Spölängder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spölängder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spölängder

Som en glad ”amatörfiskare” har jag funderat på varför det bara anges totala spölängden o inte c-c rullfäste-spötipp?
    Kan ha missat nån poäng med det?
    Men när man vill ha ett lite ”längre” spö o får ett som bara har längre del bakom rullfästet
    Mitt 8 fots Dart finesse har samma ”c-c mått som mitt Westin W3 8.3 spö.
    Visserligen är ena haspel o andra multi.
    BFT 7.3 spöt är bara 1” längre än SZ 7.1
    rent teoretiskt så borde ju c-c måttet va viktigare än totallängden om man söker ett spö som man vill kasta längre med?
    eller har jag helt fel?

Jag har funderat en hel del på det där jag också. Personligen så hade jag gärna haft både totallängd och rulle-topp/butt specat.

Kommentera

Lättast är väl att total och bakhandtag alltid står. Är ju inte helt ovanligt i utlandet. Visst har du ett framhandtag kan det ju skilja lite. Men det är sällan de är speciellt stora. Bakhandtag kan dock skilja rejält. Står det med så vet man ju lite lättare om det blir bra. Har man hemma något spö som har ett "perfekt" bakhandtag så är det ju bara att jämföra mot de man är intresserade av att köpa.

Kommentera

Jag har skickat frågan om bakhandtagets längd innan jag beställt över nätet. Jag har fått snabbt svar både på FS och från handlare. Några av mina favorithaspelspön har nästan identisk längd från rullfästet till toppen trots olika totallängd. Inbillar mig t.o.m. att det förenklar när det gäller att ha hög precision i kasten trots spöbyten. Detta är dock inte uppmätt utan känsla.

Kommentera

Högst relevant fråga men när spösäljare inte ens anger aktionen på ett begripligt, delvis logiskt sätt så kan man knappast begära rena "under" om handtag...

Jag tror de gillar läget, diffusa specifikstioner gör att vi, inte sällan måste köpa ett nytt spö, precis vad de vill... "felköp är merköp" synes vara agendan!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Högst relevant fråga men när spösäljare inte ens anger aktionen på ett begripligt, delvis logiskt sätt så kan man knappast begära rena "under" om handtag...

Jag tror de gillar läget, diffusa specifikstioner gör att vi, inte sällan måste köpa ett nytt spö, precis vad de vill... "felköp är merköp" synes vara agendan!
            Så sant som det är sagt...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Håller med helt.
              När jag komponerar customspön, har blivit några till både mig och andra, tänker jag i termen "effektiv klinga".
              Alltså klingans längd efter rullfäste eller eventuellt framgrepp.

Bland dagens fabriksspö finns ju allt från halvmeterlånga till decimeterkorta bakhandtag, det finns dessutom rullfästen i mängder av olika längder vilket innebär att den totala spölängden utan ytterligare information inte säger särskilt mycket.

Jag tycker definitivt tillverkare och säljled borde borde specificera längd på effektiv klinga.
              Tror tyvärr merparten av kunderna av idag är nöjda om spöt har "känslig topp" och "kraftig ryggrad" samt har viftats på youtube, mer noggranna spöspecifikationer förefaller ointressanta och kan därför förbli famlande i mörker.

Kommentera

Customspön är ett sattyg... Har man en gång haft ett är det svårt att gå tillbaks till vanliga fabriksspön...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Förstår det byggarn, så delvis därför jag avstått...

JontaK jag tror att det bästa, enda (?) vi kan göra är att innan beställning ställa en j..la massa frågor om sånt som betyder ngt för oss till butiken.

"Hur är aktionen på det spöt i förhållande till X, Y och Z och är de lika snabba och är toppen lika mjuk som... och hur väl stämmer klassningen givet... och förresten hur långt är det mellan trigger och butt?" Typ. Bort från snömos och mer relevans...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 736 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04