Excense DC till HÖ - vilken lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Excense DC till HÖ - vilken lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Excense DC till HÖ - vilken lina?

Denna sparsamt nyttjade rulle ska äntligen få prövas till lite HÖ-fiske! Som ni ser av bilden/tejpen så behöver den ny lina... Linan har knappt givit mig problem, inga linbrott trots borrejiggar på uppåt 30g och några få mindre backslag under åren.
    Click image for larger version  Name:	20220402_160406.jpg Views:	0 Size:	1,42 MB ID:	2598462
    Står PP 20lb på foten men det stämmer nog inte inte, den ser ut, känns att vara ungefär samma diameter som den gula PP 10lb (som ska ersätta den röda) med angiven diameter 0,16 på spolen.

Ni som kör multi, nog räcker väl 0.16/10lb till HÖ-beten - 30g med multi eller skulle ni hellre välja den nedre 15lb Tracer Braid för marginaler? Allt är gamla, oanvända USA köpta linor som jag vill göra mig av med s a s. Klicka, zooma på bild för skärpa.
    Click image for larger version  Name:	20220402_180850.jpg Views:	0 Size:	1,58 MB ID:	2598463
    Senast ändrad av anteman; 2022-04-02, 18:36.

Det är en jäkligt underskattad och fin rulle du har där som passar väldigt bra i spektrat 20 gram plus. Numer använder jag den till spinnfiske efter gädda men använde den tidigare till Hö-fiske.

Jag kör power pro 0.31 till min Excence Dc 12 och får precis på ca 85m men det är ju overkill till hö - fiske (kör själv gäddfiske) men det fyller flera syften. Skapligt tunna linor (om diametern på linorna stämmer) gör mig helt enkelt halvnervös när jag tänker långa kast med DC:n och blåsiga förhållanden eftersom backslagen är ett h-vete att få loss. Om man har tur går inte draget av i stoppet. I min bok iaf, får man inga backslag med den rullen satsar man inte tillräckligt eftersom kastbromsen inbjuder en till att ligga på gränsen. Jag skulle satsa på den grövsta linan helt enkelt för att du får på tillräckligt med lina ändå i de diametrarna (och den ändå är skapligt tunn) samt att det är lättare att gräva ur backslag ju grövre linan är. Backslag med DC:n och tunna linor ( ja de inträffar trots DC:bromsen) innebär ju, som du säkert vet likt alla andra multirullar, att man oftare måste kassera linan eftersom linan skär ner långt ner i linlagret. Been there done that. Körde bl.a. med seaguar 0.12 som lägst om jag inte missminner mig. Tröttnade såpass att jag gick over the top med 0.31 och sadlade om utrustningen till att klara tyngre gäddbeten. Finns säkert en sweet spot en bra bit under den diametern.

Mina två cent.
    Senast ändrad av gabbu; 2022-04-03, 00:05.

Kommentera

Jag kör med Sufix 131 i 0,18 på min -12 Excense Dc. Använder till Landfiske vid Vättern efter lax,öring,röding med havsöringdrag runt 30g.

Kommentera

Tack för er input! Tror att både Seguar 0,12 och sannolikt även Sufix 131 i 0,18 är ngt tunnare än min Power Pro 0,16 (10lb) utan att veta säkert, japanska linor (och 131) förefaller ofta vara tunnare än amerikanska i samma angivna dimension enligt flera som skrivit på FS.

Trots det valde jag att lägga på Tracer Braid 15 lb med okänd diameter (fast ngt tjockare än PP 0,16) för bättre marginaler med kraftfulla kast 25-30g och 9'6" spö i motvind... Som du säger gabbu, fortfarande en relativt tunn lina.

Hepper2 har du råkat på något backslag av grövre slag längs Vättern än - höll din 0,18 för det?

Kommentera

Den linan har funkat kanon. Tror inte jag har ett ända backslag med den på mina två rullar. Kör en Conquest 201dc med samma lina. Sufix 131 0,18 känns väldigt hållbar till det fisket.
          Köpte samma lina till gäddfisket. Sufix 0,41 men det hade nog varit bättre med 0,33, den kändes onödigt grov då jag kör Conquest 201an till det också.

Kommentera

Har du för vana att dra till med de mest praktfulla av backslag känns det mesta under 0.18mm för tunt tycker jag, även med beten på relativt lätta 30 gram.
            Tycker också vissa multirullar lägger tunna linor lite lurigt, som upplagt för just backslag vid kraftfulla kast i svåra vindförhållanden, alltså havsöringsfiske.
            Hur mycket lina behöver du ha på och hur mycket sväljer DC'n i de aktuella dimensionerna?
            Jag är av typen som inte anser att små skillnader i lindiameter gör gigantisk inverkan på kastlängd men däremot kan göra det på hållbarhet. Alltså är min åsikt oftast så grov lina (inom rimlig gräns) man får på tillräcklig längd av.

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Det är en jäkligt underskattad och fin rulle du har där som passar väldigt bra i spektrat 20 gram plus.
            Underskattad vetifan, mer bortglömd.
            När modellen kom för cirka 10(?) år sedan var det väl under visst pompa och ståt men kanske hamnade den i skuggan av den evigt förekommande, evigt glänsande Antares.
            Minns jag rätt är Excense lik, om inte själslig efterföljare till, gamla fina Chronarch D. En minst lika bortglömd modell.

Tycker rullen fungerar en bit under 20, rätt lik gamla Zillion 100 i det avseendet. Det är dock få Excense (två) som passerat här så ta mitt omdöme med en nypa salt.

Kommentera

Hade nog funkat med den gula PP 0,16, den lina som satt på rullen innan var nog en sådan fast i färgen vermillion red och den har jag aldrig kastat av trots rediga kast med jiggar på ca 30g.

Har nog aldrig fått ett riktig praktfullt PO med den eller annan. Iaf aldrig behövt kassera en hel flätlina pga skatbo på någon av alla mina multi, hyfsat snabbt tumme eller fega kast kanske?
              Fast nån gång har jag behövt ta ur spolen för en mindre "utredning"... Valde dock som sagt Tracer Braid 15 lb som är lite grövre, på kusten vill man ladda på i motvinden och spölängden sätter extra fart på spolen...

Kommentera

Kul rulle! Kikat på den länge just till havsöring men aldrig blivit av att klicka hem den. Kanske bli ändring på det…
                Men just till multirulle och havsöring så är det två linor som jag tycker ha fungerat bäst. Nämligen Spiderwire stealth smooth 8 och Sufix 131. Kör i oftast i tjocklek 0,17-0,20. Just Spiderwire kan vara lite tjockare.
                Även testat med Berkley X9 men den flätade upp sig på något märkligt sätt och föll mig inte i smaken.
                Dessa linor kör jag antingen på en Zillion 1516 eller en Ambassadeur 5500 ProRocket och fungerar bra nå bägge enligt mitt tycke iaf och då ligger kastvikterns oftast mellan 15-25g.

Kommentera

Ja ska bli intressant att pröva! Om jag inte missminner mig så gjordes den en gång för japanskt kustfiske efter sea bass, så nära svenskt HÖ fiske från kust man kan komma därborta tror jag. Nu sitter ny Tracer braid på, får se hur den känns. Om den mot förmodan dör PO döden eller annat så tänker jag mig kanske SP SS8 eller Sufix X8.

Att din B X9 tvinnar upp sig var ju tråkigt, har en spole liggandes 0,10 men den hamnar nog på en haspel snart å det kan nog funka bra där, kanske fick du en en spole ur dålig Batch?

Har faktiskt mest hört positivt om X9 och inte något klart negativt om den mer än att den är tjockare än angivet så man kan ev. få kompensera nedåt säg 0-3 steg givet den lina man hade på innan för att träffa rätt i diameter…
                  Senast ändrad av anteman; 2022-04-06, 08:34.

Kommentera

Nu prövat både Exsence DC och Zillion till HÖ på ett 9'6" spö. Båda kastar mkt säkert även i frisk till måttlig motvind och ungefär lika långt uppskattningsvis. DC med kastbromsen i min-läge och Zillion med bromsen på 2-4, den mekaniska bromsen ställd löst, precis att spolen inte glappar i sidled.

Fast så här långt kom jag inte i kastlängder.... ens med en kastbromsen lågt satt/miniminivå. Hm...kanske de körde i medvind?

Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220430-090122_YouTube.jpg Views:	0 Size:	249,7 KB ID:	2600002

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04