Bra dropshotspö? Westin W3 eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra dropshotspö? Westin W3 eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blev det nått dropshotspö?

Kommentera

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
      Blev det nått dropshotspö?
      Inte än iaf mest kört andra metoder under sommaren. Får känna efter i fall behovet känns aktuellt i höst. Vill nog iaf pröva ett sånt spö även om jag inte kommer att använda det ofta..

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Inte än iaf mest kört andra metoder under sommaren. Får känna efter i fall behovet känns aktuellt i höst. Vill nog iaf pröva ett sånt spö även om jag inte kommer att använda det ofta..
        Check!

Jag har varit sugen på ett dedikerat dropshotspö till och från ganska länge, ett av de som finns i de lokala butikerna var SG2 5-18, och igår kunde jag inte hålla mig längre.

Har hittills fiskat det ett par timmar bara, men jag är väldigt nöjd med intrycket hittills!
        Det var lätt att både se och känna nafsen från borrarna, och tycker mig kunna "spänna upp" toppen mot 10g vikt utan att det samtidigt känns för mjukt. Inte testat med varken tyngre eller lättare vikter än och det var ganska lugnt med bara lätta vindbyar när jag provade.

Det stora minuset är att det har en "vanlig" krokhållare och inte den typen som går att kroka fast ett sänke i vilket är lite störande, men får väl ta och fixa någon egen lösning där..

Kommentera

Ja dåligt tänkt med en sån krokhållare på ett DS-spö..
          Här lite tips, dock lite synd att folk lägger in länkar snarare än bilder ibland. https://www.fiskesnack.com/forum/fis...sp%C3%B6/page3

SG2 är intressant, kan bli-18g eller 28g modellen.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja dåligt tänkt med en sån krokhållare på ett DS-spö..
            Här lite tips, dock lite synd att folk lägger in länkar snarare än bilder ibland. https://www.fiskesnack.com/forum/fis...sp%C3%B6/page3

SG2 är intressant, kan bli-18g eller 28g modellen.
            Där fanns det ju lite ideer, tack för länken!
            har funderat på att böja till en egen och linda med tråd och limma på streetsticket, får fortsätta fundera på detta spöt : )

Kommentera

Blev en tur med SG2 idag, hade det riggat för dropshot till en början men bytte till vanlig jigg efter ett tag för att känna på det också, och det visade sig vara det mest effektiva idag. jag måste säga att jag är väldigt nöjd med spöt än så länge. Var riktigt najs att jigga med och fick även känna på ett redigt göshugg!

Körde totalvikter mellan 9-22g, övervägande mest med 15g skalle och 7g jigg längs botten på ca 5-8 meters djup och även lite snabbare fiske på ca 3-4m.
              Inte fiskat tillräckligt varierat för att säga en optimal vikt för spöt men ligger i det övre delen av spannet.

Tack vare den mjuka toppen är det väldigt lätt att se huggen, samtidigt som spöt i övrigt känns tillräckligt styvt för att inte tappa "känslan" när borrarna var där och nafsade!

Kommentera

Jag hijackar tråden lite, har skaffat mig ett Westin W3 Dropshot 6'7' ml 4-21g och upplever att det är i princip omöjligt att fiska med lättare vikter. Har kört med ett Gunki Bushi 7ish-20ishg innan och upplever att känsligheten vid bottensläpande av både med dropshot och ned är konstig som fasen med det nya spöt. Känner inte något krasande i spöet eller knappt botten överhuvudtaget. Kan det vara rullen? Bytte från ABU2k-rulle, vet ej modellnamn, till Penn Conflict 2000.

Insåg också att jag borde valt ett mycket längre spö(?) för jag kan inte kasta mer än vad jag uppskattar till 15m från land och behöver gå upp på typ 18g sänke för att komma en rimlig distans, men då är jag inte i närheten av vad jag kastade med min gamla setup.

Any tips?

Kommentera

Dropshottråd så bara att köra. Westin W3 är den billigare serien så den har nog sämre känslighet än dyrare spön (fast ej prövat) sen blir nog ett kortare spö med -21g kastvikt lite styvare än ett längre med samma klassning.

Linan kan betyda ngt, en tunn flätlina ger nog bäst känslighet… rullen tror jag inte är av vikt (!) vad gäller känslighet. Släpar du beten på samma typ av botten när du jämfört spöna?
                  Senast ändrad av anteman; 2023-09-05, 23:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 724 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04