Spön från St Croix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spön från St Croix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spön från St Croix

    Hej.

    Jag har aldrig klämt på st croix spön och blev sugen på att testa antingen för abborre eller gädda.

    Min fråga är om det finns någon variant som är 2 delad eller är samtliga odelade? Körde lite sökningar igår men kunde inte hitta något som är 2 delat

    Mvh

  • #2
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Hej.

    Jag har aldrig klämt på st croix spön och blev sugen på att testa antingen för abborre eller gädda.

    Min fråga är om det finns någon variant som är 2 delad eller är samtliga odelade? Körde lite sökningar igår men kunde inte hitta något som är 2 delat

    Mvh
    Som tur är kör de på odelat. Finns dock några få varianter i Premier serien som är 2del.

    Kommentera


    • #3
      Finns inte jättemycket som är delat. Hade bättre koll för ett par år sedan då jag var i tankarna på att bygga spö från st croix.
      Mojoboats är vad jag vet behjälpliga och tar hem det du vill ha.
      https://stcroixrods.com. Kanske är lättare att hitta det du vill ha här och sedan snacka med mojoboats.

      Kommentera


      • #4
        Haspelspön för abborre finns det många 2-delade. Tycker att det är ganska stor skillnad på de billigare serierna jämfört med de dyrare, men så är det väl för alla spömärken. De St Croix-spön jag har fiskat med kastar jag med min kaststil ca dubbla angivna maxvikten på betet (jfr med märkningen) utan att det känns nervöst.

        Jag hade gärna känt på spöna innan jag köpte dem. Det är ibland svårt att förstå hur stor skillnad det kan vara på ett spö som är L jämfört med ett som är ML.
        Senast ändrad av Kulfisk; 2022-03-27, 14:03.

        Kommentera


        • #5
          Tack så mycket alla. Jag kollar med mojo!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            Haspelspön för abborre finns det många 2-delade. Tycker att det är ganska stor skillnad på de billigare serierna jämfört med de dyrare, men så är det väl för alla spömärken. De St Croix-spön jag har fiskat med kastar jag med min kaststil ca dubbla angivna maxvikten på betet (jfr med märkningen) utan att det känns nervöst.

            Jag hade gärna känt på spöna innan jag köpte dem. Det är ibland svårt att förstå hur stor skillnad det kan vara på ett spö som är L jämfört med ett som är ML.
            Vore intressant att veta vilka stcroix spön du har? Dubbel kastvikt? Äger några stcroix och testat ett gäng. Att flertalet är lite underklassade håller jag med om. Men dubbelt låter ju galet. Måste ju vara felmärkta? Inte ens muskyspöna är ju så galet underklassade.
            Har till och med spön från stcroix som är överklassade istället.

            Kommentera


            • #7
              AVS70MLF2 har angiven betesvikt upp till 3/8. Det har jag bekvämt kastat 20g med.

              Sedan har jag fiskat med ett legend xtreme klassat upp till 5/8 och kastade bekvämt åtminstone 30g.

              Däremot har du en poäng om att det kan variera. Kastade absolut inte dubbla vikten med ett Avid som är klassat till 1/4.

              Sedan är ju känslan av max betesvikt ganska individuell (ända tills man kastar av spöt för då har man en mer specifik gräns för vad spöt tålde).
              Senast ändrad av Kulfisk; 2022-03-28, 20:25.

              Kommentera


              • #8
                St Croix & många andra jänkespön har ett bättre & ett mer korrekt sätt på klassa spöna
                Oftast är dom specade efter vilken typ av beten & fisketeknik dom är tänkta att användas för.

                Exempelt 2 spön som är klassad till 1oz men ena är för jigg & den andra för carolina/texas rigg. Då är spöt för carolina/texas betydligt kraftigare än jigg spöt då den behöver kraft att dra beten genom gräs.

                Men det blir knepigt när man ska översätta deras fiskesätt till vårat när vi inte fiskar riktigt på samma sätt & samma fiskarter.

                Kommentera


                • #9
                  Dubbla betesvikten har jag heller aldrig upplevt att några spön trivs med, oavsett märke, och då har det passerat något tiotal St Croix här genom åren.

                  Håller med Cosmoz 08 att klassningen troligen är mer teknikspecifik när det gäller jänkespön, absolut inte bara St Croix även om de kanske är särskilt
                  tydliga.
                  Har i många år försökt få bekanta och bekantas bekanta att förstå hur illa det är att köpa spön avsedda för den europeiska marknaden klassade -20 gram för att kasta jiggskalle på 20 plus jiggkropp.
                  Kan mycket väl förstå att den typen av fiskare tolkar diverse basspön som kraftigt underklassade då de vant sig vid att överbelasta sina korrekt klassade eller överklassade spagettispön med "fel" typ av beten längst upp i kastviktregistret.

                  Tolkningen är, oavsett vem som kommer med åsikten, väldigt subjektiv vilket alltid bör understrykas.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har aldrig kastat ett SC men skulle inte säga att deras klassningar underlättar för oss i Europa... Förvånar att JontaKs "bekanta" här som knappast är "SC-skadade" köper ett max 20g spö för 20g+gummi
                    Senast ändrad av anteman; 2022-03-29, 21:56. Anledning: Typ polares polare!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 334 svar
                    266 229 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 328 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    882 svar
                    141 832 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 169 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X