Ursprungligen postat av LongButt
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...
Collapse
X
-
Senast ändrad av gabbu; 2022-08-04, 21:44.
- Gillar 3
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
Hehe jag tror att det kanske var en kombination av båda men främst att jag läste lite för snabbt. Jag kvarstår dock vid mitt svar att om man bara förstår att linorna idag är i medel vad ansedda superlinor var för 15 år, vilka redan då var väldigt bra för sitt syfte, så förstår man att det inte är linan det hänger på för att få fisk. Lokalisation av fisken är och förblir fortfarande det viktigaste för att få fisk. Fiskar är inte smarta men vi vill gärna tro det när vi fiskar på platser som inte håller fisk och därmed skyller vi på utrustningen vare sig det är beten, spöt eller linan. Idag är utrustningen så pass bra att det helt enkelt finns för mkt bra att välja mellan, i ditt exempel linan. Ju svårare fiske efter en art desto fler drag tenderar man att ha, ta som exempel havsöringsfiske. Det är inte så att havsöringen är en smartare fisk än gäddan per se, snarare mer svårlokaliserad men detta syns istället i var mans fiskelåda i form av en uppsjö av fiskedrag. Man har helt enkelt väldigt många havsöringsdrag per fångad fisk. Där har du svaret. Samma sak gäller linor. Vi tror att en superlina är svaret på ett gott fiske när vi egentligen borde inse att skillnaden i detta fallet är högst marginell. Det tror jag är anledningen till att vi rekommenderar svindyra linor när egentligen stabila linmärken gör ett nästintill lika gott jobb. Det andra i det hela är att man helt enkelt inte har koll. Man har helt enkelt inte provat utan köper det som anses bra, vilket är ett signum för vår tid. En god paketering slår oftast innehållet på, vilket är tråkigt. Vi. känner helt enkelt inte igen kvalité längre.
Även om de verkligen enbart var menat som en uppmaning tänka till & fundera lite när det är unga & oerfarna som ber om råd denna gång, fast spann iväg & blev en roman ist för en enkel uppmaning...
Ja du har helt rätt & märker att ja känner mig faktiskt lite träffad, erkänner så inte fel att höra de emellanåt...
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggVågen är just nu utlånad insåg jag men jag ska försöka få hem den i helgen.
Jag testade dock att mäta båda linorna och jag har testat att mäta båda flera ggr och jag vet hur jag använder ett skjutmått om någon undrar...
Tror absolut att du kan mäta, dock är det fler som är tveksamma till utfallet med skjutmått/mikrometer då flätlina torde pressas samman något av mätningen...
Man undrar smått hur "breda" linorna blev vid mättillfället? En hårt flätad lina (sannolikt den dyrare men hur mycket skiljer? ) blir dock inte lika platt/bred som en ngt mindre hårt flätad lina....
Ett antal dragtester vore intressant - om du vågar! ;-)
Gabbu! Lite styckeuppdelning av texten skulle underlätta läsningen för en gubbe som jag!
I sak håller jag med dig angående linor, fast jag tror det är lite som med rullar och spön. Utslaget på ett fiskeår ger knappast ett spö för 5000kr speciellt många fler fiskar än ett spö för säg 1500.
Men vissa uppskattar de något förfinade egenskaperna (lite tystare, torrare, lättare, jämnare, snabbare, snyggare mm) en dyrare lina, spö rulle kan ge mellan huggen.Senast ändrad av anteman; 2022-08-05, 00:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Tror absolut att du kan mäta, dock är det fler som är tveksamma till utfallet med skjutmått/mikrometer då flätlina torde pressas samman något av mätningen...
Man undrar smått hur "breda" linorna blev vid mättillfället? En hårt flätad lina (sannolikt den dyrare men hur mycket skiljer? ) blir dock inte lika platt/bred som en ngt mindre hårt flätad lina....
Så här ser det ut när jag verkligen mäter och får fram resultaten.1 Foto
Kommentera
-
Ja jag ifrågasätter inte det men även om du gör rätt och får repeterbara resultat så är jag ganska övertygad om att flätlinor plattas till något när de kläms i mätinstrumentet, de är trots allt mer eller mindre hårt flätade trådar och mer så än t ex nylon och FC som ju är homogena, finns ingen komprimerbar luft i de senare.
Att de sägs klämmas ihop ngt under mätning är iaf något jag läst om i flera sammanhang t ex på webben, olika forum under många år så något lär det ligga i det.
Finns det ngn lintillverkare som publikt redovisar hur de mäter sina flätlinor? Inte fördjupat mig men jag känner inte till någon och så vill de sannolikt ha det.
Saknas standard så kan de nästan skriva vad som helst om diameter och styrka (vilket de nästan gör) och vi kunder köper då ibland fel…. Felköp blir merköp är nog devisen.
Ändå intressant att de två linorna du mätte höll sig ganska nära det Goumått som angetts på respektive spole, #1.0 respektive #1.5Senast ändrad av anteman; 2022-08-05, 10:04.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Mäter man samma lina på flera ställen samtidigt så får man rätt mått. De här resultaten är dessutom repeterbara och jag får samma resultat varje gång. På bilderna jag la ut har jag dock dragit ut så det endast ser ut som om linorna är mätta på en punkt eftersom jag visste att resultatet skulle kunna komma att argumenteras kring.
Så här ser det ut när jag verkligen mäter och får fram resultaten.
0,13mm finns inte på deras egna hemsida men 0,12 & har en styrka på 6LB/2,7KG
28LB/12,7kg närmsta modellen på hemsidan är 30LB/13,6kg & då ska den var 0,30mm
Men tar man måttet du mäter fram då borde den ha en styrka på 10LB/4,5kg, detta bekräftas även av den japanska klassning som finns på spolen #1,5, tittade på Japantackle för att hitta något likvärdigt i pris för att få en känsla för hur tjock en #1,5PE lina är då hittade jag
Shimano Bulldawg PE1,5 0,21mm i diam & 31,8LB/14,4kg
Min känsla är att på Spiderwires linor som säljs i Sverige då är PE klassningen & styrkan man ska titta på.
Här är en länk till Shimano Bulldawg som borde vara likvärdig https://japantackle.com/lines/pe-bra...ig0000082.html
Kommentera
-
Fritt ur minnet står det att brottstyrkan är 10,5kg på spolarna med SWS8 0.12 jag använt på mina rullar och något strax under det för 0.11, det verkar ligga rätt nära sanningen för fastnar man i botten kan man dra för kung och fosterland innan linan går av.
- Gillar 1
Kommentera
-
Den här är inte speciellt billig men har varit väldigt bra tycker jag:
Upplever att den är tåligare än sufix PRO 8 som jag använde tidigare och nästan lika tyst. Har dock inte testat att skära sjögräs med den. Fiskar abborre och gädda från båt och har den fula ovanan att ofta fiska precis intill eller över växtlighet istället för genom.
- Gillar 1
Kommentera
-
Noterade jag också att priset gått upp på SWSS8... Kan vara så att vi "skrivit upp den" så pass här på FS att handlarna snappat upp det.
Nåja brukar alltid finnas nån vettig lina som vid tidpunkter hamnat i "PR-skugga" med lägre pris som följd. Kanske Daiwa J-Braid X8 Grand?
Iaf ganska billig. Fast kan man lita på den? Ömsom vin ömsom vatten vill jag minnas.
Savage Gear HD8 Silencer så billig just nu att man anar ugglor, ej läst ngt om den dock.
Svar direkt! 249kr för Gore 131 är ju lågt givet ordinarie pris! Dessutom hyllad av "alla"... fast mossgrön.
Ska man skära växtlighet är nog de flesta 4-6 trådiga linor bättre än 12-13 men svårt att få allt-i-ett.Senast ändrad av anteman; 2022-08-06, 14:18.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 707 visningar
0 gillar