Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det någon här med erfarenhet av Varivas flätlinor? Tänkte mig en Avani SeaBass PE Si-X X8 i storlek #1 (21 lb) eller #1,2 (25 lb) till abborrfisket. Eller kan #0,8 räcka tro?

https://www.digitaka.com/items/42/10...EABASS+PE+Si-X
    Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 11:49.

Kommentera

• Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Utan att gå in på detaljer och därmed pajkastning så tycker jag att dagens flätlinor är såpass bra att de som anses medelbra idag skulle ansetts som otroligt bra för 15 år sedan. Det är otroligt individuellt och de flesta superlinor jag prövat på har varit riktigt bra. Det finns en uppsjö av linor och jag koncentrerar mig numer på en bättre positionering av båten än att jaga de sista metrarna i kastlängd. Mitt tips är att hitta den linan som passar just dig och ditt fiske. För mig är det viktigaste att linan är stryktålig och att den håller sin diameter och knutstyrka något så när. Tystheten spelar inte så stor roll. För mig håller än så länge tuf-line XP vad den lovar.
      Förr i tiden använde jag en smidig och stark nylonlina vid namn Tynex. Under senare år har Berkley, Fireline, Power Pro och Spiderwire tagit större plats på våra haspel- och spinnrullar...
      Mvh/Leif Engström (Old Firehand)
      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-04-23, 12:52.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
        Är det någon här med erfarenhet av Varivas flätlinor? Tänkte mig en Avani SeaBass PE Si-X X8 i storlek #1 (21 lb) eller #1,2 (25 lb) till abborrfisket. Eller kan #0,8 räcka tro?
        Inte använt deras flätade linor i modern tid men det är ju en respekterad tillverkare.

Antar att du ska ha linan på lätta grejor?
        Du skriver om Vanford 1000 samt 2500 i annan tråd, dessa har slirbroms på 3 respektive 9 kilo.
        Antar att du inte totalt bottnar bromsen på 25an vid abborrfiske, alltså bör PE #0.8/18lb räcka alldeles utmärkt. Sen finns spöts linrekommendation samt eventuell resistens mot nötning att ta i beaktning också naturligtvis.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
          Är det någon här med erfarenhet av Varivas flätlinor? Tänkte mig en Avani SeaBass PE Si-X X8 i storlek #1 (21 lb) eller #1,2 (25 lb) till abborrfisket. Eller kan #0,8 räcka tro?

https://www.digitaka.com/items/42/10...EABASS+PE+Si-X
          Har börja titta mer och mer på pe klassningen när jag köper lina.
          #1,0 har jag på nya Westin W6 och det funkar bra att jigga djupare runt 8-10m med 12gr skalle, #0.8 hade jag valt om det inte hade varit för alla stenar där jag fiskar

Kommentera

• Biltemas 8-trådiga är den enda flätlina jag använder, sjukt bra och mkt billigare än märkeslinorna i fiskebutikerna, vissa märken kostar ju för f-n 3-400kr för 150m!!!
            Nylon så blir det Stroft GTM för hela slanten, oöverträffad styrka, den verkliga diametern överensstämmer med angiven och mycket lång åldringsbeständighet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Har börja titta mer och mer på pe klassningen när jag köper lina.
              #1,0 har jag på nya Westin W6 och det funkar bra att jigga djupare runt 8-10m med 12gr skalle, #0.8 hade jag valt om det inte hade varit för alla stenar där jag fiskar
              Så tänkte jag med men PE verkar tyvärr lika subjektivt som millimeter...

Angående stenar, kör du #1.0 före #0.8 pga nötningen mot sten eller pga bottennapp?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Så tänkte jag med men PE verkar tyvärr lika subjektivt som millimeter...

Angående stenar, kör du #1.0 före #0.8 pga nötningen mot sten eller pga bottennapp?
                Är oftast bottennapp som är orsaken till att jag tappar beten, men jag upplever inte att jag behöver tunnare lina, tycker 1,0 funkar utmärkt även när man fiskar på 10m djup

Kommentera

• Någon som har provat Sufix Performance Fuse Neon Fire 0,10mm ? Har tänkt använda till Abborre, Jigg, Ned och dropshot

Kommentera

• Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                    Någon som har provat Sufix Performance Fuse Neon Fire 0,10mm ? Har tänkt använda till Abborre, Jigg, Ned och dropshot
                    Många tips på linor i tråden bl a andra Sufix, vad gör att du bortser från dem och funderar på "din" Sufix, reapris eller?
                    Senast ändrad av anteman; 2023-11-05, 20:54.

Kommentera

• Ankarlinan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar