefär en 0.17mm lina.


                      Click image for larger version

Name:	Spiderwire-Stealth-Smooth-12-Moss-Green-150m-005mm-47836.jpg
Views:	217
Size:	569,9 KB
ID:	2641188
                      En Berkley X9 0.08mm 7.6kg PE 0.8
                      PE avslöjar att det egentligen är ungefär en 0.15mm lina.



                      Click image for larger version

Name:	th-586290810.jpg
Views:	161
Size:	59,2 KB
ID:	2641189

                      Vi är väldigt noga med att välja ut rätt lina till vår utrustning, men så får vi inte det vi tror att vi köper.

                      Går man på PE storleken så kan man välja ut rätt lina för sin utrustning.
                      Finns det ingen PE klassning så gör man bäst i att bojkotta den tillverkaren.
                      Stämmer alla andra siffror överens med PE klassningen så har man kanske hittat en riktigt ärlig tillverkare som man kan lita på, man kan få rätt grejer till sin utrustning, jag rekommenderar att stödja dem istället för att gynna bedragarna som har lurat oss på pengar i årtionden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 160 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 237 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X