funderar på nya borregrejjer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

funderar på nya borregrejjer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej igen!

Jag kan göra en kort uppdatering, åtminstone angående rullen!

Jag har inte fiskat jättemycket med grejjerna än, men några timmar och kanske ett 20-tal borrar och några gäddor har det blivit!

Den sak som jag är mest nöjd med är hur Alphas SV TW känns under belastning jämfört med min prorex PE SV TW, där prorexrullen känns lite "rå" under press så känns Alphas väldigt mycket "lenare".
    Jag kommer nog inte köpa några mer rullar utan dubbellagrad pinjong, för jag tror det är där en stor del av lenheten kommer ifrån. Tänker jag rätt eller fel?

En sak som jag inte var riktigt nöjd med var magnetbromsen som kändes lite väl kraftig, vilket gjorde att det blev ganska stor skillnad i bromskraft mellan stegen. jag använde kanske lägen 1-4 eller 5 av 20. Jag tror att det beror åtminstone delvis på induktorns godstjocklek, som är ca 0.75mm jämfört med 0.5mm hos prorexspolen. sedan kanske magneter och fjäder är annorlunda också, men det vet jag inte.

Den hade även en onödigt djup spole, till exempel så var den inte i närheten av fylld med en rulle 135m j-braid grand 0.13
    (notera att denna linan är ganska tunn för sin angivna diameter jämfört med andra linor jag vägt/mätt)

Jag beställde därför en rays studio spole från Aliexpress. Jag har tyvärr inte mer än någon halvtimmes provkastande med lite texasriggar på mellan 6.5-12g totalvikt efter bytet, men än så länge känns den betydligt mer lättjusterad än med orginalspolen och "ett steg fel" på inställningen gör inte lika stor skillnad.
    Det ska bli kul att se hur den beter sig med lite lättare cranks och spinnare och sånt!

Hade denna rullen kommit som en "PE" variant liknande Prorex tror jag den skulle träffat alla rätt för mig redan från start!
    (eller så skulle jag lyssnat på Benjamin S redan från början och skaffat en CT SV rulle : ) )

rays studio spolen väger för övrigt 9.0g tom och 11.3g med ca70m 0.13 j-braid.

Click image for larger version  Name:	rays vs org.png Views:	0 Size:	807,4 KB ID:	2594687
    Senast ändrad av SjonsBaever; 2022-01-23, 18:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Den sak som jag är mest nöjd med är hur Alphas SV TW känns under belastning jämfört med min prorex PE SV TW, där prorexrullen känns lite "rå" under press så känns Alphas väldigt mycket "lenare".
      Jag kommer nog inte köpa några mer rullar utan dubbellagrad pinjong, för jag tror det är där en stor del av lenheten kommer ifrån. Tänker jag rätt eller fel?

Click image for larger version Name:	rays vs org.png Views:	0 Size:	807,4 KB ID:	2594687
      Du tänker helt rätt. Kullagren hjälper pinionen att hålla sig rak under press, och dreven griper in i varandra bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 723 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04