Savage gear rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savage gear rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Savage gear rulle

Hej, brorsan har köpt en av de nya rullarna från SG. Tydligen en SG6 haspel. Nu har han problemet att rullen inte passar alla rullfästen. Rullfoten är bredare och grövre. Någon som haft samma problem? Om det är så att SG gjort rullfötterna annorlunda så har jag svårt att se hur de rullarna ska överleva marknaden.

Noterat! Jag jobbar i sportfiskebutik och hade faktiskt ingen aning om detta. Vilket/vilka spön är det rullen inte passar på? Vilken storlek på rulle? Jag tar detta på ytterst stort allvar. Jag vill inte rekommendera en rulle som inte passar på ett eventuellt spö som kunden i fråga har.

Kommentera

Underbart att du tar dig tid och är så otroligt seriös!
      Jag har bett han att ta lite bilder, gärna sätta rullfoten mot mot en annan rulle osv.

Men det jag vet är att det är en 2500 rulle. Han har ett Sjöslandan där rullen passar, vet ej vilket rullfästet spöt har. Funkar ej på Abu suverän (äldre spö) som har fuji fäste.
      Funkar ej heller på mitt byggda spö, sitter CRB fäste på det.
      Vilka andra spön han provat på vet jag inte än.

Kommentera

Uppdaterar med lite bilder. Rullen är en 3000, inte 2500 som jag skrev tidigare.
        Bilderna rullen jämförs med är en Daiwa i storlek 2500. Min känsla av bilderna är att SG har en rullfot utav plast, vilket troligen gör att den blir större för att kunna få samma styrka.
        Bifogade filer

Kommentera

Jag får helt enkelt nämna detta till kunder som kollar på Savage Gear rullar. Vara noga med att de får kvitto och så vidare. Bra att du informerar om det. Ja, alla Savage Gear rullar har en rullfot av plast. Däremot är det skillnad på plast och plast. Zaion och Ci4 av Daiwa respektive Shimano är erkända och hållbara material. Zaion har till och med använts i Daiwa Saltiga. Savage Gears plast (eller carbon som rullföretagen gillar att kalla det) är inte lika stark tyvärr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Jag får helt enkelt nämna detta till kunder som kollar på Savage Gear rullar. Vara noga med att de får kvitto och så vidare. Bra att du informerar om det. Ja, alla Savage Gear rullar har en rullfot av plast. Däremot är det skillnad på plast och plast. Zaion och Ci4 av Daiwa respektive Shimano är erkända och hållbara material. Zaion har till och med använts i Daiwa Saltiga. Savage Gears plast (eller carbon som rullföretagen gillar att kalla det) är inte lika stark tyvärr.
            Hade inte en aning om att plasten gjort sådant intåg. Rullfoten känns ju som en väldigt kritisk del, speciellt på en haspel. Kan inte minnas att jag någon gång har behövt tänka på att rullen ska passa rullfoten. Hoppas verkligen att detta är en barnsjukdom hos SG som kommer att försvinna.

Kommentera

Vilken trygghet att en butiksanställd som Benjamin S finns här och svarar på denna typen av trådar.
              Fick en smärre chock när jag såg bilderna på rullfoten!

Det är ju skandal att 2022 sälja en rulle som inte passar i vanligt förekommande rullfästen.
              Tillbaka till ritbordet SG, eller snarare; köp in rullarna från en fabrik med tillgängliga rullfästen att testa dem i!

Kommentera

Kan det vara så enkelt (och dåligt) att Savage Gear medvetet gjort rullfoten annorlunda i storlek, för att i princip ”enbart” passa deras egna spön med Alien lock down reel seat, som de själva kallar det. De har ju spottat ut olika spömodeller på sistone i SG2 & SG4 serierna, och strax därefter lanserat en radda med haspel och lågprofilsrullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Vilken trygghet att en butiksanställd som Benjamin S finns här och svarar på denna typen av trådar.
                  Fick en smärre chock när jag såg bilderna på rullfoten!

Det är ju skandal att 2022 sälja en rulle som inte passar i vanligt förekommande rullfästen.
                  Tillbaka till ritbordet SG, eller snarare; köp in rullarna från en fabrik med tillgängliga rullfästen att testa dem i!
                  En otrolig tillgång som, för min del, för tankarna tillbaka till hur fiskesnack en gång var. Många stora profiler som har både kommit med tips och feedback genom åren.

Tanken om att SG valt rullfästen för att gynna sig själva har såklart funnits. Nu har jag inte koll på alla rullfästen, men jag har aldrig varit med att en rulle inte passar. Vore verkligen att såga av den gren man sitter på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind
                    En otrolig tillgång som, för min del, för tankarna tillbaka till hur fiskesnack en gång var. Många stora profiler som har både kommit med tips och feedback genom åren.
                    Medhåll.
                    Vissa användare har en kombination av kompetens, kännedom om fiskebranschen samt är involverade i samma bransch. Dessa personer är i många fall en stor tillgång på andra sätt, inte minst via direkt påverkan, än oss som står utanför spektaklet.

Ursprungligen postat av Motvind
                    Tanken om att SG valt rullfästen för att gynna sig själva har såklart funnits. Nu har jag inte koll på alla rullfästen, men jag har aldrig varit med att en rulle inte passar. Vore verkligen att såga av den gren man sitter på.
                    Det har funnits liknande fall förut.
                    Minns vagt att det i slutet av 90- och början på 2000-talet fanns några rullar med knepiga rullfötter, både små och stora i storleken. Tjänar mitt minne mig rätt var det bland annat någon/några av Shimanos haspelmodeller.
                    Turligt nog är det flera år sedan jag hörde talas om denna typen av problem.

Nästa gång jag besöker lokala butiken, där jag vet att SG-rullar finns, blir det att testa i några vanligt förekommande fästen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04