Bästa spö till gösjiggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spö till gösjiggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De flesta amerikanska bass spön klassade 1,5oz fast och heavy aktion kommer fungera utmärkt.
    Gloomis finns ju som redan nämnts i olika grafiter. Men finns ju mängder av olika bra märken där borta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      GLoomis. Behöver inte sägas mycket om dessa spö, du märker när du fiskar med ett :-)

Ett annat spö som jag har till Gösen är ett Aiko Salmon & Pike, klassat upp till 56g, helt underbart spö.
      Men GLoomis är en klass för sig :-)

Och sen en Amba i 4000 storleken och du kommer Aldrig behöva något annat :-) funkar även med en trimmad 5000 storlek :-)

Precis som Sadda säger så tycker jag viktspannet upp till 56g är klockrent :-)
      Kapar tråden lite. Men lite nyfiken på vilka loomis spön du har och testat. Är själv själv sugen på att ta hem ett ur IMX pro magbass serien.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Kapar tråden lite. Men lite nyfiken på vilka loomis spön du har och testat. Är själv själv sugen på att ta hem ett ur IMX pro magbass serien.
        Jag har ett G-Loomis IMX 8,6" Ex-Fast Action 3/8-4oz. Detta är ett äldre spö, men ändå nytt :-)

Försökte ladda upp en bild men som vanligt går det inte på denna skitsida, orkar inte hålla på att förminska alla bilder bara för att sidan inte tar emot. Kanske därför jag inte är här så ofta längre......
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Nu när man skalar ner bilden fruktansvärt funkar det, SUCK........
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Skulle rekommendera ett Sportex Absolut NT eller det "gamla" Absoluten om du kommer över ett sånt.
            8 Fotaren till 36 gram är så känsligt att du känner fisken simma förbi och blänga på betet. Sen att du lär kunna bända upp i princip vilken rovfisk du än får på kroken i svenska vatten med visst undantag för havsfiske på västkusten är ingen nackdel. Absolut är ett perfekt spö för rovfiske efter just gädda, abborre och gös.
            Skulle du få tag i det gamla Absoluten som redan det var sjukt bra så blir du absolut inte besviken. Jag har fiskat med förra generationen Absolut 9' till 50 gram och det funkar lika bra att kasta skeddrag som att jigga små shadbeten med 10 grams skallar. Trodde aldrig att de kunde förbättra den klingan men det gjorde de med besked.

De har i nya Absoluten fått till en elektrisk känsla som förmedlar allt som händer ända ner i armen.
            Till det har de extrasnabb topp med semiparabolisk aktion. Ett fantastiskt roligt spö och just nu mitt favoritspö i spöparken.
            Priset är lite över tänkt budget, men ett köp av ett Absolut NT kommer du aldrig ångra och ett spö du kan leva med länge och det är suveränt till allt rovfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
              Skulle rekommendera ett Sportex Absolut NT eller det "gamla" Absoluten om du kommer över ett sånt.
              8 Fotaren till 36 gram är så känsligt att du känner fisken simma förbi och blänga på betet. Sen att du lär kunna bända upp i princip vilken rovfisk du än får på kroken i svenska vatten med visst undantag för havsfiske på västkusten är ingen nackdel. Absolut är ett perfekt spö för rovfiske efter just gädda, abborre och gös.
              Skulle du få tag i det gamla Absoluten som redan det var sjukt bra så blir du absolut inte besviken. Jag har fiskat med förra generationen Absolut 9' till 50 gram och det funkar lika bra att kasta skeddrag som att jigga små shadbeten med 10 grams skallar. Trodde aldrig att de kunde förbättra den klingan men det gjorde de med besked.

De har i nya Absoluten fått till en elektrisk känsla som förmedlar allt som händer ända ner i armen.
              Till det har de extrasnabb topp med semiparabolisk aktion. Ett fantastiskt roligt spö och just nu mitt favoritspö i spöparken.
              Priset är lite över tänkt budget, men ett köp av ett Absolut NT kommer du aldrig ångra och ett spö du kan leva med länge och det är suveränt till allt rovfiske.

Kul att nån äntligen nämner tyska Sportex!
              Känns något anonyma för allmänheten och numer även inte helt lätt att klämma och känna på då El-Ge i Göteborg som var de enda att sälja dessa i Sverige valt att tyvärr inte fortsätta med detta för ett tag sedan.
              Jag har ett 7´av gamla Absolut, AB2101, klassat 10-30g.
              Helt fantastiskt spö, man känner precis allt som händer där nere.
              Som Ziggystardust redan nämnt så står detta spö pall duktigt stor fisk utan att krokna, har ett antal 10+ gäddor genom åren och som många andra spö klassade 10-30g så står man inte helt maktlös.
              "Nya" NT-serien är något tyngre än första generationen vilket jag vill minnas beror på aluminium i bakhandtaget, toppen är 10% mjukare än gamla serien.
              Jag var i kontakt med Sportex strax efter att NT släpptes för att mer ingående ta reda på skillnaderna.
              Rent estetiskt är ju NT ett par snäpp bättre.
              Nu börjar jag också bli sugen på att utöka spöparken...

Kommentera

Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg

Kul att nån äntligen nämner tyska Sportex!
                Känns något anonyma för allmänheten och numer även inte helt lätt att klämma och känna på då El-Ge i Göteborg som var de enda att sälja dessa i Sverige valt att tyvärr inte fortsätta med detta för ett tag sedan.
                Jag har ett 7´av gamla Absolut, AB2101, klassat 10-30g.
                Helt fantastiskt spö, man känner precis allt som händer där nere.
                Som Ziggystardust redan nämnt så står detta spö pall duktigt stor fisk utan att krokna, har ett antal 10+ gäddor genom åren och som många andra spö klassade 10-30g så står man inte helt maktlös.
                "Nya" NT-serien är något tyngre än första generationen vilket jag vill minnas beror på aluminium i bakhandtaget, toppen är 10% mjukare än gamla serien.
                Jag var i kontakt med Sportex strax efter att NT släpptes för att mer ingående ta reda på skillnaderna.
                Rent estetiskt är ju NT ett par snäpp bättre.
                Nu börjar jag också bli sugen på att utöka spöparken...
                Bara att slå till. Roligaste spöt jag fiskat med!

Kommentera

Bara att slå till. Roligaste spöt jag fiskat med!
                  Finns inte absolut nt som spinn utan bara haspel ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Finns inte absolut nt som spinn utan bara haspel ?
                    ​​​​​​Nej dessvärre inte. Sportex har massor av olika spöserier för olika ändamål och i vissa av de finns spinnspön, men majoriteten av spöna är haspel.

Kommentera

Jäklar vilken review Ziggy, halleluja!

Vill inte ha längre än 8 fot, tror att 24-54 g. passar bäst med mina andra spön men det kanske är för saftigt för relativt liten Mälargös? Satsa på 11-36 g. istället som mer motsvarar vikterna på de skallar jag faktiskt använder? Är spöna något över-/underklassade?

EDIT: Läste lite mer noggrant nu och det är 11-36 g. som verkar gälla. Om jag lyckas smälta att spot är halvt orange så kan det bli köp!

Tack!
                      Senast ändrad av Snäckan; 2021-08-15, 13:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04