Havsöringsrulle, å och kust - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrulle, å och kust

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsrulle, å och kust

Multirulle för havsöring och lättare laxfiske vad rekommenderar ni?
    pris Max 4000 kr ca

Hej Ola.
    Eftersom du funderar på o spendera 4 lax hade jag gjort följande lösning en haspel strl 2500 för öringfisket på kusten , då kommer du undan ev trassel som kan va ett störningsmoment. Till det lätta laxfisket ( antar att du kan tänka dig o ta en tung larre oxå ) hade jag valt en Amba strl 6000 ,Rocket en mckt trevlig modell. Har en drös ambor men inga nya men de jag har funkar hundra. Fiskade med dessa i över 30 år tills jag började jaga öring på kusten , då tyckte jag att en haspel var smidigare.
    Vet att det finns massor av nya multirullar men dessa har jag inge kunskap el erfarenhet av.
    Bästa är om du kan låna av nån polare el en kundvänlig handlare som kan låta dig testa så att DU hittar rätt utrustning.
    Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
      pris Max 4000 kr ca
      Hej Ola Lindberg,

En välskött ABU Ambassadeur 6000 multirulle fungerar perfekt vid fiske efter både Havsöring och Lax...
      mvh,
      Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
        pris Max 4000 kr ca
        Det är ju lite beroende på var och hur tunga beten du tänkt använda. Men en ambassadeur 6500 med den grunda rekord spolen till havsöring och orginal spolen till lax. Otroligt svårslagen kombination, oavsett pris.

Kommentera

En UT-trimmad Ambassadeur slår ju inte fel...

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Hej Ola.
            Eftersom du funderar på o spendera 4 lax hade jag gjort följande lösning en haspel strl 2500 för öringfisket på kusten , då kommer du undan ev trassel som kan va ett störningsmoment. Till det lätta laxfisket ( antar att du kan tänka dig o ta en tung larre oxå ) hade jag valt en Amba strl 6000 ,Rocket en mckt trevlig modell. Har en drös ambor men inga nya men de jag har funkar hundra. Fiskade med dessa i över 30 år tills jag började jaga öring på kusten , då tyckte jag att en haspel var smidigare.
            Vet att det finns massor av nya multirullar men dessa har jag inge kunskap el erfarenhet av.
            Bästa är om du kan låna av nån polare el en kundvänlig handlare som kan låta dig testa så att DU hittar rätt utrustning.
            Peter b
            Tack för tipset Peter!
            6000 är alldeles för klumpigt i dessa åar jag pratar om. Det handlar om åar där bredden är Max 10 m, snitt 4-7 m medelvikt 4 kg på fisken.
            Händer större fisk nappar men inte ofta.
            För att ställa det i jämförelse med haspel så räcker stl 2500-3000 .
            Beten som används är 3-10 g. Spinnare.
            vobbler.
            Kustfisket är haspel ett bra val men jag har fiskat kustöring i 40 år och multirulle vill jag gärna ha, haspel är för enkelt utan att skryta på något vis.
            Sen är känslan trevligare med multi.

Tack ändå
            Senast ändrad av Olalindberg; 2021-10-17, 17:50.

Kommentera

Tänker på modernare multirullar. Jag vet att ambassader är bra rullar till lax men då får jag gå ner till min hemå, mörrumsån.

Kommentera

Tufft med en rulle som ska hantera både havsöring i en liten å med lätta drag och sen lax.
                Är det vanligt spinnfiske efter lax så rekommenderar jag en Ambassadeur i 6000 str. Är svag för ProRocket till detta fiske. Laddad med 0.40 monolina så är det en perfekt rulle för att kasta spinnare, skeddrag och bombarda efter lax.
                Men för åfisket så känns den ju rätt overkill. Hade mer kikat på någon lämplig lågprofilare till detta fisket. Är själv svag för både Shimano Bantam och Daiwa Zillion.

Kommentera

Om lågprofilare önskas: nya Daiwa 21 Zillion. Den kastar beten i havsöringsstorlek perfekt. Tål dessutom saltvatten bra gör den. Bättre än Shimano Bantam (erfarenhetsmässigt).

Kommentera

Inte testat nya zillion men om den är bättre än Bantam måste man ju testa. Är löjligt förtjust i min Bantam just nu, enda jag saknar är att dem gjorde den i en 300 storlek. Och just Zillion är ju annars min favoritt till fiske efter havsöring. Men då är Zillion 1516 och den öppna kusten med beten på 15-30g som gäller. Väldigt smidigt med magnetbromsen då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04