Spön från St Croix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spön från St Croix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Har aldrig kastat ett SC men skulle inte säga att deras klassningar underlättar för oss i Europa... Förvånar att JontaKs vänner här som knappast är "SC-skadade" köper ett max 20g spö för 20g+gummi
    Vänner är att ta i.
    Av vissa anledningar får jag då och då frågor i stil med "tycker du det här är ett bra spö för mig" från diverse löst folk i min omgivning. Inte alls sällan då diskussion börjar föras kommer det fram att det väljs maximal kastvikt efter jiggskalles vikt, de matchar ibland, ibland är skallarna några gram lättare.

I fallet vissa St Croix eller vissa andra basspön kanhända en jiggskalle nära maxklassning går att styra, återigen har jag dock inte upplevt ett spö som bekvämt fiskar dubbla sin uppgivna maxvikt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      St Croix & många andra jänkespön har ett bättre & ett mer korrekt sätt på klassa spöna
      Oftast är dom specade efter vilken typ av beten & fisketeknik dom är tänkta att användas för.

Exempelt 2 spön som är klassad till 1oz men ena är för jigg & den andra för carolina/texas rigg. Då är spöt för carolina/texas betydligt kraftigare än jigg spöt då den behöver kraft att dra beten genom gräs.

Men det blir knepigt när man ska översätta deras fiskesätt till vårat när vi inte fiskar riktigt på samma sätt & samma fiskarter.
      Det ligger nog mycket i det som du och JontaK skriver om spön för olika ändamål. Jag fiskar i princip bara med ett spö per fisketur. På grunt vatten blir det oftast ett Avid upp till 3/8. Funkar jättebra till jiggar på 10-12g (inkl. Kropp). Sedan om vi kommer fram till ett gäddställe byter barnen ofta spö medan jag oftast sätter på ett 20g Atom. En annan vikt men kanske framför allt en helt annan betestyp och med ett helt annat fiskesätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 704 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04