Westin W8 Ultrastick eller Daiwa Air (eller något helt annat?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W8 Ultrastick eller Daiwa Air (eller något helt annat?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja nästan för mycket att välja på med haspel och jiggfiske med den budgeten.

Har bla ett Villain 7' 10-30g som jag kör i båten och i trängre lägen, åar. 7'6" är en bra kompromiss, har två för abborre med multi (6-21g med råge och ett 6-24g och så en 7':a...)

Från båt och ffa land ett 8' Sportex Air Spin, mkt fint men i min bok är inga spön värda 4000-7000kr, de kostar mer än de smakar, mitt köpt beg.

Eftersom du redan har ett 28g spö, varför inte ett snabbt 20-25g spö? Känt på ett Sweetstick 7'6"? Eller ett Daiwa AGS eller Shimano?
    Tanken är att mitt 7-28gr ska bytas ut mot det här.
    utöver detta har jag ett w6 steetstick 2-10gr och ett w4 40-130gr

Kommentera

Finns endel spännande spön när man vill lägga dom pengarna men få ställen man kan känna på dom. Hade åkt eller kontaktat https://stockholmsfiske.se/ dom har nog Sveriges bredaste utbud på borre spön bla G-Loomis, Megabass & St Croix.

Kommentera

Rekommenderar att du bläddrar igenom de senaste årens nummer av Magazinefisheco de har testat många haspeljiggspön för borre/gös bla några i dessa nummer

eller

Sällan de sågar spön eller detaljer men man får en idé om vad spön passar till och klarar av i betesvikter
        Senast ändrad av anteman; 2021-12-22, 12:28.

Kommentera

Gällande spöna som du länkat till så skulle jag satsa på Daiwa spöt. Unika spöringar i kolfiber (som gör skillnad) Kollade inte jämförelsevikt men det är generellt ett lätt spö. Grym känsla o kontakt i klingan, som i de flesta daiwa spön. 7'3 är perfekt längd i mitt tycke.

Har provat spöt som nämnts vid ett par tillfällen.

Skillnaden på daiwa air o många andra spön är att det är tillverkat i skottland o inte massproducerat på samma sätt som kinesiska motsvarigheter. Det är värt mycket för mig personligen.

Ska dock tillägga att jag tycker AGS 7'3 5-25 är ett mer prisvärt spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

Jag är inte låst till bara Daiwa och Westin
            Kolla in Sportex spön. De är riktigt fina.https://www.sportex.de/en/premium-spinning-rods/

Sedan finns det en del andra märken som inte är så stora i Sverige som gör riktigt fina premiumspön tex Favorite. https://en.favorite-fishing.com/stor...629-2639-51773

På denna sidan finns det en hel del fina JDM-spön: https://jdmtackleheaven.com/

Själv kör jag just nu med två Shimano Poison Adrena och två Favorite till LRF/Abborrefisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
              Gällande spöna som du länkat till så skulle jag satsa på Daiwa spöt. Unika spöringar i kolfiber (som gör skillnad) Kollade inte jämförelsevikt men det är generellt ett lätt spö. Grym känsla o kontakt i klingan, som i de flesta daiwa spön. 7'3 är perfekt längd i mitt tycke.

Har provat spöt som nämnts vid ett par tillfällen.

Skillnaden på daiwa air o många andra spön är att det är tillverkat i skottland o inte massproducerat på samma sätt som kinesiska motsvarigheter. Det är värt mycket för mig personligen.

Ska dock tillägga att jag tycker AGS 7'3 5-25 är ett mer prisvärt spö.
              Just nu lutar det åt Daiwa Air 4-21 7'7", men du säger att AGS är mer prisvärt, vad är det jag tappar om jag går ner till denna modell? Det är ju mindre än halva priset mot air.

Kommentera

Just nu lutar det åt Daiwa Air 4-21 7'7", men du säger att AGS är mer prisvärt, vad är det jag tappar om jag går ner till denna modell? Det är ju mindre än halva priset mot air.
                Du har ju AGS Elite som ligger mitt i mellan.

Air där är du med en röstar med pengarna att du vill ha produktion i Europa.

Kommentera

Gav 1747 för ett ags elite 4-21 och det kändes ok då dom kampanjades ut av vildmark o fritid och fiskeooutdoor i november annars betydligt dyrare men gamla ags har annat rullfäste men gillade även nya däremot är jag beredd att hålla med anteman som skrev att nånstans där går smärtgränsen då det både köps och säljs flera på ett år

Kommentera

Kan meddela för de intresserade att det blev en Daiwa Air 4-21gr 7'3" och en Shimano Vanquish C3000

Kommentera

Säkert kanongrejer till verkligt premiumpris men kör flätlina så hade hellre valt en 2500 eller 2500S, grundare spole men i övrigt lika där det behövs för fisket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04