Abborr-multi - Tumknappens "placering" i höjdled - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborr-multi - Tumknappens "placering" i höjdled

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborr-multi - Tumknappens "placering" i höjdled

Hallå!

Kort bakgrund: Är relativt ny på det här med multirulle (fiskar enbart abborre) - har använt en Shimano SLX 150 en och en halv säsong, mest till halvdjupt jiggfiske i sjö med skallar runt 10-15g där jag tycker den funkat mer än OK utifrån vad jag förväntade mig. Känner dock generellt att jag måste kasta mer "med hela kroppen" med multi jämfört med haspel, vilket blir lite problematiskt de gånger jag är ute i min uppblåsbara kajak som är så vinglig att jag knappt kan stå i den och jag dessutom har lite diffusa ryggproblem på sistone där jag blir mystiskt "utmattningstrött" i mellersta ryggen ganska fort när jag är igång och aktiverar mig. Ska sägas att jag verkligen gillar övriga aspekter av hur multi känns med beteskontakt, kraft i invevning etc, det är bara den här detaljen med kastningen som skaver (smiley)

Därav av jag förra veckan halvt på impuls klickade hem en Daiwa Prorex PE SV TW 100HS i förhoppningen (utifrån vad jag läst på) att den på nåt magiskt vis med sina egenskaper/features skulle kunna underlätta mer "avslappnad" kastning med snäppet lättare beten - låt säga en shadjigg med 5-7g skalle eller en 10g squarebill. Kanske inte i form av ökade maxlängder, men att jag mer lätt och ledigt i en idealvärld kunde kasta dessa beten med skaplig längd och precision.

Hann precis få hem rullen, packa upp den, få på lite lina och rigga den på ett spö med ett 5g-sänke i änden på linan (för att simulera ett lättare bete utan att vara toklätt). Med risk för att överdriva, men när jag skulle göra min första pitch från vardagsrummet in till badrummet tänkte jag instinktivt: "Var är tumknappen..??" Visar sig att tumknappen på Daiwan helt enkelt sitter markant (ca 5 mm?) "lägre" (från rullens överkant) jämfört med Shimano-rullen där den sitter i princip i nivå med spolens överkant. När jag palm:ade Daiwan och förde tummen bakåt var det som att det bara var "tomt" När chocken lagt sig gick det väl helt okej att kasta, men upplevde ändå att "oj, hålla kvar i rullen och kasta genom att vika tummen bakåt är betydligt mer obekvämt, jag behöver 'släppa' rullen mer för att nå ner till knappen". Må såklart vara en vanesak, och frågan till er veteraner är väl i vilken utsträckning. Just nu riskerar det bli en dealbreaker.

Surfar jag runt på nätet och tittar på produktbilder verkar den "högre" tumknappen vara genomgående för Shimano-rullar i den här storleken. Givet hur mycket videomaterial jag har plöjt av diverse youtube-recensenter (Hobie-Wan Kenobi, The Reel Test och allt vad de heter) och givet vilken galen detaljnivå de och andra går in på (tumknappens textur, vevlängd, spolvikt, linkapacitet, bromsegenskaper, vevknopptjocklek, rullens höjd och längd, hur många tiondels mm bromsvredet sticker ut, hur stjärnvredet låter, om spolvredet klickar eller ej, etc etc), hur kan jag ALDRIG ha hört någon nämna varken i textform eller på film att det kan vara en noterbar skillnad i hur "högt/lågt" tumknappen är placerad och indirekt hur det påverkar handhavandet? (smiley) Några andra allmänna tips och råd om saker jag ska tänka på när jag kastar med multi vs haspel sittandes?

Jag skulle säga att det helt är en vanesak. Jag har både en PE SV TW och en SLX DC och skiftar fram och tillbaka utan problem.

"Några andra allmänna tips och råd om saker jag ska tänka på när jag kastar med multi vs haspel sittandes?"
    Sittande eller stående spelar inte så stor roll, men ett generellt tips är att inte vara rädd för att släppa på spolaxelbromsen och låta de riktiga kastbromsarna göra jobbet. Särskilt på Prorexen, den magnetbromsen har aldrig svikit mig. Centriffugalbromsen på Shimanon kan kanske vara lite lurigare.

Kommentera

Jag har kört multi i decennier och faktiskt inte upplevt "problemet". Månne att jag omedvetet placerar tummen olika "högt" eller "fram" på tangenten för att landa rätt givet rulle. Här några slarviga bilder (kamerahöjd i förhållande till rulle) , en dubblett som ej vill redigeras bort.

Lite högre sitter nog Shimanos "knapp" med alla funkar väl. Jag hoppas du inte satt griller i mitt huvud! :-)

Apropå kastteknik så sades det förr att man skulle ladda en multi med en lång, accelerarande rörelse och helst ha djup aktion på spöt. Jag upplever idag att jag kan "skjuta", nästan snärta i princip lika fort med multi som haspel fast man måste vara lite mer uppmärksam, en haspel kan man kasta medan man skrattar åt ett skämt å släpper väder... Typ.
      ​​
      Click image for larger version  Name:	20220406_192352.jpg Views:	0 Size:	1,51 MB ID:	2598710Click image for larger version  Name:	20220406_192326.jpg Views:	0 Size:	1,79 MB ID:	2598711
      Senast ändrad av anteman; 2022-04-06, 19:09.

Kommentera

Frikopplingsknappar sitter lite olika på mängder av rullar, helt normalt.
        Har väl gått igenom något hundratal multirullar över 30 år och kan säga att ja, det är definitivt en ren vanesak.
        Sen om du är en sådan som vänjer sig eller ej är en annan fråga...

Kasttips från en annan som har (bland annat) en rygg som inte funkar:
        Lär dig snärta!
        Allt tjafs om att det ska svepas, "går inte kasta som med haspel" och dylikt är kvalificerat skitsnack från folk som antingen behöver öva eller lära sig
        sina kastbromsar.
        Men visst är det en timing samt teknik som måste få växa fram.

Rätt spö till rätt rulle är dock viktigt, för att kunna kasta effektivt och fritt från problem med multirulle medelst handlederna kräver att utrustningen lirar bra ihop.
        Tyvärr går det inte säga rulle Y passar spö X, det är en högst personlig bedömning.
        Jag har snärtat i många år då axlar och rygg inte klarar att stå och svepa, fungerar utmärkt även med betesvikterna du nämner.

Just det, råkar ju som av en händelse ha en SLX liggande:

Click image for larger version

Name:	KopplingsknappSLX01a.jpg
Views:	493
Size:	237,3 KB
ID:	2598716
        Här jämförd med en riktig Daiwa (Zillion 100H).
        Linnivån ska man inte titta på, men visst sitter SLX-knappen högt om man kikar på spolarnas överkanter.

Name:	KopplingsknappSLX01b.jpg
Views:	562
Size:	190,6 KB
ID:	2598715
        För att inte låta SLX skämmas för mycket i så fint sällskap som på bilden ovan får vi jämföra med en modern partikamrat istället:
        Här jämförd med Shimano Scorpion 71.
        Det är lite svårt att få till vinkeln på fotot då Scorpion lutar lite mer bakåt, båda står dock på vevgavel samt bakre del av rullfot. Får för mig SLX'ens knapp sitter lite högre än Scorpions i förhållande till övre spolkant men skillnaden är mindre än mot Daiwan.
        De vitt skilda formgivningarna på knapparna ger också väldigt olika känsla vid frikoppling.
        Senast ändrad av JontaK; 2022-04-06, 22:08.

Kommentera

Tack för alla hjälpsamma svar, hörni! Visst är det så att det är mycket av en vanesak, och nog är det också så att man vänjer sig snabbare om man kör 100% med det ena eller andra snarare än växlar fram och tillbaka, och det gäller nog fler rullegenskaper än bara hur tumknappen är. Och visst är det en definitionsfråga vad som är ett "problem" eller inte, till exempel är den lägre placeringen av knappen bara positiv när man håller handen helt bakom rullen (med pekfingret runt triggern) och det inte gör något att tummen blir mer uppåtvinklad när den vilar mot spolen med knappen nedtryckt. Det jag slogs av var helt enkelt hur "långt bort" knappen kändes när jag ville göra ett "snabbt, nytt, kortare" kast genom att släppa lite på greppet om rullen men annars inte flytta handen så mycket bakåt alls (vilket går utmärkt på SLX-en).

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Just det, råkar ju som av en händelse ha en SLX liggande:

Name:	KopplingsknappSLX01a.jpg
Views:	493
Size:	237,3 KB
ID:	2598716
          Här jämförd med en riktig Daiwa (Zillion 100H).
          Linnivån ska man inte titta på, men visst sitter SLX-knappen högt om man kikar på spolarnas överkanter.
          De vitt skilda formgivningarna på knapparna ger också väldigt olika känsla vid frikoppling.
          Japp, ganska exakt sådär ser skillnaden ut hos mig också. SLX-knappen nästintill i nivå med den spolade linans överkant om man tittar rakt bakifrån, medan närmare en tredjedel av spolen sticker upp över knappen på Daiwan.

Jaja, jag ska inte avskriva Prorexen än, även om jag inte riktigt var vän med hur I-shape-handtagen kändes heller... fullständigt pyttesmå. (smiley) Men det går ju hyfsat lätt att byta ut. När vintern är över ska jag få till lite testkastande i skarpt läge (utan att skita ner den för mycket) så jag får se vad den går för kast- och bromsmässigt. Kanske känns den totalt underbar..

Kommentera

Kan finnas en skillnad här tror jag, du kastar med höger och vevar med vänster? Jag kastar med högerhanden vid rullen men vevar också med höger, byter grepphand mao. Har gjort så i decennier och tänker inte sluta även om de finns de som säger att det är ”fel” :-)
            Där är jag isf lika fel som t ex Kevin van Dame som kastar på liknande sätt… och det funkar för oss båda fast han har en massa priser och vinster…

Det är möjligt att det underlättar med en hög tumtangent om man kastar/greppar rullen så som du gör, eller så är det en vanesak, jag vill ha handen en bit ned på spöt för att kunna tumma spolen bekvämt under kastet.

Kommentera

Du är inte ensam, i alla fall inte i staterna där det som jag förstått det enbart gick att få tag i högervevade rullar under en period (typ 70-tal? ingen aning), vilket tvingade varenda kotte att vänja sig vid högervevat oavsett om man var vänster- eller högerhänt :-)

Är 110% vänsterhänt, så kastar med vänster och vevar med höger - byter således inte hand/arm förutom då och då när jag vill avlasta vänsterarmen.

Skillnaden du nämner skulle jag väl säga gör hela skillnaden (!) - byter du och kastar med höger arm (eller om det vore spegelvänt) tänker jag att allt "löser sig" av sig självt när du efter invevning greppar spöt bakom rullen med högerhanden och knapptryckningen blir helt naturlig och problemfri. Hur du sen föredrar att greppa rullen under invevning spelar ingen roll då allt ordnar sig i vilket fall.

Man kanske skulle lära sig köra vänstervevat helt enkelt, men min högerarm har verkligen ingen styrsel alls att jag helst inte vill förlita mig på att den ska fixa nånting utöver att veva :-)

Kommentera

Kör på det som känns rätt men pröva ändå låg Daiwaknapp en stund... De kastar månne inte längst alla gånger men nästan och de är inte så känsliga, nervösa i vind.

Att byta vevhand drygt halvvägs i livet känner jag som svårt. Så jag kastar vidare med höger och vevar haspel med vänster men multi med höger, så såg de flesta rullar ut på den tiden jag började...

Att kunna kasta med både hö/vä arm och fullt ut anpassa vevarm till det vore ju optimalt men hur många (har prövat) nå dit på en livstid?

Dessutom, hur kan det komma sig att jag subjektivt upplever det som lika naturligt att jigga hem gummi med höger och haspel och vänster och multi? Jo vana, vi lär, iaf jag har lärt mig det.

Kommentera

Uppdatering: Glöm allt jag var tveksam om - rullen är fullständigt klockren! Mjuk o go känsla i kasten (särskilt i början av), vet inte om det är magnetbromsen eller SV-spolen eller en kombination av både och som gör det (då jag bara har min gamla SLX att jämföra med och aldrig testkastat nåt annat).

Kommentera

Du ser, du är lika anpassningsbar som oss äldre och yngre "multirävar"! Håller med om att Daiwa Magforce SV/Air-broms/spole kastar mjukt och lugnt, med goda kastlängder om än ej optimerat för det senare. Det mjuka i början kommer sig nog av att kastbromsen inte är mekanisk friktion utan magnet och den vida TWS linföraren som är snäll mot linor på höga varv. Får se om jag prövar en lätt Daiwaspole med Magforce Z-broms framöver eller en liten Shimano med SVS Infinity...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04