Kraftavbitare för krokar – vilka är bra, vilka är dåliga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kraftavbitare för krokar – vilka är bra, vilka är dåliga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kraftavbitare för krokar – vilka är bra, vilka är dåliga

Hej
    Jag känner att jag måste skaffa en ny tång för att kunna klippa gäddkrokar. Jag ska kunna använda den för att klippa en krok med min svagare hand om olyckan skulle vara framme. Hittills har jag klarat mig med en gammal tång men vill gärna ha något bättre.

Utbudet är stort men jag vet inte vad som är tillräckligt bra. Det går att gardera sig genom att köpa Knipex/Bahco för 400-500 spänn men frågan är om inte de som kostar ca 200 duger. Det här blir inget som jag använder varje vecka men när det väl behövs vill jag att det ska funka.

Svartzonker, BFT, Darts och Westin kostar ca 200 kronor. Vad har ni för erfarenheter?

(Jag vet att det finns en 10+ gammal tråd om kraftavbitare men den hittar jag inte idag. Den är kanske inte heller relevant då något som varit dåligt då kanske har förbättrats och tvärtom.)

Mvh
    UB

Har själv en knipex. Har haft den i 10 år klippt många krokar med den och ett antal spik. Najs att ha en pålitlig tång, särkilt dom gångerna kroken sitter i kroppsdelar.
    Kan inte uttala mig om dom andra, men denna är en stor säkerhets grej för både mig och fisken

Kommentera

Knipex alla dagar!
      Senast ändrad av Kattman; 2022-02-13, 12:31.

Kommentera

Använder knipex i jobbet. Klipper skruv, spik m.m upp till 2-3 mm gods. Jag rekommenderar också knipex!

Kommentera

Säger som ovan Knipex org är vad som fixar jobbet på ett bra sätt och den dagen Du sitter där med en krok genom näven och måste få bort den så är Du glad att Du satsade de extra hundringarna på en riktig tång!

Jag provade flera andra varianter och de har alla gemensamt att de hamnat i skrotlådan efter första skarpa försöket och sedan insåg jag att man får vad man betalar för även med detta så var inte dumsnål!

Kommentera

Ni ger mig inte mycket att välja på :-)
            Tack för alla svaren.

Kommentera

Ärvt en Knipex, men pröva att köpa en biltema, ta hem och provklipp en lämplig krok. Går den sönder, reklamera och köp en "riktig".

Kommentera

Har Knipex i båten och Bahco hemma. Funkar båda bra. Skulle jag bara har en: Knipex!

Kommentera

Jag körde med en vanlig knipex avbitare ända tills jag skulle klippa kroken på en illa krokad gädda.
                  Kroken hade någon form av härdning vilket nästan gjorde det omöjligt att klippa kroken.
                  Polaren höll i gäddan och jag tog i för kung och fosterland med båda händerna för att få av kroken som gav med sig.
                  Även avbitaren gav med sig och ersattes med en liknande avbitare som är längst ner till vänster på bilden.
                  Den är otroligt bra och man får en mycket större kraft med utväxlingen som den har.
                  Vi provklipte även polarens härdade krokar och det var inga problem alls.
                  ​​​​​​

Kommentera

Ja utväxling och härdning har betydelse som Reekie är inne på. Svårt att få reda på sånt och dessutom så kan sånt ändras under profuktionstiden, här en test från USA som kan bringa lite klarhet, Project Farms, gillar hans tester:

En Capritång kanske var de nu finns...? Workpro, också ganska "lättklämd", om det är samma modell, verkar finnas på Amazon.se...

KC-professional påminner om Spros tång ( längst ned till vänster i bilden ovan) vilken påminner om den Reekie sa funkar bra på härdad krok... Fabrikat på din nya kraftavbitare Reekie? Var din Knipex (som fallerade) en vanlig sidavbitare eller en kraftavbitare med utväxling?
                    Senast ändrad av anteman; 2022-02-13, 12:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04