SG Gravity Twitch... wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Gravity Twitch... wobbler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG Gravity Twitch... wobbler

Köpte en sån igår och tog nu fram den för att känna på den. Den ska ha ett s.k. "magnetic long cast system" med en stålkula som ska vandra fram och tillbaka i kroppen vid hemtagning/kast.

När jag vänder och vrider på denna hastigt, rent av skakar så låter det inte som nån kula vandrar alls (lite rassel men ingen kula som åker fram och tillbaka).

Har ni erfarenheter av betet eller liknade beten, nog bör väl kulan höras vandra? Så iaf på andra "long cast/weight transfer" beten jag känt på och enstaka, fiskat.

​​​​​​Ska pröva i morgon. Vandrar inte kulan bak så lär den kasta sämre än tänkt å ligger kulan fast då fiskar den knappast som tänkt...
    Senast ändrad av anteman; 2022-07-31, 15:56.

Jag vet inte varför men jag har alltid upplevt allt från Savage Gear som lågprisprylar och jag förknippar det mesta med Fladen... och biltema.

Jag har säkert fel men det är min känsla och jag handlar aldrig något som bär det märket. Det kan ju vara så att jag alltid har fått måndagsexemplar när jag fått någonting från SG i mina händer.

Kommentera

Jag har 8,3cm modellen på 10g och den kastar bra, inte testat vrida och vända på den men jag upplever att den har nått som lägger sig i baken för ibland under fisket i pauserna så lägger den sig vertikalt med baken nedåt så nått är det ju som rör sig, suspending är den och haft bra fiske på den, beställde den större modellen i veckan men inte fått ännu MEN lite irriterande är det allt när den lägger sig så.

Kommentera

Ja kanske ett måndagsex, prövade den 95mm 15g lite idag och den kastar ok (multi, 7'7" 7-24g spö, ~0,15 flätlina), lite fladdrigt ändå trots ringa vind men den gick fint i vattnet vid ryck, hängde horisontellt vid vevstopp så om ngt rör sig invändigt är oklart.
        Senast ändrad av anteman; 2022-07-31, 14:20.

Kommentera

Ok, jag tycker mina små kastar bra för att vara just små, har andra 9-10g vobblers som är mer problematiska, ska bli intressant testa den större modellen, köpte 3 andra modeller från Lucky craft på borrebutiken, jäkligt nöjd med 2 av dom, återkommer med namn om nån är intresserad.
          Lucky Craft Lightning Pointer 110 SP
          Lucky Craft Lightning Pointer 98 XR
          Lucky Craft Pointer 100 SP
          den sistnämnda har jag inte riktigt fått till det med, många färger att välja på 11cm.
          Senast ändrad av Hallelujajkpg; 2022-07-31, 06:35.

Kommentera

Lucky Craft Lightning Pointer 98 XR verkar "lagom" stor, har long cast system vilket jag ser som en fördel, inte så dyr som jag trott heller.
            Vad är det du "inte fått till det" med din 100SP? Fiskar den sämre? Saknar den "long cast"?

Kommentera

Vanligt på japanska öringvobbler. Har några Smith beten som har det systemet. Gör det någon nytta??

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Vanligt på japanska öringvobbler. Har några Smith beten som har det systemet. Gör det någon nytta??
                Tja min begränsade erfarenhet av betestypen (och transfervikterna som rör sig) är att det ger bättre kastlängder och mer stabil gång i kastet vilket ger färre problem med linresning/PO.

I går ville jag inte ladda fullt från land vid kust med min SG Gravity i lätt motvind med multi T3, 7'7" 7-24g spö då den fladdrade/roterade mer än önskat, lätt linresning, PO kändes närliggande.

Är din erfarenhet att det är egalt om betet är med eller utan "long kast system" under dessa omständigheter?

Kör man kast om 5-15 meter i rel. vindskyddad miljö med 5' spö är det månne en annan sak, spolvarvtalen och vindbroms lär skilja rejält.

Kommentera

Min erfarenhet av sådana beten är som sagt öring beten som jag använder i små strömmar. Där märken jag ingen skillnad. Men om man står i en sjö och laddar kanske man märker något?

Kommentera

Ja jag upplever det som sagt precis så. Även vid kust! ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04