Kraftavbitare för krokar – vilka är bra, vilka är dåliga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kraftavbitare för krokar – vilka är bra, vilka är dåliga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som elektriker så använder jag en drös olika tänger och avbitare dagligen och har hunnit avverka ett antal under min 10-åriga karriär. Knipex är verkligen crème de la crème, tyvärr så kostar de ju därefter också.
    Min kraftavbitare från Knipex har jag haft i drygt två år och den klipper fortfarande som när den var ny trots att jag använder den till skruv upp till 5mm och fyrdubbel 1,5mm rostfri najtråd. Bacho har jag tyvärr inte lika bra erfarenhet av, där knäckte jag eggen rätt så fort. Förut hade jag en kraftavbitare från BFT som jag provade att klippa en vanlig 4,2mm montageskruv med och den lämnade ett skapligt märke i eggen så de verkar vara ganska mjuka i käftarna, men de funkar säkert utmärkt så länge man inte ska klippa jättegrova krokar.

Kommentera

Knipex alla dagar i veckan. Håll dig borta från BFT. Kompis fastna med krok i tummen. Försökte klippa med bft tången. Gick inte alls. Tror den gick sönder till och med.

Kommentera

Ja Knipex förefaller vara ett säkert kort men testen i länken ovan visar att den kräver lite mer kläm-kraft än vissa andra och så är den dyr.

Vore intressant att höra om t ex Spro kraftavbitare (möjligen liknande den Reekie kör) och hur den klarar just (gädd-)krok som ju är primärt för oss fiskare. Kan tänka mig att pröva också den andra billiga jag nämnde ovan.

BFT går ju bort givet det sagda och så även Darts, ser ut att vara exakta samma tång med annan färg, dvs samma tillverkare...
        Senast ändrad av anteman; 2022-02-13, 13:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja Knipex förefaller vara ett säkert kort men testen i länken ovan visar att den kräver lite kraft än vissa andra och så är den dyr.

Vore intressant att höra om t ex Spro kraftavbitare (möjligen liknande den Reekie kör) och hur den klarar just (gädd-)krok som ju är primärt för oss fiskare. Kan tänka mig att pröva också den andra billiga jag nämnde ovan.

BFT går ju bort givet det sagda och så även Darts, ser ut att vara exakta samma tång med annan färg, dvs samma tillverkare...
          Minibultsaxen från Spro går bort för mig, den typen av ledning mellan handtag och käftar brukar göra att de inte är riktigt lika lätthanterade som en kraftavbitare med en hand.
          Den har en recension på söders: "Usel tång. Som kraftavbitare för krok duger den inte alls. Slängde min i sjön igår när hela tången vek sig när jag skulle klippa 1/0 trekrok på en djupt krokad gädda" vilket stämmer ganska bra med mina aningar om handtagen i stansad tunnplåt.
          Personligen så är jag så högerhänt så det är löjligt, så mitt krav är att tången enkelt ska gå att manövrera med vänstern den dagen jag sitter där med en 3/0 i högernäven eller när man måste in mellan gälbågarna och trixa.

Kommentera

Ok Spro kanske inte levererar men Workpro har också plåt men höll lika länge som Knipex innan båda fallerade när de försökte klippa en insexnyckel. När ett borr knipsades av så krävde Workpro mindre kraft än Knipex, kan vara avgörande om "fel hand" måste arbeta?

Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220213-144412_YouTube.jpg Views:	0 Size:	165,8 KB ID:	2596133

Kommentera

Bra pris på knipex raka kraftavbitare på Claes ohlsson.

Kommentera

Kör Knipex. Köpte via Amazon.se och betydligt billigare jämfört med svenska butiker (även om jag helst köper lokalt).
                Spro är sämsta "kraftavbitaren" jag har haft. Riktigt dålig. Skrev en recension Spro här:

Kommentera

Klipp av fjäderringen om ni själva sitter fast tillsammans med gäddan.

Sitter kroken så illa i gäddan så man måste klippa av kroken kan det nog vara läge att avliva och äta... vi är ju inte några nöjesplågare.

Om du/ni själva har en krok genom kroppen så behöver den träs igenom så den kommer ut med hullingen på andra sidan. Det som behövs då är bara en bra plattång som kan trycka ihop hullingen så kommer kroken ut enkelt samma väg som den kom in.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Klipp av fjäderringen om ni själva sitter fast tillsammans med gäddan.

Sitter kroken så illa i gäddan så man måste klippa av kroken kan det nog vara läge att avliva och äta... vi är ju inte några nöjesplågare.

Om du/ni själva har en krok genom kroppen så behöver den träs igenom så den kommer ut med hullingen på andra sidan. Det som behövs då är bara en bra plattång som kan trycka ihop hullingen så kommer kroken ut enkelt samma väg som den kom in.
                    Inte för o va sån.. Men säg att du har kroken i fingret, och vägen ut är genom nageln.. Då klipper man kroken o tar ut den på annat sätt.
                    Sen är det ju inte alltid och föredra o trycka in kroken djupare för att få ut den så man kan klippa den eller platta hullingen. Händer och fingrar är ju fyllt med nerver och senor man inte gärna vill bråka med i onödan.

Kommentera

Försök trycka en krok genom fingret så den kommer ut genom en nagel... den ska oftast igenom lite ben först. Det var många år sen jag fick en krok i kroppen men det har hänt två gånger och man blir förvånad över hur enkelt det är att trä ut kroken där man vill när adrenalinet har kickat in.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04