Rulle till Westin spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Westin spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till Westin spö

Tänkte köpa ett par nya spön, fastnat lite för Westin, ser riktigt fina ut.
    Det jag är mest sugen på nu är ett Westin W4 Spin 8ft 7-30g.
    Men kan inte bestämma mig för vilken haspelrulle jag ska välja.
    Någon som erfarenhet av det spöt?
    Hade tänkt mig en rulle i storleken 2000-3000.
    Det jag kommer att fiska är mest abborre, gös, gädda och regnbåge.
    Mest spinnare, jiggar och små wobblers kommer att användas.
    Är det att föredra en 2000 rulle istället för en 3000?
    Shimano Stradic FL ser ut att vara en riktigt trevlig rulle.
    kan det vara en bra kombination till ett Westin W4 Spin?

Säkerligen fast vet inte hur toppigt det är till jiggfisket. Som ett allroundspö för dina beten (och fiskar) låter 8' 5-30g lämpligt, 0-40 blir liiite mer åt gädda/gös.
    Har ej prövat ditt W4 (har två i gäddklass) men ser ut att ha ett bekvämt rullfäste. Till ett sånt hade jag valt en 2500 rulle Daiwa LT eller Shimano eller Abu om du gillar dem. FL har fått goda vitsord, jag är mkt nöjd med min Prorex V LT, Caldia LT är i samma prisklass som FL, känn helst på dem på spöt (balans, vevkänsla) innan köp men vilken som lär göra dig nöjd. Kör du lämplig flätlina undvik D 2500D spole och Shi 3000 som har djupa spolar (men samma diameter som sina respektive syskon) vilket inte behövs.
    Senast ändrad av anteman; 2021-08-21, 14:24.

Kommentera

Tackar för tipsen, tror jag börjar närma mig ett val snart.
      Daiwa har jag inte kollat så mycket på, men det ska jag göra.
      Jag kommer att köra med en tunn flätlina, så tipset om att välja en grundare rulle ska jag helt klart ta med mig.

Kommentera

Vad får du för pris på stradic fl ? Kolla runt utomlands på typ amazon o liknande efter vanford också , plockade hem en 2500s vanford i början på sommaren till helt ok pris .
        var lite nojig först för spolen men med 0.13 räcker den gott till och med en tejp över knuten behöver man inte bottna med nylon heller

Kommentera

Stradic FL tillsammans med Shimano Vanford är det bästa du får på svenska marknaden i haspelväg under Daiwa Airity för 3500 kr.

Kolla in den här videon för en mer detaljerad beskrivning om varför det är på det sättet: https://youtu.be/4kQ3lcs0A_8

Vi denna tidpunkt fanns varken Daiwa Luvias, Daiwa Airity eller Daiwa Luvias Airity på marknaden. Dessa tre rullar som alla går kring 3500 kr upp till 4000 kr är bättre än vad Stradic FL är.

Kommentera

Ksn det gälla även 2021 Caldia LT? Sen är det väl först när rullen gått några år som man verkligen vet...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
              Vad får du för pris på stradic fl ? Kolla runt utomlands på typ amazon o liknande efter vanford också , plockade hem en 2500s vanford i början på sommaren till helt ok pris .
              var lite nojig först för spolen men med 0.13 räcker den gott till och med en tejp över knuten behöver man inte bottna med nylon heller
              Hittade Stradic för 1949kr, verkar inte som att det går att få tag på den så mycket billigare nu.
              Men nu fick jag upp ögonen för Vanford, den ser riktigt bra ut.
              Lutar mer år den rullen nu, ska kolla utbudet på en lokal affär i morgon annars läger jag en beställning på nätet.
              Hade tänkt mig en lina som är 0.10-0.13 så det låter bra, va det någon speciell tejp du använde?

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Stradic FL tillsammans med Shimano Vanford är det bästa du får på svenska marknaden i haspelväg under Daiwa Airity för 3500 kr.

Kolla in den här videon för en mer detaljerad beskrivning om varför det är på det sättet: https://youtu.be/4kQ3lcs0A_8

Vi denna tidpunkt fanns varken Daiwa Luvias, Daiwa Airity eller Daiwa Luvias Airity på marknaden. Dessa tre rullar som alla går kring 3500 kr upp till 4000 kr är bättre än vad Stradic FL är.
                Väldigt intressant video.
                Läst på om Vanfod nu och det får blir en sådan tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av PutteDalarna Visa inlägg

Hittade Stradic för 1949kr, verkar inte som att det går att få tag på den så mycket billigare nu.
                  Men nu fick jag upp ögonen för Vanford, den ser riktigt bra ut.
                  Lutar mer år den rullen nu, ska kolla utbudet på en lokal affär i morgon annars läger jag en beställning på nätet.
                  Hade tänkt mig en lina som är 0.10-0.13 så det låter bra, va det någon speciell tejp du använde?

1998:-till dörren för vanford 2500shg , kollade nu så då hade jag letat efter en sån för vanforden ersätter väl stradic ? Pengarna var draget till waveinn men jag tror jag fann på amazon , kom från Portugal inom en vecka iallafall
                  vanlig sketen blank pakettejp inget annat

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

1998:-till dörren för vanford 2500shg , kollade nu så då hade jag letat efter en sån för vanforden ersätter väl stradic ? Pengarna var draget till waveinn men jag tror jag fann på amazon , kom från Portugal inom en vecka iallafall
                    vanlig sketen blank pakettejp inget annat
                    Det va bra pris, ligger en Vanford 2500HG i min varukorg nu för 2299kr, blir nog beställning i morrn.
                    Min uppfattning är att Vanford ersätter Stradic, säkert någon som är mer insatt.
                    Eventuellt beställer jag rullen med linan på, intressant att se hur dom gör det.
                    Tänkte prova en SpiderWire Stealth Smooth braid 8 0,11mm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04