Ursprungligen postat av Utter
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Custom-måla en multirulle
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Utter Visa inläggIntressant idé det. Har själv tänkt att förunna en gammal trotjänare en ny klänning. Problemet är nog mindre att airbrusha en rulle. Den behöver en hållbar clear coat också. Tror helst urethan eller liknande.
Kan inte tänka mig att det behövs nått annat än vanlig normal 2-komp klarlack som topcoat, den står oftast emot bensin/salt/kemikalier etc hyfsat bra så det bör itne va några hinder mot lite saltvatten.
(om ens det är nödvändigt, räcker nog kanske tom med vanlig simpel 1-komp).
Ända nackdelen är väl om man gör ett slagmärke i ytan och fukt börjar krypa under lacken, men det å andra sidan är väl i sig ingen större skillnad mot vanliga fabriks kulören rullar är sprutade med från början, borde bli samma fenomen även då även om fabriks kulören inte är fullt lika tjock som det blir med airbrush och dess olika lager.
Ett tips är att söka lite på google efter duktigt folk, måånga privatpersoner som har grymma skills för ritande/målande osv hålls även ltie med airbrush och lägger ut via bloggar/instagram osv.
*tillägg*
Vill man ha nått mindre "permanent" på rullen, för att ev vilja återställa den enklare i framtiden till fabriks look så kan du även kolla lite på folietryck. En teknik där man trycker motiv/bilder direkt på vinylfolie och sen helt enkelt kan dra bort folien den dagen du ev ska sälja rullen och vill ha den som ursprunglig look igen.
Nackdelen med detta är att det inte lämpar sig för välvda ytor och liknande iom att folie många ggr på icke räta ytor måste formas och då med värme. Vilket förmodligen inte lämpar sig för bilder och liknande iom att man sträcker/krymper folien som motivet är tryckt på.
Dvs risk för missbildning av motivet är stor.
Lika så att denna teknik inte lämpar sig för sidor på gavlar som ser ut lite som traditionella burk lock.
Senast ändrad av Plumsisjön; 2022-01-06, 12:27.
Kommentera
-
Kommentera
-
"Varför urethan baserad klarlack? Tänker du på saltet i vattnet eller?
Kan inte tänka mig att det behövs nått annat än vanlig normal 2-komp klarlack som topcoat, den står oftast emot"
Ja, vad jag tänkte. Men åtminstone som du skrev en 2- komp. Inget som går genom en vanlig Airbrush spruta. Tror bästa sättet vore att hitta en fiskande billackerare. Skulle kunna tänka mig att göra allt förarbete själv ( plocka ner delarna, lätt slip osv). Själv är jag inte intresserad av flames, dödskallar oa. Bara en snygg annorlunda färg. Möjligen kan jag tänka mig en flipflop och lite glitter i topcoaten. Men en racinggreen Alphas med guld applikationer, och rullen har mitt hjärta.
Eller en mörkblå Revo Inshore gen 1 med guld...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggSkicka ett PM till izpaints på instagram? Måla rullar verkar vara det enda han gör och han gör det snyggt också. Kanske han kan svara dig?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 743 visningar
0 gillar