Spö för havsöring (haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för havsöring (haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för havsöring (haspel)

Hej! Jag sitter och dagdrömmer om ännu ett nytt spö till våren, den här gången ett havsöringsspö för haspel. Jag har aldrig fiskat havsöring förut men tanken lockar, och det är alltid kul med prylar. Jag har sett att det finns en del tidigare trådar i liknande ämne, men tänker att det kanske inte gör så mycket med en färsk tråd i dessa trötta fisketider.

Geografiskt användningsområde kommer vara Stockholm/Roslagen samt Ålands skärgård. Till största del fiske från land, och jag tycker bombarda verkar krångligt så ser mig främst fiska med vanliga drag. Jag kan tänka mig lägga runt 1000-1500 kr för ett vettigt spö.

Av vad jag har kunnat läsa mig till främst här på FS tror jag på ett spö runt 10' med kastvikt runt 10-30g. Gärna tvådelat men kan tänka mig tredelat. Jag tänkte para spöet med en Shimano Stradic FL 2500HG.

Jag har följande kandidater på mitt ritbord, men tar gärna er input kring vad som är vettigt:
    Abu Sölv AG3 10' 10-30 gr (ca 1600 kr)
    Savage Gear SG2 Shore Game 10' / 305cm 10-34g (1200 kr)
    Savage Gear Parabellum CCS 10'1'' 307cm 12-32g (1600 kr)

Alla tre spön du nämner är ju idealiska havsöring spön för kustfiske med drag.

Sölv är väl nyhet till i år?
    parabellum kör många med inkl jag själv, klassiker som funnits länge på marknaden.
    Du har ju redan en toppen rulle!

Kommentera

Tack. Kanske inte finns några avgörande nackdelar/skillnader mellan dem annat än prislapp (i viss mån) som gör valet lite lättare. Jag har ett Parabellum i lättare och kortare klass redan så något av de andra två alternativen känns spontant roligare.

Kommentera

Hej.
        Har varit inne i butiken o känt på Abus nya spöserie Sölv 2 o 3. Blev imponerad av klinga , finish o lätthet. Hur de funkar skarpt läge vet jag inte men de känns bra vid " torrviftning ".
        Hade sölv 2 funnits i 11 fot upp till 30 g istället för 40 g hade jag köpt ett direkt för o testa mot mina W 8 or.
        Lycka till med valet , kom gärna med feedback.
        Peter b

Kommentera

Abu Sölv imponerar mest på mig hittills. De känns verkligen riktigt trevliga. Inga rapporterade problem med spöna hittills i butiken jag jobbar i.

Kommentera

En joker i leken.. Extremt lätt havsöringsspö med en rejäl ryggrad (dittdrag.se)

Kommentera

Nån nämde Beastmaster EX 300M 10-30g i annan tråd, verkar vara ganska lätt, runt170g för en 10' är lovande, ngt att iaf känna på och jämföra med t ex Sölv
              Senast ändrad av anteman; 2022-02-19, 14:39.

Kommentera

Tack för alla tips! Det får nog bli en Sölv för mig. Beastmaster verkar körigt att få tag på.

Kommentera

Sölv ser klassiska och vettiga ut, är budget tight så kan kanske Victis 1002ML kan funka, ej prövat själv.

Kommentera

Jag beställde ett Sölv från min plats i badkaret sent igår. Nu väntar väntan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04