Nytt haspelspö för jiggfiske W3, SG, Abu ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt haspelspö för jiggfiske W3, SG, Abu ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt haspelspö för jiggfiske W3, SG, Abu ?

Jag ska börja med att berätta att sportfiske är något väldigt nytt för mig och jag är inte ute efter det dyraste och bästa som finns. Utan snarare en bra nybörjarbalans men som ändå tillåter mig att få en bra fiskeupplevelse.

Jag har tidigare haft en SG2 Combo 7’3 7-23 g som jag var nöjd med, men som tyvärr kom bort. Det enda problemet jag upplevde var att jag ibland ville kasta hårdbeten runt 30g och kände mig lite begränsad när jag skulle ta i och kasta. Nu ska jag ersätta det spöet och har landat på två spön som har ett större spann än 7-23:
    • W3 Finesse Jig 8'3", 7-28g
    • Abu Svartzonker Classic Motoroil Silver 9’3 6-32g
    När jag pratar med lite olika fiskebutiker föreslår de allt mellan himmel och jord, men ett återkommande förslag är att välja Westin W3 Bass Finesse-T T&C 7'1''- 7-21g istället.
    Jag känner spontant att jag ännu en gång kommer att ha ett lite för snävt spann och vill ändå luta mig åt de två förstnämnda. (Jag vet att det ultimata är att ha 10+ olika spön för olika ändamål, men just nu vill jag helst nöja mig med 2st. Ett lättare jiggspö som kompletteras av ett tyngre gäddspö (50-110g) som jag redan har)

Vad tror ni om alternativen ovan? på sportfiskeprylar.se har W3:an fått halvdana betyg på hållbarhet och jag hittar inga recensioner på Abu:s alternativ.

Bass finesse T&C skall vara ganska underklassat vad jag hört. Prova att fråga Jörgen Larsson eller Daniel Nilsson på instagram så kan de nog beskriva det bättre.

Kommentera

Ett spö med stort spann säg 7-30g är ofta ett teoretiskt mått och de brukar sällan leverera väl med både 7g som 30g. Vill du kunna kasta 30g ordentligt så kommer det spöt inte jobba så mycket (bra) med 7.
      Ditt första förslag är ett jiggspö som tydligen är känsligt i toppen och det senare är långt, närmast ett havsöringsspö? Det kommer bli nog bli märkbart mjukare, mer svajigt än din 7’3”:a.

Varför inte ett SG SG2/SG4 8’3” 12-35g? Eller ett ”vanligt” W3 runt 8’?
      Nu ser jag dock att du anger jiggspö även om också tyngre hårdbeten gäller... Kollat på Söders olika serier? Har läst om nöjda kommentarer här på FS. Ett annat tips är Magazinefisheco som testat flera jiggspön senare år, flertalet ca 7’6” vilket är en bra kompromiss om inte maximala kastlängder är prio, en snabb 8’ ger ofta några meter extra än en snabb 7’:a.
      Senast ändrad av anteman; 2021-11-08, 14:38.

Kommentera

Enligt mina erfarenheter brukar spö prestera bäst mot slutet av viktspannet exempel 7-30 laddar bäst 20-30

Kommentera

Nu har jag visserligen multivarianten av W3 T&C 7-21 men jag skulle vilja påstå att 10-30 skulle vara en mer korrekt klassning. Det kastar absolut bäst runt 20 gram och då finns det fortfarande mer att ge. Som mest har jag kastat 28 gram och det skulle säkert funka med 30 också.
          Men om "runt 30" innebär över 35 gram så kanske du ska kika på något 10-30 eller rent utav 15-40 gramsspö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 701 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04