tips på multirulle till finesse fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på multirulle till finesse fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips på multirulle till finesse fiske?

kom gärna med tips på multirulle till finesse fiske ?

Shimano Curado bfs

Kommentera

Ursprungligen postat av borrehunter Visa inlägg
      kom gärna med tips på multirulle till finesse fiske ?
      Budget?

Kommentera

Det här är mitt ämne!

Vi behöver först klargöra vissa saker. Inom finesse finns det tre olika genrer av finesse-multirullar.

1. Vanlig finesse:- Långsamt fiske med finesse-presentationer som väger ca 5-12 g. Det vill säga ganska lätta grejer. Till det här fisket vill du ofta ha något ganska lågutväxlat i och med att man fiskar ganska långsamt. Den här typen av rulle är optimal till nästan alla finesse-fisketyper. Jag tycker att det är den här typen av finessemultirulle du bör starta med.

2. Bait Finesse eller BFS (även kallat UL/BF):- Ultralätt fiske med multirulle. Den här typen av finesse är egentligen bara relevant i betesvikter under 5 g. Numera är många BFS-rullar byggda såpass väl så att de klarar normala betesvikter såväl som ultralätta beten. Många BFS-rullar finns enbart i hög utväxling på den svenska marknaden, vilket gör de mindre relevanta till abborrfiske (eftersom att många finessetekniker till abborre fiskas bättre i lägre tempo). Till öring, regnbåge och i princip allt fiske i strömmande vatten kan dock högutväxlade finesserullar vara relevanta. En BFS-rulle kan användas till ultralätt fiske och i många fall numera till vanlig finesse.

3. Power finesse:- Det här är fiske med finessetekniker som väger mer eller som helt enkelt ska fiskas snabbare. Med snabbare menar jag inte nödvändigtvis att man fiskar in hela kastet snabbare, utan att man prick-kastar mot struktur och fiskar av dessa strukturer på kort tid. Oavsett vad får man upp tempot på fisket och jag använder power-finesse presentationer när fisket är segt, men jag trots detta vill täcka mycket vatten. Ett exempel är riktigt varma sommardagar när jag flippar in under flertalet bryggor och överhängande träd (eller andra ställen som skapar skugga). Här vill man ha en rulle med högre utväxling (7.X:1 passar mig perfekt).

Utifrån dessa tre genrer inom finessemultirullar kommer jag ge tips. Mest relevant för dig är dock en lågutväxlad finesse-multirulle:

Till vanlig finesse har jag själv två rullar. Jag kan prata om båda, men min ena har jag inte fiskat med ännu. Utöver dessa två jag har vill jag nämna en ytterligare som jag tycker är fenomenal. Dessa rullar är:

Daiwa Alphas CT SV 70: Jag har fiskat med min Daiwa Alphas CT SV sedan våren 2020. Jag gillade den såpass mycket att jag skaffade en till samma höst.

Daiwa Millionaire CT SV 70: Denna har jag ännu inte fiskat med. Jag kan dock redan säga att den kastar fenomenalt. Det är en rund high end-rulle gjord för finessefisket på bass.

Daiwa Steez CT SV TW 700: Daiwas flaggskepp inom lågprofilskategorin. Rullen är i min mening den optimala finesserullen. Det blir inte bättre till finesse.

Du kanske märker ett mönster här? Jo, alla dessa rullar är CT SV rullar av Daiwa. Detta beror på att CT SV rullarna i min mening är de bästa presterande och bäst kastande finesserullarna som finns på marknaden. Med bäst kast menar jag följande: "Man kastar dit man vill och så långt man vill, med så lite motstånd som möjligt, och så konsekvent som möjligt." Jag har prövat otaliga finesserullar. Några exempel följer: Shimano Aldebaran, Shimano Metanium 2016 (inte riktigt finesse kanske), Daiwa Alphas Air TW, Abu Garcia Revo MGX etc. Du fattar poängen. Jag har prövat många. Inga rullar har så sköna och bra kast som CT SV rullarna. Du behöver för sjutton inte ta i det minsta för att kasta långt och bra. Det är en underbart skön och luftig känsla i kasten. På detta så har du en väldigt förfinad känsla. Särskilt Daiwa Millionaire och Daiwa Steez är oerhört förfinade med minimala mängder glapp, samt minimalt vevmotstånd. Jämför du med Shimano och Abu t.ex, så har både Abu och Shimano en tightare känsla som jag anser är mindre förfinad till denna typ av fiske. Luftigheten i rullarna är svårslagen. CT SV-rullarna är därför både mest effektiva och mest förfinade till finessefisket i min mening. Utöver detta är konstruktionen verkligen bra. Daiwa Alphas har två kullager som stödjer pinionen, vilket är hållbarast i längden, men också gör så att rullen känns lenare under press. Detta hittar du förstås också i Steez CT SV TW och Millionaire CT SV, samt även i Shimano Curado K 70/71 MGL. Däremot är bromsen på Daiwarullarna mer anpassad till finesse än bromsen på Shimano. Shimanos centrifugalbroms kastar bra, men inte i närheten av lika fritt och lika konsistent som Daiwa-bromsen. Därför är det de här tre Daiwarullarna jag verkligen rekommenderar som finesserullar. På min Alphas har jag bromsen inställd på 5 eller 6. På kompisens Steez fiskar jag med inställning 3 eller 4. Den mekaniska bromsen (lagerkoppen) har jag inställd så att spolen glappar lite sida till sida, så att friktionsbromsen inte ska påverka kastet alls. På så sätt får du de friaste kasten och de bästa kasten.

Här kan du köpa Alphas CT SV 70H och 70SH (högervev) för strax över 2000 kr (borträknat frakt, tull och moms): https://www.amazon.co.jp/-/en/Daiwa-...g%2C295&sr=8-1

Steez CT SV TW 700 och Millionaire CT SV 70 samt Alphas CT SV 70 i vänstervev dyker upp lite här och var för bra priser på Amazon Japan då och då. Håll utkik. Annars reas de nog ut i Sverige här och där, eftersom att både Millionaire och Alphas CT SV utgår ur Sveriges sortiment.

Vi börjar så. Jag kan med glädje skriva en dylik text till val av BFS-rulle samt val av Power-finesse rulle om du är intresserad. Vill man ha optimal utrustningsarsenal kommer man till slut skaffa både BFS och Power-finesse rulle. Optimal utrustning är inte ett måste, men det är himla kul.
        Senast ändrad av Benjamin S; 2021-12-07, 22:37.

Kommentera

Bra med dina förklaringar, Benjamin.
          Dugliga rullar finns inte bara från Daiwa (säger det fast jag själv kör utesluten med olika generationer Alphas). Men jag håller inte riktig med vad som gäller rådet med en låg utväxling som första rulle. Mycket finessfiske bedrivs långsamt, sant, men du för betet mest med spöt och tar in slacklinan med rullen. Den långsamma utväxlingen gör för mig mest nytta för lätta crankbaits och andra rörelsebeten.
          som i många fall så hänger valet av spinnrulle oftast på din kaststil. Det är en fråga om bromssystemen. Möjligt att en Aldebaran Bfs eller Curado Bfs passar dig bättre än Daiwas system. Och även inom ett märke finns det fler faktorer som spelar roll för hur bromsningen funkar. En Alphas Air Stream är gjort för bäckfiske med lätta beten, dvs korta kast. En specialrulle som blir ytterst nervöst om du tar i osv.
          Men de som Benjamin nämnde samt de andra nämnda är bra kandidater. Fast jag skulle som sagt inte satsa på en långsam utväxling som första rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
            Bra med dina förklaringar, Benjamin.
            Dugliga rullar finns inte bara från Daiwa (säger det fast jag själv kör utesluten med olika generationer Alphas). Men jag håller inte riktig med vad som gäller rådet med en låg utväxling som första rulle. Mycket finessfiske bedrivs långsamt, sant, men du för betet mest med spöt och tar in slacklinan med rullen. Den långsamma utväxlingen gör för mig mest nytta för lätta crankbaits och andra rörelsebeten.
            som i många fall så hänger valet av spinnrulle oftast på din kaststil. Det är en fråga om bromssystemen. Möjligt att en Aldebaran Bfs eller Curado Bfs passar dig bättre än Daiwas system. Och även inom ett märke finns det fler faktorer som spelar roll för hur bromsningen funkar. En Alphas Air Stream är gjort för bäckfiske med lätta beten, dvs korta kast. En specialrulle som blir ytterst nervöst om du tar i osv.
            Men de som Benjamin nämnde samt de andra nämnda är bra kandidater. Fast jag skulle som sagt inte satsa på en långsam utväxling som första rulle
            Tack för konstruktiv kritik. Jag borde nämnt att utväxling är högst personligt. Jag föredrar lägre utväxling eftersom att jag naturligt (när jag slövevar) vevar snabbt. Jag har svårare att sakta ner än att snabba på. Därför väljer jag gärna en lågutväxlad finesserulle. Till många finesse-tekniker tycker jag att man vill veva långsammare, men det beror förstås på den egna invevningstekniken.

Kommentera

Jag hade kikat på en metanium 2020, aldrig fiskat med den själv men den osar kvalitet, ligger bra i handen och har fått lysande recensioner.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Jag hade kikat på en metanium 2020, aldrig fiskat med den själv men den osar kvalitet, ligger bra i handen och har fått lysande recensioner.
                Metanium 2020 kan hantera finesse, men är inte en finesserulle i mina ögon. Spolen ger rum för för mycket lina, bromsarna är inte "finesse-tweakade" och Metanium marknadsförs i USA och Japan som en rulle till allroundfiske. Shimano Aldebaran 30 och 50 MGL är båda finesserullar däremot. Ska du ha en fullfjädrad finesserulle är inte Metanium helt rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Metanium 2020 kan hantera finesse, men är inte en finesserulle i mina ögon. Spolen ger rum för för mycket lina, bromsarna är inte "finesse-tweakade" och Metanium marknadsförs i USA och Japan som en rulle till allroundfiske. Shimano Aldebaran 30 och 50 MGL är båda finesserullar däremot. Ska du ha en fullfjädrad finesserulle är inte Metanium helt rätt.
                  I dina kategorier ”vanlig finesse” och ”power finesse” duger till och med min Metanium DC skulle jag säga, den är dock större till det yttre än Metanium 2020 och DC är ju en smaksak om man vill ha.

Kommentera

Lägg vantarna på denna :-)
                    Jag hade en sån och när jag fick den från Stockholms fiske trodde jag först dom glömt packa ner rullen :-) haha

Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 701 visningar