Spö o rulle till abborre jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö o rulle till abborre jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tatula TWS SV 70 verkar inte ha kommit hit än men ngn av dessa bör funka utmärkt https://youtu.be/3_P-s6fkEhI

Eller som sagt PROREX PE SV TW 100 som med sin ngt grundare spole är speciellt anpassad till flätlina. Vad gäller 103:an, välj isf den senaste årsmodellen.

Kommentera

Var nyss i abu shoppen och klämde lite på berkley spöet jag länkade. Blir nog det! Och ör jag inte nöjd så är det bara en mindre peng i sjön.
      sen blir det nog Prorex rullen med en spiderwire 0.13
      vad sägs om detta kittet?

Kommentera

Blir nog bra tror jag, fråga gärna butiken vilken av de tre spömodellerna de rekommenderar giver dina betesvikter och metod. Behövs enligt mig lite flex i toppen om spöt ska ladda och få iväg dina lättare knyckwobbler på 6-7g.
        Senast ändrad av anteman; 2022-07-08, 18:22.

Kommentera

Uppdatering för de som är intresserade!
          köpte som sagt daiwa prorex rulle, berkley urbn 14g spö och spiderwire 0.13.

Fick inte på de 150m 0.13 lina som det stod i beskrivningen på rullen, ör dock medveten om att en 0.13 lina sällan är 0.13 utan snarare tjockare, så där är andlednigen antar jag!

Var ute en kort sväng idag. Nu är jag ju helt grön vad gäller finesse fisket, men måste ändå säga att jag va grymt nöjd!
          Även om jag har magnetbromsent ganska hårt drsgen så kastar den 10g beten bra. Inte så långt som med 70g jerkarna jag är van vid med det kommer nog i takt med att jag lättar på bromsen.

Spöet har perfekt längd för mig när man twitchar i båten!
          Dagens fpngst blev en gädda på 76cm, så ändå lyclad premier för spöet, även om det var hel art hehe.

Körde mest med shadow rap shad och shadow rap 11 som jag lyckades få en fin ryckig gång med.
          shadow rap 7 däremot fick jag inte till gången med alls dock. Jag har fått för mig att det har o göra med den 50cm lpng grova flourcarbon gäddtafsen att göra? Kanske fungerar bättre med en mindre stål/wolfram abborrtafs ? Eller vad tror ni?

Grymt nöjd! Tack för all er hjälp

Kommentera

Kul att höra att du är nöjd, tror precis som du att en 7:a behöver en tunnare tafs för att jobba bättre (utan att veta vad du kör) skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Neruza Visa inlägg
              Uppdatering för de som är intresserade!
              köpte som sagt daiwa prorex rulle, berkley urbn 14g spö och spiderwire 0.13.

Fick inte på de 150m 0.13 lina som det stod i beskrivningen på rullen, ör dock medveten om att en 0.13 lina sällan är 0.13 utan snarare tjockare, så där är andlednigen antar jag!

Var ute en kort sväng idag. Nu är jag ju helt grön vad gäller finesse fisket, men måste ändå säga att jag va grymt nöjd!
              Även om jag har magnetbromsent ganska hårt drsgen så kastar den 10g beten bra. Inte så långt som med 70g jerkarna jag är van vid med det kommer nog i takt med att jag lättar på bromsen.

Spöet har perfekt längd för mig när man twitchar i båten!
              Dagens fpngst blev en gädda på 76cm, så ändå lyclad premier för spöet, även om det var hel art hehe.

Körde mest med shadow rap shad och shadow rap 11 som jag lyckades få en fin ryckig gång med.
              shadow rap 7 däremot fick jag inte till gången med alls dock. Jag har fått för mig att det har o göra med den 50cm lpng grova flourcarbon gäddtafsen att göra? Kanske fungerar bättre med en mindre stål/wolfram abborrtafs ? Eller vad tror ni?

Grymt nöjd! Tack för all er hjälp
              Du kan gå ner till 0.11 på spiderwire, kör den på alla mina borrerullar och den är urstark men inte så tunn att man får skatbon. Shadow rap och rap shad 11 är kanonbeten, tar dom inte på dessa tar dom inte på 7an heller så jag köper inga 7or utan då är det annan teknik än jerk som gäller för dagen. Vad gäller tafs kör jag fluo i skärgården pga nästan obefintligt med gädda men volfram i insjö, funkar utmärkt med båda men lite bättre beteskontakt med fluo.

Kommentera

Kör själv med Partridge leader wire 20LB(plastöverdragen 49 trådig vajer),Lekande Darts Super Rolling stl 12, beteslås SG Needle Eggsnaps XS,knyt med en figure eight knut, https://www.101knots.com/figure-8-knot.html,Använder jag till mitt jerkfiske efter borre med shadow rap shad och shadow rap,starkt och smidigt.Har drillat gäddor på 4-6kg vid kusten utan några problem.Använder flourocarbon som huvudlina vid twitchfisket (Super sufix 21 14lb).
                Senast ändrad av perch61; 2022-08-14, 19:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 718 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04