Rulle till Westin spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Westin spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vanford ersätter snarare Stradic Ci4, Stradic FL kan eventuellt vara tekniskt snäppet bättre än Vanford, (jämför spec) medan den senare är lättare (men ev sämre balans på längre spö) är nog FL mer robust, mindre flex med aluram, vilket förvisso knappast varit nödvändigt för mina lättare svenska insjöfiskar.

Ci4, kolfiber, DS5, Zaion eller vad det kallas duger nog länge på ett 5-30g spö.

För övrigt får man nog ut mer livslängd (och nästan samma känsla) med två 1000kr rullar än en 2000kr rulle. I_fish på YT håller Legalis LT som den mest prisvärda av rullar och han har massor av dyra att jämföra med.
    Senast ändrad av anteman; 2021-08-22, 16:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Vanford ersätter snarare Stradic Ci4, Stradic FL kan eventuellt vara tekniskt snäppet bättre än Vanford, (jämför spec) medan den senare är lättare (men ev sämre balans på längre spö) är nog FL mer robust, mindre flex med aluram, vilket förvisso knappast varit nödvändigt för mina lättare svenska insjöfiskar.

Ci4, kolfiber, DS5, Zaion eller vad det kallas duger nog länge på ett 5-30g spö.

För övrigt får man nog ut mer livslängd (och nästan samma känsla) med två 1000kr rullar än en 2000kr rulle. I_fish på YT håller Legalis LT som den mest prisvärda av rullar och han har massor av dyra att jämföra med.
      Visst har man ställt sig den frågan om det är värt att köpa en rulle för 2000kr istället för 2st för 1000kr.
      Svårt det här
      Både Stradic och Vanford ser ut att vara riktigt fina rullar, hade varit kul att testa båda.
      Själv har jag fiskat länge, men aldrig riktigt satt mig in i utrustningen, jag har kört med det jag har haft och det har fått duga.
      Men nu känner man sig som en nybörjare när man börjar när man börjar sätta sig in i det.
      Ska ta mig en titt på Legalis LT, den ser helt klart prisvärd ut.

Kommentera

Visst för du en lite finare rulle för dubbla pengen, lite tightare toleranser, frågan är om du anser det är värt det? Legalis har en enklare vevinfästning (vänster) än de för 2000 men om du t ex köper en Fuego LT för 1000kr så har du tekniskt samma lösning som de dyrare rullarna (höger). Shimano har nog ngt något liknande.

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210822-192932_Chrome.jpg
Views:	313
Size:	340,3 KB
ID:	2584732

Kommentera

Nu va beställningen lagd, får tacka för tipsen jag fick.
          Det vart ett Westin W4 Spin 8ft/240 cm M 7-30 g och en Shimano Vanford - 2500HG, ska blir intressant att prova.

Kommentera

Inte ett dåligt kit, jag tror du blir mer än nöjd - skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Inte ett dåligt kit, jag tror du blir mer än nöjd - skitfiske!
              Tackar så mycket.
              Vart riktigt nöjd kan jag säga efter att ha varit ut några vändor, väldigt skönt spö och rullen va riktigt fin.
              Nästa rulle blir det en Daiwa, just nu är jag väldigt sugen på att testa en multirulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 723 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04