Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja det är ju främst den extrema koncentrationen av fisk på en begränsad yta alldeles nedanför kraftverksdammarna som gör att det bli så, ju längre bort ifrån det man kommer desto glesare blir det mellan fiskarna...och fångsterna sjunker därmed också dramatiskt.

Kraftverksbolaget är ju lagligt ålagda att varje år sätta ut ca 500 000 smolt av Lax/Öring/Sik (i Bergeforsen) bara för att dom skall kunna fångas, och fiskerättsägarna arrenderar ut fisket som skapar arbetstillfällen, skatteinkomster, försäljning i lokala fiskebutiker, campingar osv.
    I slutändan så är det det bästa man kan göra av situationen när älvarna i övrigt är fullständigt ödelagda av kraftverk.

Kommentera

• Ja kraftbolagen borde generellt krävs på mer, t ex laxtrappor i fler åar och älvar. Man struntade i laxen och havsöringen när älvarna byggdes ut, idag borde det kunna ställas högre krav. Tråkigt att älvar som skulle kunna vara laxförande i många, många mil till fromma för den lokala turismen nu inte håller någon lax eller h-öring mer än några kilometer.
      Senast ändrad av anteman; 2023-04-05, 10:11.

Kommentera

• Är det någon som har en Daiwa saltist lw30h-c. Köpte en till laxfiske men såg att rullen inte har en kastbroms. Tog isär gaveln på icke vevgavelsidan och tog ut spolen. Till min förvåning fans det ingen centrufigalbroms på rullen.

Bad min vän på söders kontakta sin kontakt på daiwa och han snackade om att det ska finnas centrufigal broms mem var lite osäker.

Har kollat tuben och läst på forum och blir inte klokare. Den silvriga modellen som fanns innan den svarta kom ut verkar haft en centrufigal broms men kan inte hitta något om att den svarta har en.

Daiwa saltist lw30h-c ska ha en loncasting spole vad jag kan läsa mig till. Men att ha en loncastingspole på en rulle utan någon kastbroms verkar konstigt.

Är det någon som äger rullen och har några svar på mysteriet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 709 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04