Korta jerk-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta jerk-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Man känner sig verkligen som en farbror läsandes att jerkspön på 7 fot är korta och Pig (för er ungdomar: den hårda prylen) betraktas som svårfiskade.

Svordom i kyrkan!
    Det går än an att hitta gamla JB i bra skick.
    Säg vad är asiatiska tvålkoppar mot runda klumpar från Blekinge...
    ligger 2-3 st fina 5601JB i olika utgåvor på tradera nu

Kommentera

• En Rocket SZ skulle också se fint ut på det.
      Själv har jag en trevlig tvålkopp på Rippern: Abu Big Shooter som gjordes för Japan. Svart/röd istället som svart/blå som NaCl är. Dock med 7:1 utväxling
      Senast ändrad av Utter; 2023-02-04, 18:56.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
        ligger 2-3 st fina 5601JB i olika utgåvor på tradera nu
        Precis, smörgåsbordet är fortfarande framdukat för den felvevade traditionalisten!

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Precis, smörgåsbordet är fortfarande framdukat för den felvevade traditionalisten!
          Rätt eller fel vevsida... oavsett vilket så ser båda ut att vara i fint skick. Den ena med endast halvfull spole... jag gissar på ett ordentligt skatbo och sen hamnade den rullen på tradera :-/

JB är ju en "clean" rulle som i mina ögon endast saknar tummskruvar för vevgaveln från fabrik. Trots februari tror jag att båda dessa kommer gå för över 1500:- styck och dom är ju värda precis så mycket som sista budgivaren anser att dom är värda för honom/henne/den/det/whatever

Kommentera

• Bra pris kanske? Abu Garcia Victis Jerk spinnspö (fiskejournalen.se)

Kommentera

• Vilken lågprofilare skulle ni välja till tungt jerkbait? Kanske tatula 300 eller curado 300?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Vilken lågprofilare skulle ni välja till tungt jerkbait? Kanske tatula 300 eller curado 300?
                Går i precis samma tankar fast för lättare jerkfiske -100g.Tror de blir Curado 201 M I org utväxling. Är ju ingen direkt skillnad i pris mot K modellen så varför inte testa deras nyaste. Nån skillnad måste de la vara, om dom känner sig manade till en ny utgåva av något som redan fungerar erkänt bra. Tyvärr enda rullen jag inte kommer åt att känna på innan köp, Curadon..

Kommentera

• Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Går i precis samma tankar fast för lättare jerkfiske -100g.Tror de blir Curado 201 M I org utväxling. Är ju ingen direkt skillnad i pris mot K modellen så varför inte testa deras nyaste. Nån skillnad måste de la vara, om dom känner sig manade till en ny utgåva av något som redan fungerar erkänt bra. Tyvärr enda rullen jag inte kommer åt att känna på innan köp, Curadon..
                  Jag skulle inte jerka - 100g med curado 200. Det är en ganska lite rulle för tungt abborefiske eller väldigt lätt gäddfiske. Skulle inte köra mer en 50g med curadon. Skulle jag nog inte ens jerka 50 g med den utan kanske lättjerkade buster tvåor (37g).

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Jag skulle inte jerka - 100g med curado 200. Det är en ganska lite rulle för tungt abborefiske eller väldigt lätt gäddfiske. Skulle inte köra mer en 50g med curadon. Skulle jag nog inte ens jerka 50 g med den utan kanske lättjerkade buster tvåor (37g).
                    Den borde dock klara det utmärkt. Bra upphängda drev (ett kullager på vardera sida pinion, ett i botten av vevaxel, ett på toppen av vevaxeln) och rimlig storlek på dreven. Tror inte att den skulle fara illa av fiske upp till 100 g. Kasten ger ju förhållandevis lite stryk på rullen.

Kommentera

• Jag vet inte men en 200 kör de väl med till ganska tungt bassfiske och de planar in fisken...? Sedan har jag hört att vissa varnar för en 200 till jerk men vet inte om att jag läst på FS eller på annat ställe att någon fiskat sönder en sådan... och IAR lager torde kunna bytas om det händer?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04