Klart att även en tunn volframtafs kan påverka gången något men fiskar man borre i vatten med frekventa gäddhugg så är det nästan oansvarigt att då köra utan metalltafs i min mening...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...
Collapse
X
-
Ante.
ja lite så känns det ju.
Tex i dag..fantastiskt väder förresten...äntligen -1 vindstilla och fullt solsken.
Tog ungarna för lite borrepimpling där vi även kastar på sommaren.
Inga matborrar i dag men dom mindre tog med jämna mellanrum..och självklart tre spön ut precis intill.
85-87-89 landade gäddor..kompisen fick tom en mini snipa på mormyshkan ..
Kan tänka mig att en volframtafs hämmar dom lättaste betena...men större jiggar och chatterbaits tror jag inte hämmas nämnvärt.
- Gillar 2
Kommentera
-
Funderar ibland över vår "fixering" med linor, tafsar som inte hämmar "gången" ungefär som om en lätt jgg på lätt, tunn lina av naturen skulle leverera ett mer verklighetstroget bete, hur f.n vet man det? Hur många vet hur betesfisk normalt eller onormalt beter sig på botten eller i mellanvatten? Vad ger mest hugg? Ett bete som är normalt eller rör sig onormalt?
Ja, jo jag vet att det finns de som byter betetyp/tafs och får mer hugg... Men tja, kanske huggperioden eller högtryckskillnaden, solskenet inföll eller borren kom in just då?
Endast parallellfiske samtidigt kan ev. säga ngt mer än att det är tillfälligheter... Det är nog frapperande ofta vi tror att det vi gjorde var, är avgörande när det kan vara andra faktorer som har betydelse men vi ser bara våra val som avgörande...
Ffa när man betänker hur ofta det fiskas med mer stilla, långsamma metoder och beten, t ex jiggar utan paddel, då är det livliga ett problem... så ovanstående och den metod, det bete vi mest använder vid varje given stund eller säsong, är ofta den som ger mest fisk, sällan teorier eller t ex tafsval imho... och möjligen att vi byter bete/metod snarare än vilken bete/metod?
- Gillar 4
Kommentera
-
Håller absolut med dig i dina funderingar. Tror att det är väldigt sällan det spelar roll om det är fc tafs, ingen tafs osv. Det gäller oavsett om det är harr eller gädda som gäller. Bästa harr magneten jag har i Luleå skärgård är en gammal abu spinnare med perforerad sked och med tanke på den ärgade fula spinnaren inte skrämmer utan lockar, tja då för mig i alla fall spelar tafsen eller linan mindre roll. När det kommer till gädda tror jag för min egen del det handlar om vad som triggar just för den stunden.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFunderar ibland över vår "fixering" med linor, tafsar som inte hämmar "gången" ungefär som om en lätt jgg på lätt, tunn lina av naturen skulle leverera ett mer verklighetstroget bete, hur f.n vet man det?
Detsamma gäller för exempelvis Westin Swim som får märkbart bättre slingrande gång med en mjuk tafs än dito hård.
Lyftkraften jag får i en tjock flätlina är önskvärd när jag fiskar beten grunt och vill ha en långsammare invevning och när jag kör dropshot med små vikter vill jag använda FC för att snabbt komma ner till botten.
Det finns nog lika många rätt/fel som det finns utövare :-)
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggOj verkligen en strålande lina, vilken?
Jag har en flätlina som jag inte minns vilken tillverkare det är som också lyser som ett lysrör...
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFunderar ibland över vår "fixering" med linor, tafsar som inte hämmar "gången" ungefär som om en lätt jgg på lätt, tunn lina av naturen skulle leverera ett mer verklighetstroget bete, hur f.n vet man det? Hur många vet hur betesfisk normalt eller onormalt beter sig på botten eller i mellanvatten? Vad ger mest hugg? Ett bete som är normalt eller rör sig onormalt?
Ja, jo jag vet att det finns de som byter betetyp/tafs och får mer hugg... Men tja, kanske huggperioden eller högtryckskillnaden, solskenet inföll eller borren kom in just då?
Endast parallellfiske samtidigt kan ev. säga ngt mer än att det är tillfälligheter... Det är nog frapperande ofta vi tror att det vi gjorde var, är avgörande när det kan vara andra faktorer som har betydelse men vi ser bara våra val som avgörande...
Ffa när man betänker hur ofta det fiskas med mer stilla, långsamma metoder och beten, t ex jiggar utan paddel, då är det livliga ett problem... så ovanstående och den metod, det bete vi mest använder vid varje given stund eller säsong, är ofta den som ger mest fisk, sällan teorier eller t ex tafsval imho... och möjligen att vi byter bete/metod snarare än vilken bete/metod?
Om vi utgår från abborren som exempel så har man fått kasta x antal gånger på samma stim under de perioder då aktiviteten varit som minst. Man provar att låta draget singla ner långsamt, provar att rycka lite, låta den gå till botten etc. När en av abborrarna är triggade till och hugga så hänger de övriga stimmet följsamt med och jakten på vem som ska få godbiten är igång. När aktiviteten i stället har varit som högst så har det räckt med att kasta ut draget framför första bästa stim och de tar det direkt.
På tal om parallellt fiske så provade jag förra sommaren att fiska på en monstruös gädda som min livegivare hade fångat upp. Det är till dags dato det största utslaget jag sett och då har jag ändå ett par praktexemplar i 8 kg klassen att jämföra med. En god vän var också med i båten så jag provade först att hala ner min jigg till monstret som kastade ett öga på den innan hon simmade ner till botten. Vevade upp jiggen sakta och strax efter så sänker min vän ner ett silvrigt spinnerbait som hon möter i mellanvattnet och glufsar i sig. Både flourcarbon 0.50 mm och drag försvann i ett nafs. Förvånade och fulla i skratt beskådar vi båda hur hon strax därefter simmar vidare på livegivaren för att jaga efter ett stim av småfisk som kommit in.
Det var ett mycket tydligt exempel på när presentationen av betet var av största vikt. Troligtvis så glimrade det till när min väns spinnerbait bröt vattenytan, vilket fick rovdjursinstinkterna att vakna till liv.
Summa summarum, fiskar är rovdjur och kommer alltid att agera på instinkt. Så oavsett vad de etablerade butikerna försöker att sälja på dig så spelar betets färg, padel, svans, vikt på jiggskallen, märke på rullen mindre roll. Det essentiella är HUR du fiskar ditt bete för att trigga instinkterna.
- Gillar 4
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 707 visningar
0 gillar