Bästa spö till gösjiggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spö till gösjiggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Annars så är jag rätt förtjust i Gunki och skulle kunna tänka mig ett sånt också. Har bara ett mycket lätt abborr-Gunki, nån som kör gös med typ Iron-T Chooten tex. 14-42 g?

Kommentera

Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg

Jäklar vilken review Ziggy, halleluja!

Vill inte ha längre än 8 fot, tror att 24-54 g. passar bäst med mina andra spön men det kanske är för saftigt för relativt liten Mälargös? Satsa på 11-36 g. istället som mer motsvarar vikterna på de skallar jag faktiskt använder? Är spöna något över-/underklassade?

EDIT: Läste lite mer noggrant nu och det är 11-36 g. som verkar gälla. Om jag lyckas smälta att spot är halvt orange så kan det bli köp!

Tack!
      11-36 på just Absolut NT innebär som deras hemsida visar att sweetspot är runt 20 gram men att det kastar mellan 11-36

Jag kan utan att skrävla säga att Gunki inte kommer ens i närheten av ett Sportex Absolut NT. Inte sagt att Gunki är dåligt, men de är på olika nivåer. Sportex erbjuder dig 10 års garanti på klingan och färgen som visar tydligt att det är just ett Sportex är i verkligheten mycket snyggare än på bild. Gamla serien köpte jag just för det stack ut med sin färgsättning, sen visade det sig vara ett enormt bra spö och nya serien är rejält förbättrad. Älskar att visa att man fiskar med legendariska Sportex.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

11-36 på just Absolut NT innebär som deras hemsida visar att sweetspot är runt 20 gram men att det kastar mellan 11-36

Jag kan utan att skrävla säga att Gunki inte kommer ens i närheten av ett Sportex Absolut NT. Inte sagt att Gunki är dåligt, men de är på olika nivåer. Sportex erbjuder dig 10 års garanti på klingan och färgen som visar tydligt att det är just ett Sportex är i verkligheten mycket snyggare än på bild. Gamla serien köpte jag just för det stack ut med sin färgsättning, sen visade det sig vara ett enormt bra spö och nya serien är rejält förbättrad. Älskar att visa att man fiskar med legendariska Sportex.
        Tack för fantastiskt bra input. En sista fråga: Som jag skrev så lider jag av att mitt nuvarande haspelspö är alldeles för mjukt. Har detta NT bra ryggrad, krokar det hårda göskäftar bra? Jag vill inte lägga 4k kr och få ytterligare en mjukis...

Kommentera

Absolut NT har en enorm ryggrad. Du sätter mothugget med en sån kraft att du utan tvekan driver in krok och hulling. Den extrasnabba toppen gör processen enkel för att vid drillningen av fisken ger aktionen en fantastisk upplevelse och både små och stora fiskar är kalasskoj.
          Styrkan i spöt garanterar att vilken gös, abborre eller gädda du fångar kommer det att klara av.

Den gamla Absoluten hade en 7' för 150 gram den var tänkt till pillemete och kraftig nog att bända upp 60 kilo hälleflundra och den nya serien är som sagt uppgraderad både i känsla och styrka.
          Med det sagt detta är absolut inte en mjukis!

Kommentera

Skillnaden är ju att du får 3 chooten för ett sportex så då bör dom ju rimligen vara bättre ,fått en del gös på ett chooten 7-21 som går till borren och det skäms inte för sig
            hade varit kul att känna på ett istället för att chansbeställa nåt

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Skillnaden är ju att du får 3 chooten för ett sportex så då bör dom ju rimligen vara bättre ,fått en del gös på ett chooten 7-21 som går till borren och det skäms inte för sig
              hade varit kul att känna på ett istället för att chansbeställa nåt
              Ja visst är det så. Tyvärr saknas det möjlighet att klämma och känna på Sportex i Sverige i dagsläget, men jag har köpt alla mina Sportex på ren chansning och aldrig blivit besviken. Har köpt Nova Twitch, Black Pearl, Absolut, Magnific Finesse (2 ST) och nu senast Absolut NT. Jag har 100 % förtroende för Sportex och deras produkter och enda anledningen att jag även har ett Megabass är för att just den sortens spö saknas i Sportex sortiment just nu. Men när det kommer blir det åter enbart Sportex.

Barnsligt förtjust i Sportex...men visst är det mycket pengar att "chansa" på

Kommentera

Maybe orange is the new Black! At least partially...? Absolut är en av de, styvaste eller toppigaste spöserier av alla hos Sportex.
                Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210815-175556_Chrome.jpg Views:	0 Size:	382,2 KB ID:	2584266

Vilket spö är det du har som är så mjukt? Finns säkert flera spön mellan "mjukt" och "Absolut". Mitt Air Spin är ett av dem, mjuk yttersta toppdelen men rejäl ryggrad.
                Senast ändrad av anteman; 2021-08-15, 17:23.

Kommentera

Det verkar halvt ha utgått så jag hittar inte någon vettig länk men det är ett sånt här: https://fishandtackle.eu/product/spi...ano-antares-dx

Shimano Antares, 8 fot, 7-21 g.

Det sjuka är att jag har ytterligare ett EXAKT likadant spö fast 7 fot, 7-21 g. Jag har trott att det längre spöt är för snäppet tyngre beten, kanske är därför jag tycker att det är mjukt, hahaha... Åhh...

Tänker sälja ett av dem iaf om någon är intresserad.

Ziggy, enligt Antemans inlägg/bild så ser ju NT rätt styvt ut. Jag kommer nog mest fiska med jigg och ca 20 g. skalle för gös. Rätt val av spö? Ryggrad men ändå känsla och inte spett?

Kommentera

Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
                    Det verkar halvt ha utgått så jag hittar inte någon vettig länk men det är ett sånt här: https://fishandtackle.eu/product/spi...ano-antares-dx

Shimano Antares, 8 fot, 7-21 g.

Det sjuka är att jag har ytterligare ett EXAKT likadant spö fast 7 fot, 7-21 g. Jag har trott att det längre spöt är för snäppet tyngre beten, kanske är därför jag tycker att det är mjukt, hahaha... Åhh...

Tänker sälja ett av dem iaf om någon är intresserad.

Ziggy, enligt Antemans inlägg/bild så ser ju NT rätt styvt ut. Jag kommer nog mest fiska med jigg och ca 20 g. skalle för gös. Rätt val av spö? Ryggrad men ändå känsla och inte spett?
                    Kan absolut säga att det inte är ett spett.
                    känsligare spö får du leta efter men med sinnessjuk känsla. Det är som ett trollspö. Magisk känsla. Om jag bara fick fiska med ett spö resten av livet skulle det vara Absolut NT 11-36 gram. Klarar allt fiske med bravur!
                    Senast ändrad av Ziggystardust; 2021-08-15, 17:51.

Kommentera

Kan absolut säga att det inte är ett spett.
                      känsligare spö får du leta efter men med sinnessjuk känsla. Det är som ett trollspö. Magisk känsla. Om jag bara fick fiska med ett spö resten av livet skulle det vara Absolut NT 11-36 gram. Klarar allt fiske med bravur!
                      Låter fantastiskt, hur ska jag kunna låta bli att köpa nu?! Jag köper. Stort tack för all hjälp allihop, det är en ljuvlig tråd!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04