Den bästa Ambassadeur rullen just nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den bästa Ambassadeur rullen just nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den bästa Ambassadeur rullen just nu?

Hej,

Har fiskat i många år och främst kört haspel och lågprofilrulle men känner att det är dags att köpa sin första Ambassadeur!

Erfarenhet från multirulle finns, ekonomi finns, så varför inte slå till på värsting rullen direkt som kommer vara med mig tills jag dör?

Har noll kunskap inom Amba så alla tips tas tacksamt emot!

Fiskar främst med beten från 40 till 120g, lugnt klassiskt spinnfiske.
    Funderar isåfall på att para denna rullen med ett 7-8fot spö upp till 150-200g max.

Mest Amba för pengarna får du ifall du köper Ambassadeur VC Pike. Mässingstativ, mässingbottenplatta, mässingvev, mässingstjärnhjul och svampskruvar. Alla dessa detaljer gör rullen dyrare att tillverka än en vanlig Amba med aluminiumstativ (TGC, Classic, C3, C4, Beast HD, Rocket Black Edition, Jerk och säkert någon till som jag har glömt). Desutom är mässing vridstyvare och flexar inte vid tungt fiske, vilket aluminiumstativen kan göra i högre utsträckning. Mässing är därmed också mer stöttåligt. VC Pike är Ambassadeuren med mest mässing i sig på marknaden.

Vill du ha det "lilla extra" ska du UT-trimma din Ambassadeur, samt lägga till lättad linspridare och en keramisk knivbult. Sportfiskeboden i Täby säljer trimdelar. VC Pike är dessutom Sportfiskebodens special-ambassadeur. UT-trimmet bidrar med något längre kast, men framförallt gör det så att du inte behöver ta i lika mycket vid kast. Du kan bara "lägga" ut betena. Riktigt skönt att ha till gäddfiske.

Kommentera

Ja håller med ovan, ska du göra slag i saken och köpa det ”värsta” så köp en VC Pike färdigtrimmad med UT kit från Täby.
      Den rullen håller livstiden ut!
      En investering du kan använda dagligen och den blir bara bättre.

Alternativt en Rocket om de nu går att hitta i butik fortfarande?
      Abus nya Ambassadeur Beast (grön) marknadsförs som en värsting rulle som garanterat kommer hålla.
      Många frågar sig dock varför Abu valt alu delar i den?
      Senast ändrad av Kimmen; 2022-02-15, 06:57.

Kommentera

Gjuten aluminium flexar inte för fem öre och är lätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Gjuten aluminium flexar inte för fem öre och är lätt.
          Nu är ju tyvärr inte stativet gjutet längre!

Kommentera

Dom lär ju inte ha kallhamrat stativet ;-) Det lär ju vara fräst ur en gjuten aluklump.

Kommentera

Lite OT. Jag som lever i det förgångna var tvungen att söka på dessa nya halvklassiska Ambor. Det slår mig att vänstervevat tycks vara standard på nyrullar, högervevat är lite special.

Återgår till baslägret och stannar där...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Dom lär ju inte ha kallhamrat stativet ;-) Det lär ju vara fräst ur en gjuten aluklump.
                Nope
                första generation beast hade fräst stativ.
                nya beasten har alu stativ likt c3.
                Sen om de är lika stativ som c3 låter jag vara osagt då jag inte kollat upp de närmare, jag är ingen vänsterfiskare så ingen rulle som intresserar mig.
                men tycker den är snygg i grönt

Kommentera

Tack för svar alla!

Har Abu någon egen rulle som kan mäta sig med VC pike? Eller är det sportfiskeboden som gäller?

För någon som aldrig öppnat en ambassadeur rulle, är det svårt att trimma helt på egen hand? Eller rekomenderar ni att låta proffsen göra jobbet?

Tänker att det hade varit kul att fiska en otrimmad ett tag och sedan känna och uppleva skillnaden efter man trimmat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
                    Tack för svar alla!

Har Abu någon egen rulle som kan mäta sig med VC pike? Eller är det sportfiskeboden som gäller?

För någon som aldrig öppnat en ambassadeur rulle, är det svårt att trimma helt på egen hand? Eller rekomenderar ni att låta proffsen göra jobbet?

Tänker att det hade varit kul att fiska en otrimmad ett tag och sedan känna och uppleva skillnaden efter man trimmat.
                    Försök hitta en fin JB, den har mässingstativet men alu bottenplatta, dock med extra backspärrshake. Har dock aldrig hört om en aluplatta som faktiskt gett upp vid praktiskt fiske så det kan betraktas som lite overkill även om det i teorin är en svagare komponent. Den finns både som 5,3:1 och som 6,3:1 även om det är lätt fixat själv att byta drevsats, kostar inte mer än 150-200 spänn.

Eller hitta en fin ProRocket om du hellre vill ha den klassiska tryckknappen, den har både stativ och platta i mässing, saknar dock backspärrshaken (lätt fixat när du får lite mek-vana).

Jag tycker att SZ edition är en pärla också med den raka snygga gaveln utan justeringskoppen, precis som på den nya Beast HD, men SZ har mässingstativet och är kraftigare byggd än Beasten som har alustativ.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04