Hjälp utrusning till gäddfiske ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp utrusning till gäddfiske ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp utrusning till gäddfiske ?

Hej behöver hjälp att välja spö och rulle. Fiskar för det mesta för land 90% av tiden. Har budget på runt 2000kr.
    Tack i förhand!
    Mvh maler

Vilken vikt på beten brukar du använda? Multi eller haspel?

Kommentera

Haspel eller multi?
      Vilka typer av beten fiskar du?
      Mest allround är väl ett spö runt 8’ & kanske upp till 130g.

edit: 2a på den bollen.. haha
      Bara ett kast till..

Kommentera

Ursprungligen postat av Maler Visa inlägg
        Hej behöver hjälp att välja spö och rulle. Fiskar för det mesta för land 90% av tiden. Har budget på runt 2000kr.
        Tack i förhand!
        Mvh maler
        ---------------------------------------------------------------------

Hej Maler;

En bra multirulle och ett passande 9-fots spinnspö bör du kunna köpa i lätt begagnat skick om du frågar lite bland gäddfiskande kompisar och nya vänner här på fiskesnack...

Med vänlig fiskehälsning,
        Old Firehand
        Leif Engström

...

Kommentera

Har fått massor av bete från en vän finns allt från 5g till 100g men de flesta är 60 uppåt.
          Har aldrig använt en multirulle vet ej om jag klarar av att fiska med den.

@Old Firehand
          Jag kollade i sälj avdelningen på forumet men hittar inget

Mvh MALER

Kommentera

Har fått massor av bete från en vän finns allt från 5g till 100g men de flesta är 60 uppåt.

@Old Firehand

Mvh MALER
            Jag har fiskat haspel i över 35år. De haspelspön vi hade gick dock bara att kasta upp till ca 75g med. Sönerna ville kasta tyngre drag så vi köpte ett haspelspö som gick att kasta upp till 135g med. Nästan samtidigt fick vi ett multispö som kastar upp till 150g. Resultatet är, trots att vi inte kastat multi innan, att det kralliga haspelspöt inte används alls. Det är helt enkelt smidigare/skönare att kasta drag över 80g med multi. Fiskar vi då inte haspel alls efter gädda efter en säsong med multi? Ena sonen fiskar nog bara multi i det riktade gäddfisket nu. Jag fiskar bara haspel och har valt bort alla beten över 75g fast jag klarar av multi. Andra sonen fiskar gädda med haspel om betet väger under 50-55g. Annars multi.

Du kommer garanterat klara av att fiska multi. Vi övade en timma på fotbollsplanen innan premiären och körde med mycket kastbroms i början. Sedan är det inte säkert att man gillar multi bättre bara för att man lär sig. Upp till 100g funkar som sagt även med haspel.

Kommentera

@Old Firehand

Mvh MALER
              Med tanke på din budget så skulle jag säga att ett spö från Svartzonker, typ 30-90 gram eller 30-100 gram, beroende på hur långt spö du vill ha. Är lina inräknat i budgeten så lägger jag min röst på Sufix 832, den har jag lagt på nästan alla mina rullar. Den sista tusenlappen skulle jag ha lagt på antingen en Daiwa prorex X eller en Shimano Nasci i 4000-storlek.

Är du sugen på att prova multi så kan man med lite tur ropa hem en Ambassadeur för under tusenlappen på tradera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

Jag har fiskat haspel i över 35år. De haspelspön vi hade gick dock bara att kasta upp till ca 75g med. Sönerna ville kasta tyngre drag så vi köpte ett haspelspö som gick att kasta upp till 135g med. Nästan samtidigt fick vi ett multispö som kastar upp till 150g. Resultatet är, trots att vi inte kastat multi innan, att det kralliga haspelspöt inte används alls. Det är helt enkelt smidigare/skönare att kasta drag över 80g med multi. Fiskar vi då inte haspel alls efter gädda efter en säsong med multi? Ena sonen fiskar nog bara multi i det riktade gäddfisket nu. Jag fiskar bara haspel och har valt bort alla beten över 75g fast jag klarar av multi. Andra sonen fiskar gädda med haspel om betet väger under 50-55g. Annars multi.

Du kommer garanterat klara av att fiska multi. Vi övade en timma på fotbollsplanen innan premiären och körde med mycket kastbroms i början. Sedan är det inte säkert att man gillar multi bättre bara för att man lär sig. Upp till 100g funkar som sagt även med haspel.

Håller med i så gott som varje ord. Problemet kan ibland vara att kasta i motvind, där brukar jag fega lite och inte ta i allt för mycket. Men eftersom du fiskar mycket från land så kanske du känner dig begränsad om du står på ett fint ställe med vinden i nyllet. Har hört att haspelspöna blivit bättre nu, så åk in till en butik och känn lite. Ett annat alternativ är att försöka hålla sig under 80 gr så blir det behagligare.

Kommentera

Tusen tack allihopa!!!
                  Efter kommentarena har jag bestämt mig för att köpa en mulltirulle. Ska åka förbi en butik på fredag och kolla vad dom har. Sen ska man ut på lördag och fiska

MVH Maler

Kommentera

Va tycker nu om denna ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 821 visningar