Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sufix 131 is my favorite line across the board no doubt.
    The 'feel' of the line is outstanding, and especially on baitcasters i notice that. I use it alot on haspels too though. The overall durability on the 131 is just second to none in my opinion.
    131 doesnt come in 'perch-friendly' diameters, so for most perchfishing i use Sunline Siglon PE X8 and and Sunline Xplasma Asegai (i really like the Sunline Siglon PE Advanced X8 to, but i dont like the colors).

    Value for money Sunline Siglon PE X8 is a safe Bet and a super Nice Line, but i would argue that Sufix 131 is at least as good value for money because of the durability.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Många tips på linor i tråden bl a andra Sufix, vad gör att du bortser från dem och funderar på "din" Sufix, reapris eller?


      Ja reapris 150 kr tror att det är 150 M, använder shimano, men behöver fylla på,

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg



        Ja reapris 150 kr tror att det är 150 M, använder shimano, men behöver fylla på,
        Jag är nöjd med prestandan för pengen vad gäller Sufix 832, andra här gillade Pro 8 och efterträdaren X8 har fått bra omdömen, inte läst ngt om Fused här, namnet indikerar en lina som inte är flätad utan just Fused. Tänk dock på att flera Sufixlinor som många andra är lite tjockare än angivet,ffa om man jämför med japanska linor som jag förstått saken.

        Kommentera


        • Har en fråga om färg på linan,, om det kan påverka fisket negativ har rätt dålig syn. Så jag behöver färger som syns bra, tex röd eller Hi-Vis Yellow, använder så klart FC tafs. Kanske en dum fråga,,

          Kommentera


          • Den frågan har stötts och blötts länge här och där. I bland, förr har jag fått fisk i klart vatten eller bra sikt med betet knuten direkt till flätlinan, I bland får jag inga hugg men beror det på linan? Tveksamt tror jag, andra är mer benägna att tro det, kanske beroende på typ av fiske och väder. I grunt, klart, stilla vatten så kan man tänka sig att fisken skyggar mer.

            Fiskar på senare tid huvudsakligen abborre och ibland havsöring och jag kör numera med 2-3 meter FC 0,30-0,40 tafs. Skälet är dock mer att få en sjunkande slitlina än att få en lina som är mer osynlig för fisken. Ergo jag kör färgglada flätlinor med tafs och det funkar men om det funkar optimalt vet jag inte säkert.
            Senast ändrad av anteman; 2023-11-11, 15:29.

            Kommentera


            • När ni grundar en haspel rulle, vilken Ja tjocklek är bäst, ska spola på flätlina, fast ja har bara typ 0,40 mm nylon hemma, det är kanske för tjockt?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                När ni grundar en haspel rulle, vilken Ja tjocklek är bäst, ska spola på flätlina, fast ja har bara typ 0,40 mm nylon hemma, det är kanske för tjockt?
                Så länge du inte räknar med att använda backingen så spelar det egentligen ingen roll, men en tunnare lina ger ett jämnare lager att spola på flätlinan på.
                Jag brukar använda 0,30 av den enkla anledningen till att det är det jag har skräpandes här hemma.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  När ni grundar en haspel rulle, vilken Ja tjocklek är bäst, ska spola på flätlina, fast ja har bara typ 0,40 mm nylon hemma, det är kanske för tjockt?
                  Kör med 0.25 - 0.35 beroende tjockleken på flätlina.
                  Vill inte ha för stort knut i skarven speciellt om man kör med tunnare lina till borre

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                    Så länge du inte räknar med att använda backingen så spelar det egentligen ingen roll, men en tunnare lina ger ett jämnare lager att spola på flätlinan på.
                    Jag brukar använda 0,30 av den enkla anledningen till att det är det jag har skräpandes här hemma.


                    Okej tack,,,

                    Kommentera


                    • Ska man köra flourcarbon eller flät på min zillion som sitter på en expride 1610m, jerks/hårdbeten kommer köras på den till 99%

                      vilkenlina rekommenderas även? Kanske blir en till beställning från japan så finns inte linan här är de inte problem!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 161 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 238 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X