Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
SG Gravity Twitch... wobbler
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggLucky Craft Lightning Pointer 98 XR verkar "lagom" stor, har long cast system vilket jag ser som en fördel, inte så dyr som jag trott heller.
Vad är det du "inte fått till det" med din 100SP? Fiskar den sämre? Saknar den "long cast"?
Tyckte nog alla kastade bra, vet ej om de andra hade longcast men 11cm hade jag inget problem med heller.
- Gillar 1
Kommentera
-
Köpte en Strike Pro Inquisitor i våras som jag tänkte exakt samma sak om, innan jag insåg att "magnetic" innebär (kanske inte i varenda fall) att vikten klickar fast mha magnetkraft i det främre läget och inte nödvändigtvis lossnar av att skaka betet med handkraft. Däremot när man schvungar iväg betet i ett kast så åker vikten bakåt. Testade min Inquisitor nu, och nu var det hyfsat lätt att snärta loss vikten med betet i handen. Hm, vill minnas det krävdes mer när jag köpte den, men jag kan ha fel.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggJag vet inte varför men jag har alltid upplevt allt från Savage Gear som lågprisprylar och jag förknippar det mesta med Fladen... och biltema.
Jag har säkert fel men det är min känsla och jag handlar aldrig något som bär det märket. Det kan ju vara så att jag alltid har fått måndagsexemplar när jag fått någonting från SG i mina händer.
Senast ändrad av crowax; 2022-08-02, 18:15.
Kommentera
-
Ska nog pröva en LC L Pointer 98 och jämföra kastegenskaper och gång.
Kollade SG Gravity MR i handfatet (!) nyss och om man knackar rumpan i porslinet så åker vikten ned i rumpan...
Det behövs alltså en del kraft för att få vikten att röra sig som Bernie är inne på. Frågan är om "kastsnärten" räcker IRL, tyckte som sagt att betet tumlade lite väl mkt i luften, får kolla nästan gång den fiskas.... semestern, varav sjuk 2,5 vecka är tyvärr slut...
Fladen har en del korn, upplever dock SG som minst snäppet vassare än Fladen generellt, har några dugliga beten och ett skönt lättare gäddspö, 8'6" XLNT 30-80g, dessutom så förefaller SG utveckla beten, m m i större utsträckning än Fladen.
Cosmoz08 gillar t ex SG SG4 spöt och flera är på FS under åren nöjda med SG prylar, ffa i förhållande till priset, funderar lite på ett DS spö 7'8" från dem...Senast ändrad av anteman; 2022-08-02, 17:56.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggCosmoz08 gillar t ex SG SG4 spöt och flera är på FS under åren nöjda med SG prylar, ffa i förhållande till priset, funderar lite på ett DS spö 7'8" från dem...
Har numera ett SG4 Medium Game 7-23g som känns exakt så lagom kralligt som jag väntade mig att 5-18g-spöt skulle kännas när jag beställde det. Älskar framförallt rullfästet (såg att du nämnde i annan tråd att du också föredrar mycket grepp framför rullen) och att det är skapligt lätt (7,3fot 5-18g vägde in på 107g).
Har torrviftat lite snabbt med det DS-spö du nämner (också 5-18g vill jag minnas, iaf på SG4:an) och hann tänka att det också kändes en aning underklassat, så ha det i åtanke om du tänkte klicka hem det utan att känna på det först.
Kan själv sakna lite fler kortare DS-spön på den svenska marknaden - flera tillverkare förutom SG vars modeller börjar på en bra bit över 7 fot. Sen kikar man på drösvis av youtube-klipp från staterna om DS och knappt hittar en enda själ som pratar om att spön till DS ska va nåt annat än mellan 6'9" - 7'1" fot...
Kommentera
-
Bernie K Tack för infon om klassningen, fast visst menar du att dessa SG spön är överklassade på pappret? Dvs 23g spöt är snarare ett - 18g spö osv? Synd i så fall, hoppades att DS 7'8" -18g skulle ha marginaler uppåt.
Har kört lite tyngre DS några gånger med ett par spön med relativt mjuka, känsliga toppar 7'7" och 8" dock ej DS-topp och enbart från land och distansfiske och då ser jag få nackdelar med längden i mitt fiske, de ger längre kast.
Möjligen är DS i princip ett rent båtfiske i USA med korta avstånd, grund vatten därav de korta spöna. Fast själv har jag aldrig upplevt ett 7'6"-8" som långt i en båt heller... Vill inte heller få flack vinkel på linan när jag tar hem betet. Inte behöver man heller manipulera ett dropshottackel på samma sätt som t ex en jigg, ytbete eller ett twitchbete.
Apropå spöklassning (kastvikt) så är kan det vara svårt att bedöma enbart utifrån hur en topp böjer sig vid mer ringa belastning beroende på vilken aktion spöt har.
Här dock en "typisk" bild på två spön det ena ett Svartzonker 7,5 fot 6-21g det andra ett 215 cm spö Spro Freestyle 5-24g. Det senare dock klassen lättare än det förra, syns till viss del i bild. Spönan hölls på samma höjd med rullarna bredvid varandra. Spro fick kämpa för att lyfta de 500g...
SZ är underklassat enligt mig, snarare säg 10-30g ganska toppig aktion så det funkar bra till lättare gösjiggande, ett trevligt spö dock.
Senast ändrad av anteman; 2022-08-03, 14:15.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 724 visningar
0 gillar