Talk me out of buying W6 T&C! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Talk me out of buying W6 T&C!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Especially in the colder periods its important to use light heads in my opinion. At 10 m. of depth i use from 5-10 gr. mostly now. Maybe 15 gr. if use a shad With a more aggressive action to search for fish. But then maybe a heavy weighted curly- or creaturebait fished carolina-style is more effective. Im no expert though.

Kommentera

I attached some pictures that helped me decide regarding Poison Adrena
      Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
        I attached some pictures that helped me decide regarding Poison Adrena
        That chart is great, I have used it for light dropshot and 3.5g heads with 5cm jigs before as well

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg

That chart is great, I have used it for light dropshot and 3.5g heads with 5cm jigs before as well
          What reel and Line do you use on it?
          Feel free to answer in swedish

Kommentera

What reel and Line do you use on it?
            Feel free to answer in swedish
            Vanford 2500HG och sunline siglon light green 0.121, dyra slide braiden i 0.08 eller 0.11, sufix 131 neon chartreuse 0.128. Oftast Sunline pga bättre pris. Om jag haft råd med en vanquish 2500HG S hade jag kört en sån
            Senast ändrad av Herrlin; 2022-01-27, 23:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg

Vanford 2500HG och sunline siglon light green 0.121, dyra slide braiden i 0.08 eller 0.11, sufix 131 neon chartreuse 0.128. Om jag haft råd med en vanquish 2500HG S hade jag kört en sån
              Thanks, cant wait to see if im gonna be as happy as you With the rod.

Sounds similiar to what im gonna use. Is the Sunline 0.12 as thin as the breaking strength indicates? Around half the 131 in the same diameter?

Kommentera

Thanks, cant wait to see if im gonna be as happy as you With the rod.

Sounds similiar to what im gonna use. Is the Sunline 0.12 as thin as the breaking strength indicates? Around half the 131 in the same diameter?
                Yes. It's very very thin.

Kommentera

Ja de där tabellerna från Plat (?) borde alla spöleverantörer erbjuda!

Här i Sverige nästan pinsamt att läsa om spön som nästan alla "snabba" och som "funkar utmärkt till jiggfiske, wobbler, hårdbeten, DS, TC samt CR" dvs i princip allt. Ibland kan man se att de iaf försöker och skriver "primärt för jiggfiske men funkar även till XXX och YYY"

Tittade på en spöserie och infon på säljsidan sa att den innehåller spön med "unika aktioner anpassade till respektive fiskart" Unika till fiskart, finns sånt? Ok hur är den unika aktionen då? De är "Extra snabba"....

Sen förvånar det inte om många säljer spön utan vettig produktinfo enbart med den underförstådda devisen "felköp är merköp!"
                  Många spön på säljes är nog delvis ett uttryck för det även om flera också jagar det "perfekta" jigg- eller gäddspöt fastän det perfekta ofta är tidsbundet och därmed på en flytande skala.

Herrlin, Innan du slår till på en Vanquish pröva den på 7'6":an. Jag tror faktiskt den blir för lätt för att balansera bra på den längden. Balans är för mig är viktigast just vid jiggfiske där man givet omständigheter ibland fiskar riktigt långsamt, med slacklina eller kör med hög spöföring, även om balans är bekvämt i alla lägen

Kommentera

anteman Det finns risk för det, men jag upplever det som att inga av mina spön har särskilt bra balans för just hög spöföring oavsett rulle, har kört en sustain på adrenan vid ett tillfälle och jag fick mer ont i armen av det än med en stradic och senare vanforden (har rätt sabbade underarmar) så jag känner att jag hellre kör på låg vikt .

Har faktiskt provat att tejpa fast typ 15-20g på butten för att se om det gjorde spöt mer baktungt och bättre balanserat men det gjorde det inte. Men somsagt, tycker det varit samma sak på sweetstick, expride, adrena, yasei ltd. Men jag har inte råd med en Vanquish på ett bra tag så nöjer mig med vanforden, den är riktigt trevlig. Vore mest skoj att testa en så dyr rulle
                    Senast ändrad av Herrlin; 2022-01-28, 16:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                      There are much better rods out there, with many fancier components than this particular Westin rod. Go for the Shimano Posion Adrena instead. It for sure is a more refined rod, with better guides that won't bend as easily as the Westin ones. St. Croix is also a better choice. So is Daiwa, Megabass (if you order fro Japan), Legit Design etc. For your needs however, I would go with the Shimano Poison Adrena 6'7" 4-12 g. The rod is even lighter (92 g) than the Westin rod (105 g). I don't think Westin makes their rods themselves. Shimano definitely does make rods themselves, or at least let Jackall (Illex in Europe) make their rods in their trusted factory. There's a difference here in quality control and Shimano wins. For me, The Westin W6 isn't even a top 3 choice. The Poison Adrena is 1 pc though, but that doesn't really become a problem if you have a car. It's not an absurdly long rod, only 201 cm. Another thing the Poison Adrena does much better than Westin is implementing a better reel seat. It's not as easy to accidentally screw the reel off your rod on the Poison Adrena, as well as you have more material to grip than on the Westin rod. Much more comfortable.
                      Posion Adrena görs väl även i 2 pcs? 5 pcs med har jag för mig?

Men kanske är någon större skillnad i att ha den i 1 pcs?

Sitter själv och kikar på ett så all info uppskattas!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04